Gleidshop
Eshop

Jezte vědomě, zastavte přejídání

Je snadné sklouznout k přejídání, zvláště když je neustále kolem nás spousty chutného jídla, které si hraje s našimi chuťovými pohárky. Naštěstí existují tipy, které vám dokáží pomoci zvládat chutě a začít jíst vědomě ať už vás popadne stres, emoce nebo nuda.

 

Zkouška

Pokud jste neustále obklopeni nezdravým a zpracovaným jídlem, může být pro vás snadné jíst celý den, ať už pociťujete hlad nebo ne. V tomto případě je nutné zamyslet se nad tím, jak se budete cítit až dané jídlo sníte - budete nasyceni, dodá vám energii, opravdu máte hlad, nebo vás jen honí mlsná z nudy? Proto, než vezmete koblihu do ruky a zakousnete se do ní, zamyslete se nad tím, jak se budete cítit, až spolykáte poslední kousek. Nebudete mít naopak ještě větší chuť k tomu, dát si druhou koblihu, protože ta první vás neuspokojila tak, jak byste očekávali?

  • Vyzkoušejte jednoduchý tip, který vás utvrdí v tom, zda si danou věc opravdu dáváte z důvodu hladu, nebo jen z důvodu chuti či nudy. Než se do koblihy zakousnete, vypijte nejprve sklenici vody. Počkejte deset minut a pak uvidíte sami, zda nešlo jen o nedostatek tekutin. 

 

Jezte pomalu

Žaludku nějaký čas trvá, než vám dá najevo, že je plný, protože proces nasycení vyžaduje čas, než se veškeré signály dostanou do mozku. Proto je velmi důležité si k jídlu v klidu sednout. Dokonale rozžvýkat každé sousto a jíst co nejpomaleji. Díky pomalému jezení, které vnímáte vám tělo včas řekne, kdy má dost a vy se tak vyhnete nepříjemným bolestím, těžkostím, které přejídání způsobuje, nebo pozdějším výčitkám, že jste selhali.

 

S rozmyslem

V běžném dni často spěcháme, jsme neustále v časovém skluzu, na cestách mimo domov, nebo sedíme v autě uvízlí v koloně. Jídlo hltáme v kanceláři u klávesnice během pár minutové pauzy, ale také při cestě, kdy vezeme děti na kroužek. K jídlu si zkrátka za celý den v klidu nesedneme a už vůbec se na něj nesoustředíme. Třeba když sledujeme oblíbený film v televizi a po reklamě zjistíme, že jsme do sebe nacpali celý balík brambůrek. Tyto nevědomé rozhodnutí vedou k přejídání ve spěchu a při nesoustředění, kdy tělu nevěnujete dostatečnou pozornost.

  • Vytvořte si v těchto situacích pravidlo, že budete každý den jíst alespoň jedno jídlo vědomě, aniž byste u toho dělali něco jiného - koukali na telefon, psali email, nebo telefonovali. Hned při první zkoušce zjistíte, jak vám vaše tělo vysílá jasné signály o plnosti a nasycení. Po několika dnech pravidlo zvyšte na dvě jídla denně, a nakonec na všechny jídla, které máte během dne.

 

Stres pod kontrolou

Život je plný stresu, ať už se jedná o stres z pracovní schůzky, nebo se týká rodinných problémů. Tento stres nejenže působí ve vašem těle zmatek, ale také způsobuje přejídání. Ve stresu totiž vaše tělo uvolňuje kortizol, který značně zvyšuje chuť k jídlu a proto, ať už máte hlad nebo ne, vaše tělo kvůli těmto hormonům bude toužit stále po jídle a potlačí pocit sytosti. 

  • Pokud tedy nemůžete v tuto chvíli snížit množství stresu ve vašem životě, musíte zkrátka rozpoznat potenciál přejídání a zastavit ho ještě předtím, než se rozjede. Ve stresu je potřeba zaměřit se na porcované jídlo, které si připravíte na talíř. Pokud máte hlad ihned, co si dáte svou svačinu, zeptejte se sami sebe, zda to není jen důsledek stresu.

 

Věnujte pozornost signálům na hlad

Jak poznáte, že už jste hladový dlouhou dobu?

  • Kručení v břiše
  • Nevolnost
  • Bolest hlavy
  • Nízká energie
  • Podrážděnost z hladu

 

Konec přejídání

Může být těžké říci ne jídlu, které je před vámi a s tím je i snadné ignorovat plný pocit a jíst do té doby, než vám bude těžko. Zastavte tento koloběh jednou provždy a vyzkoušejte tipy, která vám pomohou eliminovat veškeré skony k přejídání. Stačí se před každým jídlem usadit, vnímat ho, nerozpytlovat se a soustředit se pouze na to, že právě v tuto chvilku jíte.

 

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Gabriela Zárubová

Šéfredaktorka

Gábina je šéfredaktorka a stará se o sociální sítě Gleid. Ve svých článcích píše o motivaci, pohybu a zdravém životním stylu. Jako vizážistka sdílí své tipy z oblasti beauty světa a nejnovějších trendů v oblasti dekorativní a pečující kosmetiky.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Jak se v podzimním období chovat a jak se správně stravovat, abychom si zachovali pevné zdraví a vyhnuli se nemocem?

25.10.2017
Hodnocení:

Ekologické či přírodní hygienické potřeby pro menstruující ženy se tváří na první pohled jako převratné novinky na trhu s těmito výrobky. Ve skutečnosti se jedná o věci, které tu už v minulosti byly hojně využívány a jsou vlastní ženám, které žijí v méně vyspělých zemích světa.

24.5.2017
Hodnocení:
Mnohé ženy se dennodenně líčí, k čemuž užívají rozličné prostředky dekorativní kosmetiky. Přitom si málokdy uvědomují, co si přitom na svá ústa, obličej či oči nanášejí. A pak se leckdy podivují nad tím, proč mají rozličné problémy, ať již s pokožkou či dalšími orgány. V článku se proto zaměříme na možná rizika těchto moderních „zkrášlovacích“ pomůcek.
30.12.2017
Hodnocení:

Často si lidé pletou detox s hladovkou a nebo druhem diety. Jak tedy má detox vypadat, aby opravdu fungoval a našemu tělu opravdu pomohl? Máme pro vás správný postup i jídelníček!

28.2.2017
Hodnocení: