Gleidshop
Hlavní baner

Vyzkoušejte rychlou relaxaci v průběhu dne, uleví se vám

Víte o tom, že schopnost harmonicky zvládat napětí a uvolnění je největším problémem 21. století? Skutečnost, zda žijeme zdravě a cítíme se dobře, závisí rozhodující měrou na tom, jestli se dokážeme uvolnit. Napětí a uvolnění jsou přirození protihráči a tyto stavy jsou biologicky propojeny. Sportovní aktivita sice pomáhá uvolňovat fyzický i psychický stres, ale pro cílené “přepnutí“ na relaxaci a uvolnění jsou zapotřebí jiné techniky – jóga, qi-gong , meditace a další. Pozor, jsou ale účinné jen tehdy, pokud je praktikujeme dlouhodobě. Relaxace a meditace jsou v buddhistické tradici běžný pojem a součástí každodenního života.

pixabay.com

 

V dnešním rychlém tempu bychom měli tělu dopřát více relaxace a uvolnění. Už několik minut denně stačí, abyste znovu začali vnímat své tělo a zajistili si i psychickou rovnováhu. K józe patří i relaxační cvičení. Obvykle se provádí v rámci začátku a ukončení lekce. Rychlou relaxaci však můžete provozovati mimo praktikování jógy. Z vlastní zkušenosti vím, že pomáhá i pokud se naučíte zařazovat uvolňovací cviky mezi různé činnosti v průběhu dne. 

 

Nejdříve několik zásad, než se pustíte do cvičení. Doporučuje se cvičit se zavřenýma očima, tak budete lépe vnímat pohyby a relaxační účinky. Cviky provádějte pomalu a plynule, pouze tak se mohou vyvinout nové vzorce chování pro svaly. Nepřekračujte hranice svých možností. Cvičení je nutno provádět pravidelně a vytrvale.

 

Nejvíce zatěžované jsou následující části našeho těla a na ty bychom se měli při protahování a cvičení zaměřit:

Kompenzace pro naše oči -  dopřejte očím teplo, třete dlaněmi o sebe tak dlouho až budou teplé, pak je přiložte ve formě misek na oči. Zhruba po 2 minutách ruce sundejte a oči pomalu otevírejte. Několikrát zamrkejte a zakružte očima ve směru hodinových ručiček.

Uvolněte si napětí v čelistech – položte si prst na bradu a začněte pohybovat bradou do stran. Pak ústa pomalu otevírejte a zase zavírejte. Zkuste si uměle vytvářet veselé grimasy – tím si zlepšíte i náladu. Především úsměv v různých variantách má léčebné účinky na tělo i na duši. Nakonec si pomocí ukazováků promasírujte okolí čelistí.

 

Teď si názorně ukážeme, že cvičit lze opravdu při každé příležitosti, takže výmluvy na nedostatek času nejsou relevantní.

Můžete začít na procházce v přírodě. Cvičení zahrnuje jak relaxaci, tak regeneraci. Začněte vnímat svoje ramena, párkrát s nimi zakružte. Pak se zaměřte na šíji a také zakružte hlavou na jednu i na druhou stranu. Při chůzi našlapujte z prstů na paty a obráceně. Uchopte něco do ruky (klacek, kámen) a posilujte prsty stisknutím a uvolněním. Cestujte očima po vrcholcích stromů, dolů, zaostřujte na vzdálené a blízké předměty. Zkuste jógový krok: na 4 doby nádech - jeden krok, na 4 doby výdech - druhý krok.

 

Další cviky můžete vyzkoušet u sledování televize. Využijte dobu reklamních spotů k pohybu. Opět můžete použít tzv. zoomování – zaostřování pohledu na vzdálené a blízké předměty. Mobilizujte nohy – kroužením kotníků na obě strany, sevřete prsty na nohou a potom je zase roztáhněte. Ve stoje zkuste přenášet váhu nejprve na paty a potom na špičky. Pokud máte problém s rovnováhou, přidržujte se nábytku nebo stěny. V sedě začněte bubnovat rytmicky dlaní do stehna a stejně tak bubnujte chodidlem do země (buď špičkami nebo naopak jen patou). Opřete se o židli, trup zůstává narovnaný a kývejte jednou nohou volně vpřed a vzad, pak nohy vyměňte.

 

Nemusíte zahálet ani během ranní toalety, využijte příležitost a procvičte si tělo. Při čištění zubů se pohupujte v bocích vpřed a vzad a pak do stran. Následně můžete pánví zakroužit. Promasírujte si klouby na rukou. Udělejte kroužek jednou a pak druhou nohou, kdo má problém se stabilitou, přidržuje se umyvadla. Sevřete prsty na rukou i na nohou a rychle uvolněte. Vzpažte ruce nad hlavu a protáhněte se vzhůru. Několikrát podřepněte a opět se narovnejte. Na závěr zatřeste uvolněně rukama, nohama, vytřeste ze sebe všechnu rozespalost a ranní neobratnost.

 

To bylo jen pár příkladů, jak uvolnit napětí a harmonizovat si organizmus během dne. Pokud se naučíte svému tělu dát i relaxaci a radost z pohybu, odvděčí se vám dobrou a bezbolestnou službou.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Přírodní nebo syntetický? Vitamín nebo konzervant? Každý den nebo dvakrát za rok?

24.4.2017
Hodnocení:
Rok 2017 se nesl pod vládou ohnivého Kohouta a pro většinu lidí byl ve znamení prudkých změn. Ohnivý Kohout se nás totiž snažil naučit držet se praktických a ověřených cest a vedl nás k tomu, abychom si nejprve „zametli před vlastním prahem“. Neboť si libuje v pořádku, spolehlivosti a řádu věcí. Co nám ale přinese energie zemského Psa a rok 2018?
19.1.2018
Hodnocení:

Závěr roku je pokaždé stejný... kdo vzdal boj se svými pneumatikami už v květnu, protože to do dovolené stejně nestihne, ten je docela v klidu. Nic se pro něj o Vánocích a před nimi nemění, bez výčitek může hodovat jak pán dál – nicméně, ústa se radují, boky žalují a zdraví pláče. Těm z nás, kteří to vydrželi i po dovolené, nastává období neustálé nejistoty. „Má to cenu? Nemá to cenu? Tak jen na štědrý večer... tak jen přes svátky? Tak si nedám řízek! Tak si odlehčím salát? No kašlu na to, je to jen jednou za rok... ale nebudu jíst cukrový, dyť je to samej cukr! No tak jen vanilkový rohlíčky, ale jiný druhy ne! No, když babička mi dala i linecký, přece to nevyhodím a nikdo jinej to u nás nejí!“ No prostě stresík... člověk by chtěl na jednu stranu vypadat jako fitnessky z instagramu, ale na druhou stranu... ten salát... a myslím ten bramborový!

20.12.2018
Hodnocení:

Do kuchyně, na mastičky i čaje - byliny, neboli léčivé rostliny se využívají v kuchyni i k domácímu léčení od nepaměti. Pojďme si přiblížit některé z nich, které by vám doma jisto-jistě neměly chybět.

17.1.2019
Hodnocení: