Gleidshop
Eshop

"Hezký český" SUPERPOTRAVINY

Spirulina, guarana, čerimoja, mladý ječmen, chia, chlorella, nopal, maqui, řasa kelp… superpotravina by se měla pyšnit super složením a super názvem. Možná ještě super cenou a super nedostupností. Ale to pouze v případě, že hledáme tyhle zázračné potraviny mnohem dál, než bychom měli a přehlížíme naše lokální zdroje, které jsou mnohem dostupnější (i cenově) a podobně nenahraditelné. Nenechte se zmást – já vím, že kvašené zelí není tak vznešený název jako guarana. Zelí není sice světové, ale je naše a umí podpořit náš organismus. Vezmeme si to popořadě a hezky česky.

pixabay.com

 

1) VÝVAR Z KOSTÍ

Ano, ten, který nám vařily naše babičky v 5 ti litrových hrncích. Člověk nemusí chodit daleko od domu, aby našel to, co jeho tělo ozdraví. Ačkoli většinou nebývám zastáncem postupů „které se dřív, nebo odjakživa dělaly“, u vývaru tomu je jinak. V případě nachlazení, nemoci, nebo celkového oslabení organismu (či kocovině) se člověku přece podala nejdřív miska vývaru (potom panák slivovice, a až potom prášek).

Co dokáže:

  • snižuje zánětlivost;
  • zlepšuje trávení (a pomáhá při léčbě těžkých střevních onemocnění), detoxikaci i imunitu;
  • snižuje intolerance a alergie;
  • je skvělým zdrojem prospěšných aminokyselin, kolagenu, kalcia, magnesia, fosforu, křemíku, síry a stopových prvků.

 

Ne nadarmo je vývar základem tzv. GAPS diety (Ano, v tomhle případě volím slovo dieta. Naše střevní mikroflóra je klíčovým bodem našeho zdraví – jakékoli problémy máme - ať už fyzické, nebo psychické - uzdravením našich střev dokážeme uzdravit i sami sebe. Ve zkratce. Pokud jste o ní ještě neslyšeli, určitě si něco načtěte. A to nejen v případě, že byste ji chtěli vyzkoušet).

Tuhle zázračnou „superpotravinu“ si můžete doma uvařit za pár korun. Kosti, jablečný ocet (vytahuje z kostí minerály), zelenina a sůl. Víc toho nepotřebujete a nic z toho vám nemusí dovést odněkud z Polynésie. Právě naopak – ušetřené peníze za dopravu z druhého konce světa vezměte a dejte je nejbližšímu farmáři, za kvalitní maso a domácí zeleninu. Další základ pro zázračný vývar. A přitom na tom není nic zas až tak zázračného, že?

PS: Zkuste určitě obložený vývar – s masem, vejci, avokádem a zeleninou. Ale hodně vývaru, hodně masa, hodně vajec, hodně avokáda a spoustu zeleniny. Místo hlavního jídla ideál. A těch vitamínů!

 

ramen

 

2) KVAŠENÁ ZELENINA (PICKLES)

Proces kvašení dává vznik důležitým mikrobům, které jsou pro naše tělo skoro až blahodárné.

Proč kvašená zelenina?

  • posiluje imunitu;
  • pomáhá silně detoxikovat náš organismus;
  • je podporou pro naše trávicí prostředí;
  • obsahuje nespočet vitamínů a minerálů, jejichž hladiny se kultivací zeleniny ještě zvyšují.

 

Domácí kvašení není zdaleka tak náročné, jak si myslíte. Na internetu je nespočet návodů, jak v pár jednoduchých krocích vytvořit domácí pickles. A nejlépe z domácích surovin, z babiččiny zahrádky, nebo od nejbližšího zemědělce: zelí, mrkev, pórek, cibule, ředkev, červená řepa. Zkoušet můžete i různé kombinace. Tak zahoďte doplňky vitamínu C z lékárny, a během pár dní si vytvořte vlastní, domácí, s láskou dělané. A levnější.

 

 

3) VEJCE

Nejen křepelčí, pštrosí, emu, nejen vejce divokých ptáků. Řeč je o klasickém vejci od šťastné slepičky, která běhá vaší babičce po zahradě. Vidíte, není potřeba objíždět exotické ostrovy, abyste našli něco extra. Vejce jsou nabouchaná prospěšnými živinami od hlavy až k patě. Od žloutku až po bílek (a vlastně až po skořápku). Vitamíny, minerály, omega kyseliny, kvalitní bílkoviny, a ještě kvalitnější tuky. V tomhle článku není prostor na demonstraci mylné informace o vysokém cholesterolu, který mají vejce způsobovat. Ale – NEZPŮSOBUJÍ! Nebojte se jich. Jezte je často, nahraďte jimi nekvalitní uzeninu, sladkosti a uvidíte, že se hladiny vašeho „špatného“ cholesterolu naopak srovnají.

 

vejce


 

4) AVOKÁDO

Toto ovoce se může pyšnit ukázkovým složením tuků – více než 60 % mononenasycených kyselin, 15 % nasycených mastných kyselin, 10 % polynenasycených mastných kyselin. Kdybyste měli vyčíst všechny vitamíny a minerály, které v sobě avokádo obsahuje, unudili byste se k smrti. K tomu dlouhému seznamu by se přidaly antioxidanty i vláknina, které se navíc díky obsahu tuku snadno vstřebávají. A koupíte ho prostě v každém supermarketu. Netřeba se obracet na specializované obchody.

 

 

5)VLAŠSKÉ OŘECHY

Nerada bych upozadila další druhy ořechů, ale pokud chci vytáhnout ze zapomnění naše hezké české superpotraviny, musím dát vlašákům přednost. Převážnou část tvoří opět prospěšné mastné nenasycené kyseliny. Najdeme v nich ale i vlákninu a bílkoviny. Vitamíny a minerály? Pokud by jich nebylo víc než 10, tyhle ořechy by tu nebyly. Další dlouhý seznam zdravých látek, po kterých vaše tělo nejspíš prahne, pokud jste zrovna dosvačili ten vlašský salát s rohlíkem.

Tyto ořechy:

  • jsou plné antioxidantů;
  • podporují psychiku a činnost mozku (Však také jejich jádra vypadají jako lidský mozek - náhoda? Nemyslím si.);
  • prospívají naší pokožce, vlasům, nehtům, trávení;
  • působí protizánětlivě;
  • a dokonce posilují sexuální potenci!

A tohohle všeho jste se vzdali, pokud jste vyměnili vlašáky za vlašák.

 

vlašské ořechy

 

A určitě bych mohla jmenovat dál...

Pokud nějakou z těchto potravin ve svém jídelníčku nenajdete, nebo jen omezeně, určitě se zamyslete nad tím, zda (a jak jednoduše!) by to nešlo napravit. Takový salát s vejcem, avokádem a vlašskými ořechy vás nabije jako blázen! Věřte mi, nebudete mít takový hlad jako po knedlíku. Vaše tělo totiž dostane to, co potřebuje a nebude vás za dvě hodiny úpěnlivě prosit o další jídlo, protože jste sice zaplnili žaludek, ale rozhodně jste mu nedali žádnou živinu, se kterou by mohlo pracovat. A tak sáhnete po sušence. Jenže za hodinu se ozve znovu, protože v Tatrance těch minerálů pořád není dost. Za hodinu znovu, a znovu, a znovu… až se probudíte za pár let s cukrovkou, problémy s trávením a s nepěknou pneumatikou na břiše. Odstrašující případ? Ano, přesně to se ale stane, když nebudete jíst dost vajec a kvalitních potravin!

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Aneta Černá

sport a zdraví

Anet potřebuje k životu cvičení, jógu a smích. V jídelníčku ovoce, zeleninu a někdy... někdy prostě čokoládu! A vždycky vám o tom všem ráda napíše - abyste společně našli motivaci nejen k pohybu, ale i zdravé a vyvážené stravě.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

V životním stylu podle ájurvédy hraje velmi významnou roli používání bylin a koření. Ájurvédští lékaři je předepisují v souladu s tzv. osobní konstitucí, které se nazývá  PITTA, VÁTA a KAPHA. Na rozdíl od fytoterapie se podle ájurvédy nepoužívají byliny podle zdravotního problému, který konkrétně právě máte, ale právě podle konstitučních typů. Ovšem existují základní byliny, které lze využívat bez ohledu na konstituční typ.

20.9.2019
Hodnocení:

Pokud se vám stává často situace, kdy se cítíte nějakým způsobem ublíženě, ukřivděně, naštvaně a tyto pocity zaháníte sladkým, které vám dělá vyloženě dobře, měli byste se nad sebou vážně zamyslet.

25.9.2018
Hodnocení:

Natáhněte nohy rovně před sebe. Nohy a trup svírají pravý úhel. Záda jsou rovná, pohledem miřte před sebe, ruce složte volně v klíně. Zhluboka dýchejte. Pozor znovu na záda – nehrbit se, ramena jsou volně svěšená od uší. Vydržte 5 minut. Nebo 3? Minutu? Že už to bolí? Tento sed je jednou ze základních jógových pozic (říká vám něco slovo asána?), o které byly zmínky už ve starých indických spisech. Dandasána. Pro mě daleko těžší cvičení než dřepy s výskokem, angličáky nebo plank. A právě v tom je to kouzlo jógy. Můžete být vytrvalí, rychlí nebo dřepovat skoro se sto kily. Když vás ale někdo posadí na 5 minut do rovného sedu, bude to dost bolet.

20.11.2018
Hodnocení:

V rámci prevence a podpory zdraví jsou někteří lidé schopni konzumovat prapodivné látky neznámého původu, chuti i zápachu. S Amygdalinem je to trochu jinak.

14.3.2018
Hodnocení:

Vyhledávání

O nás

Stáhněte si nás do telefonu

Stažení aplikace

Náš Facebook

Náš Instagram

Instagram