Gleidshop
Eshop

Léto a sport – proč se do něj pustit a jak si při něm neublížit?

Přicházející letní počasí i návrat do běžného života po karanténě nás lákají ven, kde se s oblibou věnujeme nejrůznějším sportům. To má mnoho pozitivních aspektů, zejména při náročné práci bez dostatku pohybu. Udržujeme se v kondici, prodlužujeme si aktivní věk, vyplavujeme do těla hormony štěstí a nabíjíme se energií. I čistě rekreační sport však v dnešní době vybízí hlavně k výkonům a vytrvalá snaha překonávat sebe samého i ostatní může vést k vyčerpání a zranění.

pixabay.com

 

Jaký je ten správný sport?

„Správný sport je ten, u kterého si odpočinete, nabije vás energií, optimismem a nadšením do všedního dne. Někteří potřebují sociální kontakt, jiní naopak klid a samotu. Fyzicky subtilní lidé s křehkým zdravím a slabou kondicí budou spíše prospívat při cvičení jógy, naopak mladí silní jedinci si budou chtít vybít zdravou agresivitu třeba při bojových a adrenalinových sportech,“ doporučuje Mgr. Richard Jisl, fyzioterapeut a odborný ředitel centra HEALTHY-LIFE s.r.o.


Vždy je třeba zohlednit somatotyp jedince, jeho nastavení vůči kolektivním nebo individuálním sportům, věk, zdravotní stav a aktuální kondici. Odborník vám může pomoci s výběrem. Může vám doporučit vhodnou aktivitu a jak často a intenzivně se jí věnovat. Může také poskytnout vhodnou zpětnou vazbu v jejím průběhu.

 

Jak si při sportu neublížíte?

První zásada je mít dostatek informací o sportovní činnosti. Zjistěte si i její rizika. Dále se nepouštějte do sportování při únavě či vyhrocených emočních situacích, ve špatných povětrnostních podmínkách, pod vlivem alkoholu či jiných látek snižujících pozornost a při jakýchkoliv jiných podmínkách, které mohou riziko zranění zvýšit. „Před sportem se dobře rozcvičte a v jeho průběhu věnujte pozornost provozu na sportovištích.


Eliminujte nešvary jako jsou telefonování, natáčení nebo focení v rizikových místech. Po ukončení sportovní činnosti aktivitu zakončete vhodnou regenerací. Ideálně regenerujte jinak než oblíbeným sezením u piva, jak bývá zvykem v českých zemích,“ poznamenává fyzioterapeut Richard Jisl.


To se týká i velice stoupající úrazovosti v posledních letech speciálně u cyklistiky. S nástupem elektrokol a podobných prostředků mají cyklisté pocit, že zvládnou snadno jakoukoliv vzdálenost a že jim jedno pivo neuškodí a naopak je občerství.


Tolerance únavy v závislosti na počasí, ujeté vzdálenosti a počtu občerstvení alkoholem nemusí být pokaždé stejná, což dokládají statistiky záchranářů a horské služby právě v letních měsících.


Obecně nejčastějšími zraněními z letního sportování jsou nejrůznější odřeniny, řezné rány, pohmožděniny a vykloubení horních a dolních končetin či podvrtnuté kotníky. Často dochází také ke zlomeninám či poraněním hlavy a otřesům mozku, kterým jde u cyklistiky a jiných sportů zamezit vhodným ochranným vybavením.

 

Nežeňte sportování do extrémů

Jakékoliv extrémy jsou nebezpečné, a proto se nevyplatí to se sportováním přehánět. U kolektivních sportů hrozí poranění sebe nebo protihráče, neboť při únavě se zhoršuje koordinace a odhad. Při individuálních sportech hrozí přetížení, jednostranné obtíže, poranění nebo dlouhodobá únava či nemoc. „Opět nejspolehlivějším a nejjednodušším ukazatelem je sledovat, jak se cítíme druhý, třetí den po sportování. Někdy nám může informace poskytnout i naše klidová tepová frekvence. Její dlouhodobější navýšení může znamenat zvýšenou únavu a indikovat nutnost lepší regenerace,“ doporučuje fyzioterapeut z centra HEALTHY-LIFE s.r.o.

 

Vždy myslete na pravidla bezpečného letního sportování:

  1. nesportovat při únavě, fyzickém či emočním vypětí,
  2. vyhnout se alkoholu a jiným látkám zhoršujícím pozornost,
  3. brát v úvahu počasí a povětrnostní podmínky,
  4. používat ochranné pomůcky (přilby, chrániče a podobně),
  5. nepřeceňovat své síly (např. při túrách a cyklovýletech),
  6. vhodně a dostatečně tělo regenerovat,
  7. věnovat sportovní aktivitě v jejím průběhu plnou pozornost,
  8. obtížnost přidávat postupně,
  9. sportovat spíše pro radost, ne za účelem výkonu.

 

Sportu se určitě nebojte, přestože výčet možných zranění může působit děsivě. Jak již bylo řečeno, dobije vás energií a posílí vás. Kromě toho také přispívá k dobrému trávení a kvalitnímu spánku. Pokud na pohyb nejste zvyklí, budete potřebovat trochu odhodlání, ale určitě to bude stát za to.
 

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

magazín Gleid

tým redaktorů a bloggerů

Smyslem a podstatou online magazínu Gleid je poskytování věrohodných informací a rad zejména z oblastí krásy, zdraví, lifestylu a jídla. Síla je v týmu tvořeném odborníky, ale i blogery. Současně se zabýváme tématy, které mohou našim čtenářům pomoci k získání odpovědí na dílčí otázky běžného života.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

V minulém díle jsme se věnovali mýtu, že chodit, že se psem trénovat na cvičák se musí. Společné aktivity všeho druhu jsou vítaným zpestřením k upevnění společného vztahu. Při trénování, dovolím si tvrdit, úplně všichni používáme pamlsky jako odměnu. Proč si myslím, že pamlsek není odměnou, se dozvíte v následujícím článku.
18.7.2018
Hodnocení:

Anatomie a fyziologie člověka nepřestává fascinovat lidi po celá tisíciletí. Vědět o svém těle co nejvíce, je důležité nejenom z hlediska zdraví, ale získané poznatky nám pomohou odkrýt různá zákoutí chování a jednání člověka.

23.4.2018
Hodnocení:
Pěstovat bylinky doma v květináči je velice jednoduché. Přesto je ale třeba dbát některých jednoduchých zásad. Zatím co venku na zahradě není třeba věnovat bylinkám takřka žádnou péči, doma budeme muset pěstování bylinek přeci jen trochu péče věnovat.
30.4.2016
Hodnocení:
Počmáral váš malý potomek stěny v obýváku nebo kuchyňskou linku? Nezlobte se na něj a jeho malůvky spíše vítejte. Můžete tak zjistit, zda se vaše dítě dobře vyvíjí.
16.2.2017
Hodnocení: