Poradí si jóga s trémou stejně jako s náladou?

Víte, že cvičením jógy si lze zlepšit náladu? Jak je to možné? Výzkumy se věnovaly sledováním svalů a hlavně toho, jak je jóga uvolňuje. Zkoumala se krev. Konkrétněji - jak jógové dýchání upravuje její chemickou rovnováhu. Nakonec se zkoumal i vliv na nervový systém, který jóga dolaďuje.

Obrázek: c72339fa1b87ab0552fa1942ddb6577abfeddf9c
Zdroj: pixabay.com

Zjistilo se, že jóga umí zvyšovat a snižovat emoce. Podle psychologů je základem emocionálního života silný pocit. Buď zlost nebo naopak radost. Nálada je po projevení tohoto pocitu méně intezivní. Pocit vychází z nějakého konkrétního podnětu. Příkladem může být radost, která trvá delší dobu, a poté můžete mít šťastnou náladu. Naopak déletrvající smutek přináší depresi.


Nálady jsou smyslem života. Dokonce jsou významnější než peníze, pracovní postavení, osobní vztahy. A to proto, že ovlivňují tzv. kvocient štěstí. Znáte toto přísloví? Bohatý člověk se špatnou náladou se cítí jako chuďas a chudák s dobrou náladou se cítí, jako když má všechno bohatství světa.

Které části jógové praxe nejvíce zlepšují náladu?

Především řízená relaxace. Provádění vizualizací. Cvičení rovnovážných pozic, které nutí k vnímání přítomnosti. Protahující cviky. Jóga smíchu. Dechová cvičení, především  udždžájí pránájáma, takzvaný syčivý dech. 

Jaká by měla být struktura lekce pro uklidnění mysli?

Předně by praktikování jógy mělo trvat alespoň 55 minut. Na začátku a na konci hodiny se věnujte chvilce rozjímání. Zařazujte co nejvíce obrácených pozic, záklonových pozic a pozdravů slunci.

Je lepší stoj na hlavě nebo svíčka?

Rozhodně svíčka, protože stoj na hlavě vzbuzuje pocity jako uteč, bojuj a podobně. Naopak svíčka uklidní emoce. Je to jedna z pozic, které v józe přináší největší uklidnění.

Odstraní jóga i trému?

Velmi překvapivé je i zjištění, že jóga dokonce pomáhá ke snížení trémy, jak bylo dokázáno na průzkumech u studentů. Podle výzkumů je dokázáno, že jóga je disciplínou, která dokáže uhlazovat zvraty citového života. Umí snižovat pocity beznaděje a zoufalství až do takové míry, že může zachránit i život jednice.

Teď máte návod, jak si zlepšit náladu nebo odstranit trému. Cvičení jógy je levná terapie, všeobecně dostupná a hlavně nemá žádné vedlejší účinky.

Reklama

Podobné články

Obrázek: 5fb91be3c848e642dd8b9324ec30970542103030
Obrázek: 20cc59118b5b8f2ad84cb14421b74d50723029d2
Obrázek: 8eba966362aa368c9f79ee1d29e6cbcea760c3c8
Obrázek: 694ec13b845f16ae4c6c45897c11ed9e5c369ac1
Obrázek: bc50d9d4d247539711535ea96c743e8303cb8223