Gleidshop
Eshop

Nevyhazujte cenné vitamíny: využijte zeleninu od kořene po list

Rozmohl se nám nepříjemný nešvar - vyhazování "zeleně" zeleniny. Lidé se zbavují natí kedluben a mrkví nebo také listů ředkviček a červené řepy. Přitom tyto nevyužité části někdy obsahují dokonce více vitamínů a prospěšných látek než plod samotný. Jak se tedy dají využít?

unsplash.com

 

Mějte dobrý pocit z eliminování odpadu, ušetřených peněz za listovou zeleninu a v neposlední řadě i většího množství živin! Buďte efektivní při zpracování kedluben, ředkviček, červené řepy a mrkve. Představím vám klady jak známých plodů, tak i opomíjených natí a listů. Poradím vám, co s nimi.

 

V kedlubnách naleznete zdraví i krásu

Bývají opomíjené, přestože překypují vitamíny a minerály. Přesvědčí vás o tom množství vitamínů, mezi které patří vitamíny C, K a E, provitamín A (nebo-li karoten), "béčka" (tj. B1, B2, B3, B5, B7, B9), ale také minerálních látek zahrnujících vápník, fosfor, železo, zinek, jód, hořčík, selen a síru. Napadá vás otázka, co můžete získat konzumací plodů kedluben? 

  • Podobně jako ostatní zástupci brukvovitých vám pomohou s prevencí proti rakovině,
  • zlepší vám trávení, postará se o vaši střevní mikroflóru, ale i o pokožku a vlasy,
  • posílí vám imunitní systém díky množství výše zmíněných vitamínů,
  • uklidní vás a zlepší vaše soustředění,
  • sniží nežádoucí cholesterol, pročistí cévy a pomůže vám s regulací hormonů.

 

Více živin skrývají listy

Velmi zajímavou a zavádějící informací je fakt, že listy kedlubny obsahují více vitamínu C, vápníku, draslíku a železa než samotná bulva! Při jejich zpracování zacházejte stejně jako s jinou listovou zeleninou. Stačí je omýt, nasekat a udělat z ní součást klasického zeleninového salátu nebo našeho vylepšeného. Také se dají použít místo špenátu (přičemž úprava je stejná), nakrájet na chleba místo pažitky nebo se nechat obohatit jejich živinami ve formě polévky, do které listy ponoříte nasekané či rozmixované. Rádi zkoušíte nové recepty či způsoby přípravy? V tom případě listy zapečte a později použijte v zeleninových nebo masových směsích.

 

Malé, ale šikovné ředkvičky

Malé plody ředkviček dominují velkými kvalitami. Složením vitamínů se podobají kedlubnám. Obsahují vitamíny C, E, D, celé spektrum "béček", niacin a provitamin A. Minerály sodík, mangan, železo, měď, fosfor, hořčík, vápník, síra, draslík, lipidy a proteiny dělají z ředkvičky skutečného pomocníka v kuchyni i v péči o vaše zdraví. Její chuť pravděpodobně znáte, ale její účinky možná ne. Proto vám je teď přiblížím.

  • Již zmíněné hořčičné oleje ochrání váš trávicí trakt před plísněmi a bakteriemi, překyselením žaludku a hnilobným procesům ve střevě,
  • silice vám usnadní vykašlávání, zabojují při infekci žaludku a podpoří peristaltiku (tj. pohyb střev, který zajišťuje posouvání jejich obsahu dál),
  • vitamín C se postará o imunitu, vápník o kosti, draslík o srdce a provitamin A o oči,
  • působí protinádorově a udrží váš mozek v dobré kondici.
kedlubny a ředkvičky
unsplash.com

Vitamíny netrať - využij i nať

Ředkvičková nať obsahuje podobné množství živin jako samotný plod, a proto by byla škoda ji vyhodit. Raději s ní pracujte stejně jako s listy kedluben. Oplývá totiž stejnými možnostmi. Navíc z ní můžete vytvořit i pesto. Pokud by vám vadily jemné chloupky, doporučuji nať před konzumací zpařit. Tím se této drobné nepříjemnosti zbavíte snadno.

 

Červená řepa jako silný bojovník

Tento barevný zázrak obohatí tělo o neskutečné množství minerálů, mezi které patří fosfor, draslík, vápník, železo, hořčík, mangan, sodík, zinek, měď, rubidium, cesium a lithium. Nechybí ani zástupci vitamínů, jako například provitamín A, vitamíny B, C a E. Obsahuje i kyselinu listovou a betacyanin, který se stará o její červenou barvu a je významným antioxidantem s protinádorovými účinky. Pravidelně jezte červenou řepu a za odměnu vás ráda obdaruje níže uvedenými radostmi. 

  • Výrazně vám posilí imunitní systém,
  • jak už jsem naznačila, bude vám oporou v prevenci proti rakovině,
  • zlepší zrakovou ostrost,
  • sniží krevní tlak,
  • díky obsahu železa výrazně pomůže při poruchách krvetvorby,
  • obsažený pektin pomůže udržovat cholesterol v normě.

 

Listy bývaly doceněny

Naši předci si více uvědomovali hodnotu listů, protože samotný kořen sloužil k léčení, ale listy ke konzumaci. Ty jsou na tom s živinami stejně jako plod. Můžete s nimi naložit opět jako s kedlubnami a ředkvičkami.

mrkev s nožem na oranžovém pozadí
unsplash.com

Mrkev nejen na oči

Pokud jste ji zatím v jídelníčku opomíjeli, určitě to neváhejte napravit. Je totiž přímo nabitá vitamíny a minerály! Za vitamíny lze zmínit konkrétně A, B-komplex, C, D, E, G a K. Mimo ně disponuje kyselinou listovou a velkým množstvím minerálů, jako například sodík, draslík, vápník, hořčík, selen, železo, fosfor, síra nebo křemík. Malý zázrak, že? Přitom se jedná o všemi známou mrkvičku, kterou si každý spojí s informací, že je dobrá na oči. Má ale pozitivní dopad nejen na ně.

  • Obsahuje pektin, druh vlákniny, který na sebe váže v jejím případě až 80 % těžkých kovů v těle (arsen a olovo), a tak vás jich účinně zbaví,
  • pročistí vám střeva, a podpoří tak jejich správnou funkci,
  • díky betakarotenu bude hrát důležitou roli v prevenci proti rakovině,
  • zapůsobí na váš organismus jako blahodárný antioxidant,
  • zapracuje na vaší imunitě,
  • má vliv i na již zmíněný zrak.

 

Dej si i zelenou

Tato plodina se pyšní hodnotnými listy stejně jako předchozí kořenová zelenina. I z mrkvové nati můžete dělat polévky, pesto, kaše, alternativy špenátů, přidávat je do směsí a obohatit díky nim lehké saláty. Meze se zde nekladou, buďte kreativní.

 

Věřím, že nyní budete s potravinami a jejich cennými vitamíny a minerály pracovat efektivněji. Nebojte se experimentovat a využívat své potraviny na maximum! :-)

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Aneta Černá

sport a zdraví

Anet potřebuje k životu cvičení, jógu a smích. V jídelníčku ovoce, zeleninu a někdy... někdy prostě čokoládu! A vždycky vám o tom všem ráda napíše - abyste společně našli motivaci nejen k pohybu, ale i zdravé a vyvážené stravě.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Není to tak dlouho, co se domácnosti proměnily ve vývařovny a hosté v účastníky na soutěžích v pojídání… čehokoli. Ano, řeč je o kouzelných vánočních svátcích. Ti z vás, kterým stačí málo a nechají se strhnout na temnou stranu při každé příležitosti (Vánoce, narozeniny, oslavy výročí, oslavy svátku, víkend, středa), budou mít možná problém i s Velikonocemi.

20.4.2019
Hodnocení:

Víte, že cvičením jógy si lze zlepšit náladu? Jak je to možné? Výzkumy se věnovaly sledováním svalů a hlavně toho, jak je jóga uvolňuje. Zkoumala se krev. Konkrétněji - jak jógové dýchání upravuje její chemickou rovnováhu. Nakonec se zkoumal i vliv na nervový systém, který jóga dolaďuje.

11.3.2020
Hodnocení:

K běžně užívaným kosmetickým produktům patří deodoranty a antiperspiranty. Jsou ovšem všechny tyto prostředky bezpečné? Pokud ne, které z nich je možné v případě potřeby užít, abychom se nevystavovali zbytečným rizikům?

1.11.2017
Hodnocení:

Tak jednoduché to je... 1 rok má 12 měsíců, 4 roční období a 5 hubnoucích cyklů, kterými jsou: 1. „Teď už je to jedno, ale od 1. ledna začnu pořádně makat.“ 2. „Teď je náročné období, ale pak začnu makat.“ 3. „O víkendu to nešlo, od pondělí se zase začnu hlídat.“ (tzn. v neděli salát ne, radši Milku! Dokud je ještě čas) 4. „No, do dovolený to nestihnu... po dovolený to doženu!“ 5. „Hele, do svátků už to nedohoním. Tak v lednu.“ A kruh se uzavírá...

8.8.2018
Hodnocení: