Gleidshop
Hlavní baner

Droga zvaná cukr. Dejte pozor na to, čím sladíte!

Z vědeckých výzkumů vyplývá, že pokud nahradíte sladkosti jídlem bez cukru a s menším obsahem kalorií, projeví se u vás apatie, stres, úzkost a dokonce abstinenční příznaky. Závislost na cukru je spojena s řadou zdravotních problémů a zbavuje se jí hůře, než závislosti na cigaretách.

pexels.com

 

Co je tedy bílé zlato, zvané cukr?

Cukr je základní stavební jednotkou rostlin a z rostlin se také získává. Největším zdrojem je cukrová řepa a cukrová třtina. Mohlo by se zdát, že pokud je cukr z přírodních zdrojů, potom je zdravý a není se čeho obávat. Pojďme se na něj, ale podívat zblízka.

 

Z chemického hlediska je cukr sacharóza, disacharid, složený z jedné molekuly glukózy a jedné molekuly fruktózy. Je to velmi stravitelná potravina s velkým množstvím energie a téměř bez jakýchkoli živin. Cukr je velmi dobře rozpustný ve vodě – při pokojové teplotě se v 1 litru vody rozpustí 2kg cukru. A těchto vlastností se využívá k výrobě většiny nealkoholických nápojů – konzumujeme tak skrytý cukr. Jeho chuť je pro nás přitažlivá a výrobci potravin ho přidávají i tam, kde bychom ho nečekali.

 

Zkusme společně spočítat, kolik skrytých kostek cukru spořádáme během jednoho dne:

Koblížek: 5 kostek,

100g musli: 8 kostek,

Activie nápoj: 8 kostek,

3dcl pomerančový nektar: 7 kostek,

Sušenky Oreo: 7 kostek,

1,5l Korunní voda pomeranč: 11 kostek,

Snickers tyčinka: 6 kostek,

0,5l Coca-Cola: 14 kostek,

Obědový salát s dresingem: 4 kostky.

Celkem 69 kostek skrytého cukru. Jestliže jedna kostka váží 5 gramů, zbaštili jsme 345 gramů cukru, ani o tom nevíme.

 

Cukr je pro naše tělo nezbytný, ale nadbytečné kalorie z něj se ukládají do tukových zásob a jejich nadměrná hodnota vede k civilizačním chorobám, jako je obezita, vznik zubního kazu, urychluje stárnutí, poškození tkání volnými radikály, či cukrovka 2. typu.

 

Jak z toho ven?

Máme na výběr: cukr, glukózo-fruktózový sirup, umělá sladidla, přírodní sladidla.

 

Glukózo – fruktózový sirup – levnější než cukr, má větší podíl fruktózy, zvyšuje množství tuku v játrech, nepůsobí v centrech nasycenosti jako glukóza, což vede ke konzumaci většího množství jídla!

 

Umělá sladidla kalorická – sorbitol, manitol, sukralóza, isomalt, xylitol, jsou z přírodních zdrojů

 

Umělá sladidla nekalorická – synteticky vyrobená, neobsahují glukózu ani fruktózu, netloustne se po nich ani se netvoří zubní kaz, ale jejich dopad na lidský organismus je mnohem větší. Nejhorší jsou cyklamáty, v USA jsou zakázány pro svoji karcinogennost, způsobují záněty močového měchýře.

 

Kde najdeme nebezpečné cyklamáty?

Barevné limonády, Coca-Cola light, čaje LOYD, šumivé vitamíny, Korunní koření Svařák a všude tam, kde jsou použita barviva, protože cyklamáty je stabilizují.

 

Aspartam – nebezpečný pro organismus trpící fenylketonurií, způsobuje silné bolesti hlavy, břicha, alergie. Je nevhodný pro děti.

Kde ho najdeme?

Žvýkačky Orbit, Menthos, Hanácká kyselka, Kofola, jogurty Jogobella, čaje LOYD, poháry Kunín

 

Sacharin – velmi nebezpečný!

Účinek umělých nekalorických sladidel je sporný. Jsou sladké, ale protože nepůsobí v mozku v centrech sytosti jako glukóza, organismus si říká o další příjem potravin.

 

Jak se chemickým cukrům vyhnout?

Nepoužívat cukr, jíst potraviny přirozeně sladké – ovoce, a když už musím sladit, tak med, nebo cukr a vyhnout se umělým sladidlům.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Ing. Ivana Pólová (Tobiášová)

inženýr chemie

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Jak přizpůsobit své chování a jídelníček chladnějšímu klimatu, abychom si i v zimě zachovali pevné zdraví a dostatek energie?
25.12.2017
Hodnocení:
Hubneme on-line s Táňou V. je tady a společně s povídáním i návod na správné a zdravé cvičení.
17.3.2018
Hodnocení:

V článku se zaměříme především na bylinné extrakty. Popíšeme si, jak se získávají a zmíníme se i o jejich přínosech a možnostech využití. Je na čase pochopit, že nám může příroda nesmírně prospívat!

15.3.2019
Hodnocení:

To, že je glutamát nezdravý už víme dávno. Trávíte v obchodech více času hledáním výrobků bez něj? Jste si jistí, že jste ho opravdu nekoupili? Čtěte a už se nenechte napálit.

7.6.2016
Hodnocení: