Gleidshop
Eshop

Vejce a cholesterol nejsou zabijáci!

Včera jsem četla na internetu něco strašnýho. Ačkoli nejsem kritik, a ani většinou nemám potřebu reagovat na informace, které létají světem internetem, jsou věci, které mě nenechají chladnou. A včera se to stalo. Čtu nadpis “Pozor na vejce! Stačí tři týdně a už škodíte srdci, varují vědci!“. Vědci? Tři vejce TÝDNĚ? A pak to pokračovalo slovy, že každé další vajíčko denně zvyšuje pravděpodobnost srdečních problémů a riziko předčasné smrti. Předčasné smrti? A to myslí kinder vajíčko, vejce napuštěné kyselinou nebo co je to za vejce, že mluví o smrti? Pravdou je, že autor článku neuvedl na pravou míru, o jaké vajíčko přesně jde. Pokud se jedná o jakékoli jiné vejce, než vejce obecné, omlouvám se předem. Nicméně, ono se asi nejedná. Je potřeba takové zprávy číst, abychom měli prostor je pak zase vyvracet. Tak si to pojďme vyvrátit, než začnete snídat místo třech vajec - tři rohlíky s taveňákem.

pixabay.com

 

Zaprvé – je to omyl (lež?)

Povím vám smutný příběh o nebohém vajíčku, které lidé málem jednoho dne ukamenovali.

Po staletí lidé jedli to, co jim země dala. A dávala jim tuky, bílkoviny i sacharidy. Z několika (ekonomických) důvodu, vyletěla jednoho dne do světa zpráva, že tuky/slanina/vejce a cholesterol můžou za všechny kardiovaskulární choroby světa. V panice začal svět odtučňovat všechno, co mu přislo pod ruku. Populární už nebyly celebrity, ale light výrobky. Sýry nedržely tvar, jogurty tekly, a kdyby někdo dokázal vyrobit 5% eidam, tak to udělá! Tak se stalo, že lidé začali jíst převážně jen sacharidy. Když totiž vezmete smetanový jogurt a uděláte z něj, odstředěním tuku, ultra light výrobek, tak:

 

1) moc nedrží konzistenci,

2) nemá žádnou chuť!

 

Proto je potřeba:

 

1) přidat všemožné látky i nelátky, které nám složení toho jogurtu protáhnou o 3 další řádky (ale bude to tak nějak držet pokupě),

2) přidat sacharid, aby nám to trochu chutnalo (nejlíp, abychom si vypěstovali závislost na tomto sacharidu a kupovali si ho víc a víc).

 

 

Snídaně „před Kristem“ vypadal zhruba takto:

 - 2x vejce (bílkovina, super tuk), šunka (bílkovina, tuk), zelenina (sacharid), chleba (sacharid), máslo (tuk) = celkem vyvážená snídaně, glykemický index je v zelených číslech.

 

vejce, jídlo, gleid

 

Snídaně „po Kristu“:

 - vločky (sacharid) a light jogurt (sacharid), nedej bože pečené müsli nebo různé instantní kašičky s tou štíhlou paní na obalu, která vám tam potají přisypala spoustu cukru, banán (sacharid), rozinky (sacharid) = slinivka zvoní na poplach, spoustu sacharidu, všude cukr! Tělo je chytré, to si umí s takovým hyper-stavem poradit. Tak vezme spoustu toho cukru a přemění ho na tuk, protože co s tím – vy ho nespotřebujete, tak se to musí někam uložit. (Jaká partie vás nejvíc trápí? Přesně tam ho uložil!)

Nízkotučná panika netrvala týden, ani dva. Trvala mnohem déle. Lidé kupovali light výrobky, které výživově nestály za nic, za to byly obohacené o spoustu dalších látek a cukr. Vejce nic. Jakmile se někdo podíval na plata s vejci, mohl si jít už rovnou vybírat rakev (nebo to si alespoň myslel :). No – jenže svět se tuku už skoro ani nedotkl a kardiovaskulárních chorob neubylo. Naopak. Přibylo obézních lidí, kteří měli problémy se srdcem, protože jejich pumpy byly obaleny tukem, které tělo nemělo už kam dávat a muselo ho tvořit neustále – z těch kil cukru!

 

 

Takže, kde byl teda problém? Ve vysokém cholesterolu?

Cholesterol je našemu tělu přirozený a má na starosti spoustu důležitých funkcí. Naopak, už se objevily i studie, které upozorňují na to, že nízká hladina cholesterolu s sebou může vést vyšší riziko rakoviny, hormonálních poruch a deprese (už začínáte být nervózní?). Takže cholesterol není strašák, strašák jsme my, a to pokaždé, když do sebe sypeme cukr ze zdrojů, o kterých ani nevíme, a ještě to všechno zapijeme Coca Colou (samozřejmě light!).

koblížek, cukr, gleid

 

Problém totiž vůbec není v cholesterolu, ale v homocysteinu.

Cholesterol byl za něj jen dlouhou dobu pranýřován :). Homocystein je další neméně důležitá látka v našem těle. Má také na starosti spoustu velmi důležitých činností. Ovšem ve správném množství. Je to právě tím, jak žijeme a čím se krmíme – jídlo, které není výživné (zato nám tak moc chutná!) ovlivňuje správnou metabolizaci této látky. Zjednodušeně – čím více koblih, tím více homocysteinu. Čím vyšší hladina homocysteinu, tím více volných radikálů v naší krvi, které dráždí vnitřní stěny cév. Za celým tímto procesem je spoustu dílčích menších procesů, které dohromady vyústí v aterosklerózu. Tedy ne pouze vysoká hladina cholesterolu z vajíček (UPOZORNĚNÍ: tato věta je myšlena ironicky a je to holý nesmysl!), ale všechno to, co jsme (ne)dostali do našeho těla za posledních pár let. A ono se to střádá. Taky si říkáte, kéž bych to věděl dřív a jedl k snídani výživná vejce místo loupáků?

Nic není ztraceno, protože nikdy není pozdě :) Zahoďte tedy light jogurty, snažte se hledat ty nejzákladnější a nejvýživnější potraviny, které nám dnešní trh nabízí (a že jich je!). Nezapomínejte na to, že náš talíř má obsahovat tuky, bílkoviny a sacharidy v určitém poměru - a ne jen sacharidy. Přestaňte sahat po jídlech, která byla 10x zpracovaná 10 ti různými zpracovateli, kteří do nich dali spoustu levných látek, aby na tom oni vydělali a vám to chutnalo. Jezte jídla, do kterých vidíte a která umožní vašemu tělu správně fungovat. A pokud jednou nebude fungovat tak, jak má, ukažte prstem na sebe a vinu dejte sami sobě, že jste se víc nestarali, ale ne vejcím. 

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Aneta Černá

sport a zdraví

Anet potřebuje k životu cvičení, jógu a smích. V jídelníčku ovoce, zeleninu a někdy... někdy prostě čokoládu! A vždycky vám o tom všem ráda napíše - abyste společně našli motivaci nejen k pohybu, ale i zdravé a vyvážené stravě.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

V rámci prevence a podpory zdraví jsou někteří lidé schopni konzumovat prapodivné látky neznámého původu, chuti i zápachu. S Amygdalinem je to trochu jinak.

14.3.2018
Hodnocení:
S rostoucím počtem případů nákazy spalničkami v naší zemi se na sociálních sítích opět rozhořely emotivní diskuze mezi zastánci a odpůrci očkování. Pod přívalem více či méně rozumných argumentů obou stran, je tak pro zodpovědného rodiče snažícího vybavit se co největším množstvím informací stále obtížnější zaujmout takové stanovisko, o kterém by byl neotřesitelně přesvědčen, že je v nejlepším zájmu jeho dítěte. A protože mateřská role je v lidské evoluci stále klíčová, v řadě rodin jsou to především ženy, na jejichž bedrech leží tíha odpovědnosti za zdraví potomstva. Pokud chcete využít metody umělé imunizace, ale máte obavy, jestli vaše dítě získá dostatek protilátek za cenu rizika negativních vedlejších účinků vakcín, jsou zde dvě doporučení, která vám mohou pomoci celou situaci zvládnout o něco snáz.
14.5.2018
Hodnocení:

Tak jste konečně najeli na tu zdravou stravu… zelenina už vám leze ušima, dáváte si pozor na dostatek bílkovin, už tak nějak umíte chodit i v těch zdravých a nezdravých tucích. Kafe už si nesladíte a místo půlky Milky, nebo tvarohového šátečku si k němu dáváte kousek (a někdy dva…) hořké čokolády (alespoň těch 70, se říká…), protože to je ta zdravá varianta mlsání, že jo. Že jo?!

23.3.2020
Hodnocení:

Pozitivní afirmace od Louise L. Hay na srpen: "Život je velmi jednoduchý. Vrací se ke mně to, co dávám. Dnes jsem se rozhodl(a) dávat lásku."

1.8.2018
Hodnocení: