Gleidshop
Hlavní baner

Vyzkoušejte rychlou relaxaci v průběhu dne, uleví se vám

Víte o tom, že schopnost harmonicky zvládat napětí a uvolnění je největším problémem 21. století? Skutečnost, zda žijeme zdravě a cítíme se dobře, závisí rozhodující měrou na tom, jestli se dokážeme uvolnit. Napětí a uvolnění jsou přirození protihráči a tyto stavy jsou biologicky propojeny. Sportovní aktivita sice pomáhá uvolňovat fyzický i psychický stres, ale pro cílené “přepnutí“ na relaxaci a uvolnění jsou zapotřebí jiné techniky – jóga, qi-gong , meditace a další. Pozor, jsou ale účinné jen tehdy, pokud je praktikujeme dlouhodobě. Relaxace a meditace jsou v buddhistické tradici běžný pojem a součástí každodenního života.

pixabay.com

 

V dnešním rychlém tempu bychom měli tělu dopřát více relaxace a uvolnění. Už několik minut denně stačí, abyste znovu začali vnímat své tělo a zajistili si i psychickou rovnováhu. K józe patří i relaxační cvičení. Obvykle se provádí v rámci začátku a ukončení lekce. Rychlou relaxaci však můžete provozovati mimo praktikování jógy. Z vlastní zkušenosti vím, že pomáhá i pokud se naučíte zařazovat uvolňovací cviky mezi různé činnosti v průběhu dne. 

 

Nejdříve několik zásad, než se pustíte do cvičení. Doporučuje se cvičit se zavřenýma očima, tak budete lépe vnímat pohyby a relaxační účinky. Cviky provádějte pomalu a plynule, pouze tak se mohou vyvinout nové vzorce chování pro svaly. Nepřekračujte hranice svých možností. Cvičení je nutno provádět pravidelně a vytrvale.

 

Nejvíce zatěžované jsou následující části našeho těla a na ty bychom se měli při protahování a cvičení zaměřit:

Kompenzace pro naše oči -  dopřejte očím teplo, třete dlaněmi o sebe tak dlouho až budou teplé, pak je přiložte ve formě misek na oči. Zhruba po 2 minutách ruce sundejte a oči pomalu otevírejte. Několikrát zamrkejte a zakružte očima ve směru hodinových ručiček.

Uvolněte si napětí v čelistech – položte si prst na bradu a začněte pohybovat bradou do stran. Pak ústa pomalu otevírejte a zase zavírejte. Zkuste si uměle vytvářet veselé grimasy – tím si zlepšíte i náladu. Především úsměv v různých variantách má léčebné účinky na tělo i na duši. Nakonec si pomocí ukazováků promasírujte okolí čelistí.

 

Teď si názorně ukážeme, že cvičit lze opravdu při každé příležitosti, takže výmluvy na nedostatek času nejsou relevantní.

Můžete začít na procházce v přírodě. Cvičení zahrnuje jak relaxaci, tak regeneraci. Začněte vnímat svoje ramena, párkrát s nimi zakružte. Pak se zaměřte na šíji a také zakružte hlavou na jednu i na druhou stranu. Při chůzi našlapujte z prstů na paty a obráceně. Uchopte něco do ruky (klacek, kámen) a posilujte prsty stisknutím a uvolněním. Cestujte očima po vrcholcích stromů, dolů, zaostřujte na vzdálené a blízké předměty. Zkuste jógový krok: na 4 doby nádech - jeden krok, na 4 doby výdech - druhý krok.

 

Další cviky můžete vyzkoušet u sledování televize. Využijte dobu reklamních spotů k pohybu. Opět můžete použít tzv. zoomování – zaostřování pohledu na vzdálené a blízké předměty. Mobilizujte nohy – kroužením kotníků na obě strany, sevřete prsty na nohou a potom je zase roztáhněte. Ve stoje zkuste přenášet váhu nejprve na paty a potom na špičky. Pokud máte problém s rovnováhou, přidržujte se nábytku nebo stěny. V sedě začněte bubnovat rytmicky dlaní do stehna a stejně tak bubnujte chodidlem do země (buď špičkami nebo naopak jen patou). Opřete se o židli, trup zůstává narovnaný a kývejte jednou nohou volně vpřed a vzad, pak nohy vyměňte.

 

Nemusíte zahálet ani během ranní toalety, využijte příležitost a procvičte si tělo. Při čištění zubů se pohupujte v bocích vpřed a vzad a pak do stran. Následně můžete pánví zakroužit. Promasírujte si klouby na rukou. Udělejte kroužek jednou a pak druhou nohou, kdo má problém se stabilitou, přidržuje se umyvadla. Sevřete prsty na rukou i na nohou a rychle uvolněte. Vzpažte ruce nad hlavu a protáhněte se vzhůru. Několikrát podřepněte a opět se narovnejte. Na závěr zatřeste uvolněně rukama, nohama, vytřeste ze sebe všechnu rozespalost a ranní neobratnost.

 

To bylo jen pár příkladů, jak uvolnit napětí a harmonizovat si organizmus během dne. Pokud se naučíte svému tělu dát i relaxaci a radost z pohybu, odvděčí se vám dobrou a bezbolestnou službou.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Přiznání naší dnes asi nejslavnější sportovkyně Gabriely Koukalové znovu přitáhlo pozornost české veřejnosti, a tentokrát nejen její ženské části, k problému poruch příjmu potravy (PPP). Strach z tohoto velmi závažného psychického onemocnění může zodpovědné ženy stavět do neřešitelné situace, pokud chtějí na úpravě svých tělesných proporcí nějakým způsobem pracovat. Příčina vzniku mentální anorexie, či bulimie totiž stále není známa.
25.4.2018
Hodnocení:

Rozmohl se nám nepříjemný nešvar - vyhazování "zeleně" zeleniny. Lidé se zbavují natí kedluben a mrkví nebo také listů ředkviček a červené řepy. Přitom tyto nevyužité části někdy obsahují dokonce více vitamínů a prospěšných látek než plod samotný. Jak se tedy dají využít?

4.5.2020
Hodnocení:

Po roce Vánoce, Vánoce přicházejí… těšíte se? Už tradičně se to na internetu hemží recepty na zdravé „fit“ cukroví, jogurtové zálivky do salátů, motivačními články na oblíbené téma o tom, jak letos zaručeně nenabrat 5 kilo a neutopit se v míse s vanilkovými rohlíčky.

23.12.2019
Hodnocení:

Podnikatelské setkání bude pomáhat i tentokrát. Na předešlé akci se podařilo vybrat 20 400 korun pro Vanessu Borkovou trpící Marfanovým syndromem. Na setkání, které se uskuteční 7. 11. 2019 v Popůvkách u Brna, podpoříme zcela unikátní myšlenku - „Klíč k samostatnosti“ nový projekt Ligy vozíčkářů. Tento program velmi efektivně propojuje moduly otevřené recepce, denního centra, tréninkového bytu, tělocvičny a venkovního terénního polygonu do komplexního konceptu vedoucího k co možná největší samostatnosti klienta.

4.10.2019
Hodnocení: