Gleidshop
Hlavní baner

Vyzkoušejte rychlou relaxaci v průběhu dne, uleví se vám

Víte o tom, že schopnost harmonicky zvládat napětí a uvolnění je největším problémem 21. století? Skutečnost, zda žijeme zdravě a cítíme se dobře, závisí rozhodující měrou na tom, jestli se dokážeme uvolnit. Napětí a uvolnění jsou přirození protihráči a tyto stavy jsou biologicky propojeny. Sportovní aktivita sice pomáhá uvolňovat fyzický i psychický stres, ale pro cílené “přepnutí“ na relaxaci a uvolnění jsou zapotřebí jiné techniky – jóga, qi-gong , meditace a další. Pozor, jsou ale účinné jen tehdy, pokud je praktikujeme dlouhodobě. Relaxace a meditace jsou v buddhistické tradici běžný pojem a součástí každodenního života.

pixabay.com

 

V dnešním rychlém tempu bychom měli tělu dopřát více relaxace a uvolnění. Už několik minut denně stačí, abyste znovu začali vnímat své tělo a zajistili si i psychickou rovnováhu. K józe patří i relaxační cvičení. Obvykle se provádí v rámci začátku a ukončení lekce. Rychlou relaxaci však můžete provozovati mimo praktikování jógy. Z vlastní zkušenosti vím, že pomáhá i pokud se naučíte zařazovat uvolňovací cviky mezi různé činnosti v průběhu dne. 

 

Nejdříve několik zásad, než se pustíte do cvičení. Doporučuje se cvičit se zavřenýma očima, tak budete lépe vnímat pohyby a relaxační účinky. Cviky provádějte pomalu a plynule, pouze tak se mohou vyvinout nové vzorce chování pro svaly. Nepřekračujte hranice svých možností. Cvičení je nutno provádět pravidelně a vytrvale.

 

Nejvíce zatěžované jsou následující části našeho těla a na ty bychom se měli při protahování a cvičení zaměřit:

Kompenzace pro naše oči -  dopřejte očím teplo, třete dlaněmi o sebe tak dlouho až budou teplé, pak je přiložte ve formě misek na oči. Zhruba po 2 minutách ruce sundejte a oči pomalu otevírejte. Několikrát zamrkejte a zakružte očima ve směru hodinových ručiček.

Uvolněte si napětí v čelistech – položte si prst na bradu a začněte pohybovat bradou do stran. Pak ústa pomalu otevírejte a zase zavírejte. Zkuste si uměle vytvářet veselé grimasy – tím si zlepšíte i náladu. Především úsměv v různých variantách má léčebné účinky na tělo i na duši. Nakonec si pomocí ukazováků promasírujte okolí čelistí.

 

Teď si názorně ukážeme, že cvičit lze opravdu při každé příležitosti, takže výmluvy na nedostatek času nejsou relevantní.

Můžete začít na procházce v přírodě. Cvičení zahrnuje jak relaxaci, tak regeneraci. Začněte vnímat svoje ramena, párkrát s nimi zakružte. Pak se zaměřte na šíji a také zakružte hlavou na jednu i na druhou stranu. Při chůzi našlapujte z prstů na paty a obráceně. Uchopte něco do ruky (klacek, kámen) a posilujte prsty stisknutím a uvolněním. Cestujte očima po vrcholcích stromů, dolů, zaostřujte na vzdálené a blízké předměty. Zkuste jógový krok: na 4 doby nádech - jeden krok, na 4 doby výdech - druhý krok.

 

Další cviky můžete vyzkoušet u sledování televize. Využijte dobu reklamních spotů k pohybu. Opět můžete použít tzv. zoomování – zaostřování pohledu na vzdálené a blízké předměty. Mobilizujte nohy – kroužením kotníků na obě strany, sevřete prsty na nohou a potom je zase roztáhněte. Ve stoje zkuste přenášet váhu nejprve na paty a potom na špičky. Pokud máte problém s rovnováhou, přidržujte se nábytku nebo stěny. V sedě začněte bubnovat rytmicky dlaní do stehna a stejně tak bubnujte chodidlem do země (buď špičkami nebo naopak jen patou). Opřete se o židli, trup zůstává narovnaný a kývejte jednou nohou volně vpřed a vzad, pak nohy vyměňte.

 

Nemusíte zahálet ani během ranní toalety, využijte příležitost a procvičte si tělo. Při čištění zubů se pohupujte v bocích vpřed a vzad a pak do stran. Následně můžete pánví zakroužit. Promasírujte si klouby na rukou. Udělejte kroužek jednou a pak druhou nohou, kdo má problém se stabilitou, přidržuje se umyvadla. Sevřete prsty na rukou i na nohou a rychle uvolněte. Vzpažte ruce nad hlavu a protáhněte se vzhůru. Několikrát podřepněte a opět se narovnejte. Na závěr zatřeste uvolněně rukama, nohama, vytřeste ze sebe všechnu rozespalost a ranní neobratnost.

 

To bylo jen pár příkladů, jak uvolnit napětí a harmonizovat si organizmus během dne. Pokud se naučíte svému tělu dát i relaxaci a radost z pohybu, odvděčí se vám dobrou a bezbolestnou službou.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Už od nepaměti se všechny důležité věci řešily u jídelního stolu. Dnes jsme na to možná trochu zapomněli. Společné stolování v kombinaci s metodou Feng-Shui vnese do života soulad, stabilitu a zlepší mezilidské vztahy i v dnešní uspěchané době. Vyzkoušejte a výsledek uvidíte sami.

9.12.2017
Hodnocení:

Tak jednoduché to je... 1 rok má 12 měsíců, 4 roční období a 5 hubnoucích cyklů, kterými jsou: 1. „Teď už je to jedno, ale od 1. ledna začnu pořádně makat.“ 2. „Teď je náročné období, ale pak začnu makat.“ 3. „O víkendu to nešlo, od pondělí se zase začnu hlídat.“ (tzn. v neděli salát ne, radši Milku! Dokud je ještě čas) 4. „No, do dovolený to nestihnu... po dovolený to doženu!“ 5. „Hele, do svátků už to nedohoním. Tak v lednu.“ A kruh se uzavírá...

8.8.2018
Hodnocení:

Asi před sto lety objevili Japonci zvláštní schopnosti chitosanu, který získali z chitinových schránek mořských živočichů, převážně měkkýšů, krevet, humrů a krabů.

31.12.2020
Hodnocení:
Pro lidi, kteří se nepohybují v lékařském prostředí, může být pojem genderová (sex-specific) medicína něčím, o čem v životě neslyšeli. Není ani divu. Letos to bude teprve 10 let, kdy Světová zdravotnická organizace vydala oficiální pokyny, které vyzývají veškerý zdravotnický personál k respektování rozdílů v projevech nemocí a jejich léčbě u mužů a žen a k zajištění spravedlivé péče pro obě pohlaví.
18.6.2018
Hodnocení: