Gleidshop
Hlavní baner

Jak si splnit tajná přání pomocí Sankalpy?

V józe existuje prastará technika nazývaná sankalpa, která pracuje s vědomou myslí, směřováním pozornosti a proměňováním myšlenek do reality. Pravidelným opakováním svého cíle, přání či záměru vaše podvědomí posléze uvěří... Význam slova sankalpa je podle sanskrtského slovníku - záměr, rozhodnutí, přání, tužba. Jak na tuhle techniku?

pixabay.com

 

Jako byste se naprogramovali na pozitivní řeč a jejím pravidelným opakováním vaše podvědomí uvěřilo, že tento program nyní prožíváte.

Ano, sankalpa je pozitivní afirmace, kterou vytváříte dění okolo i uvnitř sebe. Pravidlem sankalpy je jasná formulace cíle, přání nebo záměru. Je nutné ji vyslovit v pozitivním významu vůči sobě tak, aby její součástí nebyl zápor (ne, nechci, nebudu, nesmím), manipulace s prospěchem nebo podmínkou (budu zdravý, když...) a aby vše, kromě přání, probíhalo v přítomném čase. Jedná se o přesnou formulaci cíle, který jako by v současné chvíli byl již splněn, a ten, kdo ho vyslovuje, ho právě prožíval. Sílu sankalpy umocňuje opakování a pravidelnost, stejně jako prožití emocí souvisejících s již uskutečněným cílem. Sankalpu je vhodné vkládat po relaxaci, když je tělo uvolněné a mysl klidná. Mysl je v tuto chvíli schopna přijímat a vytvářet v podvědomí program, který se postupně stane realitou života. Metodika sankalpy je prostá. Zjistěte, co je vaše největší životní přání! /záměr, tužba/, případně jaký máte problém /nevyřešenou otázku/. Naformulujte si otázku či přání a tuto formulku si denně třikrát v duchu opakujte jako poslední aktivní myšlenku před usnutím.

 

Na jakém principu  funguje Sankaplpa?

Když usnete, jistá část našeho vědomí vypne. Špička ledovce nad hladinou naší mysli usne, ale obrovská ponořená část pokračuje v aktivitě dál. Je lhostejné, jaké pro ni zvolíme slovo. Je jen věcí vnějšího popisu, řekneme-li západním hlasem „podvědomí“ anebo třeba „čitta šakti“ hlasem východu. Rozhodující je, že něco v naší mysli skutečně je i za spánku činné, a to činné velmi čile, jak vidíme z divotvorných fresek našich snů. A teď to hlavní. Síla, která v nás za spánku funguje, má k dispozici nesmírné informační bohatství. Těží s ohromné vědomostní jímky, kterou je naše paměť. Bdělý intelekt z ní zná jenom části, tato síla dosáhne až do dna. Má přístup k dávno zavátým vjemům, které kdy vůbec paměť přijala. Trik sankalpy spočívá v tom, že tuto sílu lze aspoň částečně nasměrovat. Lze jí dát příkaz, aby pracovala pro nás. Tělo už usíná, podvědomí se chystá ujmout vlády a na poslední chvíli zachytí jasný signál.

 

Deset zásad pro správnou Sankalpu:

1. Sankalpu v duchu vyslovíme jako poslední aktivní myšlenku bdění. Přicházejí-li samovolně další myšlenky i potom, nebráníme se jim, ale už je vědomě nerozvíjíme.

2. Sankalpa je formulována jasně, stručně a jednoznačně. Formulace se nemění.

3. Žádné ze slov nemá dvojí možný výklad. Pozor na homonyma a jiné slovní žerty! Slova co možná nejprostší.

4. Žádné ze slov není v gramaticky negativním tvaru. Žádné nesmím, nechci, nebudu“. Alkoholik si neříká „Nechci pít alkohol“, ale třeba „Přestávám pít alkohol“.

5. Žádné ze slov nemá zraňující emoční náboj. Člověk, jehož problém je úzkost, neformuluje „Chci se bavit úzkostí“, ale (příklad) „Jsem vyrovnaný a klidný“.

6. Sankalpa není lež. Úzkostný člověk netvrdí „Jsem klidný“ (lež), ale: „Chci být klidný“ (pravda).

7. Jedna noc = jedna sankalpa.

8. Krátkodobé, aktuální sankalpy lze střídat podle potřeb. Sankalpu životního plánu (první místo v hierarchii hodnot) měníme jen po nejzralejším uvážení, nikdy lehkomyslně!

9. Řešíme-li sankalpou úvahový problém, pokud možno ho v ten čas neřešíme v bdění rozumem.

10. Sankalpa se nikomu nesděluje. Je to věc nejhlubšího soukromí.

 

Přeji vám, ať se splní vaše touhy a přání proměněné v Sankalpu!

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Bílkoviny nejsou jedinou základní makroživinou, ale jistě tou nejdiskutovanější. Proč? Protože opakování je matka moudrosti a protože zrovna tuhle důležitou část jídelníčku většina lidí dost zanedbává. Ráno rohlík s máslem – žádné bílkoviny. K obědu knedlo vepřo – trochu bílkoviny. K večeři špagety se sýrem – trochu bílkoviny. Jo vlastně! K odpolednímu kafi byla tatranka – ale, žádné bílkoviny. Jenže když chceš stavět hmotu (čti zhubnout, čti nebuď rosol) tatranka nepomůže!

3.10.2018
Hodnocení:

V životním stylu podle ájurvédy hraje velmi významnou roli používání bylin a koření. Ájurvédští lékaři je předepisují v souladu s tzv. osobní konstitucí, které se nazývá  PITTA, VÁTA a KAPHA. Na rozdíl od fytoterapie se podle ájurvédy nepoužívají byliny podle zdravotního problému, který konkrétně právě máte, ale právě podle konstitučních typů. Ovšem existují základní byliny, které lze využívat bez ohledu na konstituční typ.

20.9.2019
Hodnocení:

Leden je za námi. Znamená to, že se nám konečně blíží jaro! A že se ledňáčci rozdělí na každoroční lednové dietáře a na ty, kterým to cvičení a zdravější strava ještě nějaký ten pátek vydrží. Posilovny a sportovní centra už nebudou praskat ve švech, ustanou boje o poslední místa na nedělní lekci TRX a už se zase budete moci svobodně převléknout v šatně. Ať už jíte zeleninu jen v lednu, nebo celý rok, určitě všichni (nebo jen já?) řešíte ten samý problém: že byste raději čokoládu (doplň závislost podle sebe) než okurku.

13.2.2019
Hodnocení:

Zajímá vás, jak na lidské zdraví působí potravinářské přídatné látky neboli éčka? Pokud ano a chcete se vyhnout alespoň těm nejvíce rizikovým, měli byste zkontrolovat, jaká éčka či chemické názvy jsou uvedeny ve složení. Jak se v nich vyznat se dovíte v tomto článku.

24.7.2017
Hodnocení: