Gleidshop
Hlavní baner

Máte pocit, že vám docházejí síly? Tak to vám může pomoci monotasking!

Žít v přítomném okamžiku a cele se mu oddat, bylo vždy výsadou osvícených lidí. Dosáhnout tohoto životního umění je záležitostí měsíců, ale i roků.

pixabay.com

 

Monotasking (unitasking či single tasking), nebo-li 100% pozornost upřená pouze na jednu činnost bez přerušení, je naprosto ideální metoda práce i trávení volného času, která vychází z přirozených biologických potřeb každého člověka. Dokázat ji uplatnit ve svém životě, přináší neskutečné množství benefitů, které posunou váš život k lepšímu. Muži k její aplikaci mají lepší vrozené předpoklady, ale co by to bylo za ženu, která by se zalekla nějaké výzvy! Zejména, pokud jí z toho kynou možnosti vystajlovat si své JÁ. Fyzické i psychické!

 

Nestíháte, produktivita práce nic moc a jste pořád unavená? A neuvízla jste náhodou v osidlech moderního multitaskingu?

Ženy jsou mistryně světa ve zvládání několika činností, situací a problémů dohromady. Tuto schopnost si předávají napříč generacemi a utužují ji zejména v letech, kdy se musí starat o své potomky. Zvládnout logistiku domácnosti i s dětmi dá setsakramentskou práci a jen díky evoluci se jim nezavaří jejich čilé mozkové neurony, protože jsou na to už dávno naprogramované. Když k tomu ale žena přidá ještě vlastní zaměstnání, je to i na její řídící jednotku dost a její unavitelnost roste. Jakmile ovšem propojí profesní kariéru, domácnost a děti dohromady a přidá k tomu tichou závislost na zařízeních, které ji spojují se světem, vystaví svůj mozek naprosto enormnímu zatížení, které logicky vyústí do menších či větších patálií.

 

Jak to vlastně všechno funguje?

Pokud dokážete úspěšně praktikovat multitasking (schopnost dělat více věcí najednou či přebíhat od jedné činnosti ke druhé od rána do večera), zdárně si aktivujete mechanismus odměn ve vašem mozku, který uvolňuje hormon štěstí, dopamin. Abyste si užívali jeho zvýšenou hladinku, nemáte jinou možnost, než každý den pěkně šlápnout do pedálů a kmitat od rána do večera, protože po pocitu spokojenosti toužíte znovu a znovu. Multitaskingový zvyk se vám tak zažere pod kůži, že i když se začnou objevovat první vlaštovky problémů, nejste schopni přestat.

 

Multitasking má negativní dlouhodobý účinek na mozek!

Přebíhání od jedné práce k druhé a nepřetržitá reakce na vyzvánění, zprávy a emaily, váš organismus dokáže odrovnat mnohem dříve a rychleji, než si dovedete představit. Ničit vás bude stále narůstající duševní stres, objeví se potíže s pamětí a soustředěním, začnete vyrábět jednu chybu za druhou, ubývá hustota šedé hmoty v té části mozku, která je spojená s empatickou a emoční kontrolou, což se projeví ve zhoršujících se vztazích s ostatními lidmi, sníží se hodnota IQ a celková produktivita práce klesá až o 40 %.

Lidé mají omezené neuronové zdroje, které se vyčerpávají mnohem rychleji, když přepínáte z jednoho zadání na druhé. Náš mozek není určen k práci na několika úkolech najednou. A sám dobře ví, kdy je čas pracovat a kdy odpočívat. Vykládejte to ale zaměstnanému člověku z průmyslově technické doby, na kterého kromě enormního tlaku z profese útočí tolik zajímavých lákadel z okolí. A tak pohání své tělo na doraz svých energetických sil, a když ho večer složí na gauč nebo do křesla, v touze jen být a dýchat, ještě svůj mozek přeplní informacemi z médií, zapojí ho do virtuálního sociálního světa nebo ho na posledních zbytcích energie vnese do hracího nebe, když už tedy na nic jiného nemá sílu.

 

Máte-li pocit, že předcházející řádky jsou jak podrobný popis vašeho života, zastavte dřív, než se vaše rozumová jednotka naštve a pěkně vám to spočítá! Dělejte prostě vždy jen jednu věc!

Není na tom vůbec nic složitého. Zamyslete se nad úkoly, které vás budou během dne čekat, vyberte ty nejdůležitější a přidělte jim svůj čas. Určenou dobu se nedívejte vpravo vlevo a soustředěně pracujte. Mějte stále na paměti, že čím delší vyrušení, tím hůře se znovu budete dostávat do své práce. Jestliže máte ve zvyku mít položený svůj mobilní telefon na stole nebo při práci na počítači otevřený internet a neustále jste v pokušení vklouznout do virtuálního světa, musíte pracovat až třikrát delší čas, samozřejmě i se stejně násobnou únavou, než kdybyste těmto rušičkám vymezili jasně daný prostor.

Stěžejní je ale každodenní vyčlenění jedné až dvou hodin (vcelku nebo ideálněji v kratších úsecích) pro tzv. NEGATIVNÍ ČAS, kdy se odpojíte od okolního světa a neděláte vůbec nic! Prostě jen vypnete mozek. Na procházce, malováním, při běhu, koukáním z okna, ležením na gauči, pobytem v přírodě nebo meditací ho rychle přepněte do léčivé nicoty, která mu umožňuje se znovu nadechnout a on se po pár minutách s novým elánem opět zapojí do vašeho denního či nočního bytí.

Stačí pár týdnů a monotasking se může stát vaší přirozenou součástí. Zachováte si bystrý úsudek, kreativitu, soustředění, stále se obnovující zdroj energie a zároveň vůbec nemusíte polevit v práci. A navíc vám zbude spousta sil pro své blízké i vaše koníčky. Tak neváhejte a vyzkoušejte ho i vy!

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Šárka Kocurková

učitelka s velkým srdcem, biolog

Šárka miluje svou rodinu, rodné Valašsko a skutečný život. Dýchá pro svou učitelskou profesi, která v ní probudila zájem o psychologii a sociologii. Najdete u ní články o lidských vztazích, plné humorných situací a rad, které jsou určeny přímo pro ženy, i témata odborná, která se snaží populární formou zpřístupnit našim čtenářkám.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Levandule patří mezi nenáročné rostliny a prý čím se jí člověk méně věnuje, tím lépe, což potvrzuji i já. Minimální péče s maximální odměnou, voňavé květy a široké využití.
16.8.2016
Hodnocení:
Jak pomoci svým dětem po střední škole hledat jejich hlavní směr a cestu k vysněné práci. Pomozte jim a podpořte je se dále rozvíjet.
10.6.2017
Hodnocení:
Co jste se minulý rok o soužití člověka a psa dozvěděli? Unikla vám některá z podstatných informací? V svých článcích jsem se dotkla témat, které vám v soužití se psem dokážou zjednodušit vaše soužití. Zabývali jsme se tím, jak to udělat, aby nám vztah se psem mohl fungovat lépe, ale také jsem se zaměřili na některé z věcí, které nám naši společnou komunikaci dost ztěžují.
9.3.2018
Hodnocení:

Výzkumy potvrzují, že tři čtvrtiny populace mužů a žen rádo nakupuje. Pětina z nich je doslova na pochůzkách při pořizování nových věcí závislá.

16.4.2020
Hodnocení: