Gleidshop
Hlavní baner

Napadlo vás někdy, že závislost na sladkostech může být stejná, jako jakákoliv jiná závislost?

Pokud se vám stává často situace, kdy se cítíte nějakým způsobem ublíženě, ukřivděně, naštvaně a tyto pocity zaháníte sladkým, které vám dělá vyloženě dobře, měli byste se nad sebou vážně zamyslet.

pixabay.com


Prvně je třeba si uvědomit, že jste v roli oběti. Často roli oběti vnímáme jako křivdu, které se dopustili jiní na nás. Jenže tohle vnímání nás právě stále vede do začarovaného kruhu, ve kterém odevzdáváme svou sílu, vůli, moc = energii, nutkavému chování. Toužíme po utěšení, zklidnění, uvolnění, utéct od problému. Závislost nám poskytuje alespoň trochu uspokojení.


Proč to děláme?


Vysledovala jsem ve své praxi, že role oběti klientům pomáhá, aby si omluvili svou závislost. Je to nevědomý proces, který mívá kořeny v dětství. Vychází především z pocitů odmítnutí. Strach z odmítnutí vede k úhybným krokům, které duševně vyčerpávají a opět klienta vtahují do stejného kolotoče.

 

Příběh jedné mojí klientky

Narodila se v rodině, kde tatínek i maminka řešili vztahové problémy a utíkali od nich k alkoholu. Změněný stav vědomí rodičů vedlo malé dítě k chování, kterým si říkalo o pozornost, protože rodičům nerozumělo. Za každou snahu o pozornost dostalo vynadáno a zde vzniká pocit odmítnutí a bezmocnosti. Tyto nezpracované emoce dívku opět vedly k nepřiměřenému chování ve škole, kde byla odmítána i svými kamarády. Sklízela výsměch třeba i za svou tloušťku, a to si nesla dál do dospělosti. Celkově si v dospělém věku nevěřila a strach z odmítnutí jí bránil se plně otevřít i partnerskému vztahu. Každý nezdar a každé další odmítnutí, vedlo k vnitřnímu napětí, které se naučila uvolňovat čokoládou.

Čokoláda jí poskytovala pocit blaženosti a zde vznikla závislost na pocitu, který si jiným způsobem, díky již zmíněnému strachu, nedokázala dopřát.
Je stále ve fázi hledání sebe sama, jelikož vykročení ze závislosti, po ní vyžaduje vystoupení z komfortní zóny. Musela by přijmout sebe sama (odmítla i samu sebe - je to, jako zrcadlo. Jak venku, tak i vevnitř). Přiznat si svou závislost a naučit se mít sebe ráda bez podmínek. Jelikož nám společnost předkládá formu dokonalé štíhlé ženy, je pro tuto ženu velmi těžké milovat sebe sama taková, jaká je.


Role oběti, kdy stále vyčítá svým rodičům, že byli alkoholici, je pro ni pocitově již příjemnější, než celková změna úhlů pohledu.


Takže, jak najít novou cestu?

  • Vede přes uvědomění, že sama chci se sebou něco dělat. Ne, že nám to bude stále opakovat okolí a někam nás tlačit. To rozhodnutí musí přijít od samotného klienta.
  • Dále si přiznat svou závislost a neomlouvat si jí.
  • Odpustit svým rodičům a všem, vůči kterým cítíme uvnitř křivdu. K tomu pomáhá uvědomění, že rodiče a kamarádi nám úmyslně nechtěli ublížit. Oni se v určitých situacích chovali tak, jak sami uměli. Stačí se podívat dál do jejich rodin a přijdeme na to, že ve většině případů nevyrůstali v harmonickém prostředí.
  • Další krok je sledování vlastních pocitů ve vztahu k závislosti. Pro práci s myšlenkami a vyrušení jejich vlivu na závislost pomáhají meditační techniky a třeba i jóga.
  • Skvělá je kreativita, která může vést k pocitům podobným, jako pojídání čokolády. Na začátku je nápad, co budu dělat. S nápadem přichází nadšení. Po celou dobu tvoření cítíme nadšení, radost. Po vytvoření díla přichází pocit naplnění a uspokojení. Když si přečtete celý tento proces, je to podobná chemie, jako při milování. Pokud nepřichází nápad, je dobré se ohlížet po přátelích, kurzech a nechat se jimi inspirovat.
  • Ve chvíli, kdy se něco podaří, stoupá i sebevědomí. Začínáme si sebe vážit a daří se nám sebeprosadit. Přes sebeprosazení pozvolna odeznívá strach z odmítnutí a vše vede k větší vnitřní rovnováze.

 

Je to proces, na který se dá koukat pozitivně, jako na dobrodružství.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Romana Hánělová, DiS

psychosomatika

Romana se věnuje psychosomatice. Miluje svoji práci, ve které klienty vede ke spokojenému a zdravému životnímu stylu. Každý klient, který si dovolí vymanit se ze začarovaného kruhu, je pro ni největší odměnou. Jak se z něj vymanit, začít poslouchat svoje tělo a cítit se šťastně a spokojeně? Přesně to se dočtete v jejích článcích.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Bez kávy si řada lidí neumí představit svůj den. Víte ale, co přesně konzumujete a jaký efekt může mít kofein na váš organismus?

5.7.2021
Hodnocení:

Víte, že podle studie Columbijské univerzity je sedavý způsob života váš zabiják? Lidé, kteří sedí v kuse méně jak 30 minut, mají nižší riziko úmrtí než ti, co pracují v sedě i několik hodin. Podle studií existuje přímá souvislost mezi sedavým zaměstnáním a předčasným úmrtím. Podle lékařů má sezení na židli negativní vliv na: spalování tuků, snižuje se hustota kostní tkáně, zužuje se průměr cév a naopak se zvyšuje krevní tlak, zvyšuje se hladina cholesterolu v krvi, zvyšuje se riziko rakoviny prsu a tlustého střeva, nefunguje správně lymfatický oběh. Dostatečný výčet negativ proto, abyste zařadili pár cviků i do své kanceláře.

11.2.2019
Hodnocení:

Už se začátkem podzimu se hodně z nás shání po doplňcích vitaminu C. Do čaje se začne přidávat spousta citronu, všude voní pomeranče a mandarinky, protože citrusy jsou přece plné „céčka“. A to vůbec není od věci. Nicméně, neměli bychom zapomínat na to, že naše tělo potřebuje celou škálu důležitých vitamínů, a že naše únava a svalová slabost možná nejsou příznakem nadcházející nemoci, ale mohou být příznakem nedostatku jiné důležité látky – vitamínu D.

6.1.2020
Hodnocení:

Natáhněte nohy rovně před sebe. Nohy a trup svírají pravý úhel. Záda jsou rovná, pohledem miřte před sebe, ruce složte volně v klíně. Zhluboka dýchejte. Pozor znovu na záda – nehrbit se, ramena jsou volně svěšená od uší. Vydržte 5 minut. Nebo 3? Minutu? Že už to bolí? Tento sed je jednou ze základních jógových pozic (říká vám něco slovo asána?), o které byly zmínky už ve starých indických spisech. Dandasána. Pro mě daleko těžší cvičení než dřepy s výskokem, angličáky nebo plank. A právě v tom je to kouzlo jógy. Můžete být vytrvalí, rychlí nebo dřepovat skoro se sto kily. Když vás ale někdo posadí na 5 minut do rovného sedu, bude to dost bolet.

20.11.2018
Hodnocení: