Gleidshop
Eshop

Jóga v kanceláři IV. část - Zaměřte se na chodidla

Znáte svá chodidla? Věnovali jste jim někdy vědomou pozornost a podívali se na ně třeba z profilu? Pokud jste tak právě učinili a máte špičku nohy zvednutou nahoru, víte, že je to špatně? Protože prsty se znehybňují v nepřirozené pozici, tím se zkracují a oslabují jejich svaly. Prsty se pak krčí a oslabuje se jejich klenba. A dokonce to může způsobit vznik patní ostruhy!

freepik.com

 

Ještě před doporučením, jak zlepšit stav svých chodidel, pár informací, které by měly být motivací pro práci s chodidly 

Od kotníku po špičku chodidla máme cca 26 -28 kostí, které jsou klouby vzájemně spojené. Celá váha těla spočívá jen na třech bodech – na hrbolu kosti patní a na vnitřním a vnějším bříšku chodidla. Proto také při cvičení jógy se na tyto 3 body zaměřujeme a snažíme se o stabilizaci těla vycházející z těchto bodů. Důležitou roli hrají i naše prsty, které umožňují ohýbání chodidla a podporují rovnováhu. To si můžete snadno ověřit, pokud si vezmete lodičky na velmi vysokých podpatcích, zjistíte horší rovnováhu, právě protože v nich máte absolutně nepohyblivé prsty.

 

Pojďme se dnes věnovat prevenci ploché nohy a dalších deformit chodidel

Součástí lekcí jógy je i procvičování chodidel. Rozhýbávají se jednotlivé prsty, celá ploska nohy, kotník, nárt. Vyzkoušejte si zvedat odděleně jednotlivé prsty na nohou – je to těžké, že? A přitom je to jednoduchý cvik! Pokud máte pocity těžkých nohou, oteklá lýtka, kotníky, křeče nebo mravenčení v nohách – musíte se přinutit k pohybu. Procvičovat  pravidelně chodidla, dejte jim šanci k regeneraci.

 

Snažte se řídit pár radami, které jsou doporučované zdravotníky

 

Rada číslo 1: nenoste těsnou obuv

Snažte se chodit co nejvíce naboso, nebo používejte přezůvky (hlavně v práci!). Prsty na nohou by měly mít co nejvíce volného prostoru – z bot jsou vhodné volné balerínky z textilie nebo kůže. Pokud chcete do svých chodidel investovat noste hit barefoot boty, které mají speciální ultratenkou podrážku a jsou v oblasti prstů dostatečně široké.

 

Rada číslo 2: vnímejte své nohy!

Snažte se pozorovat změny v chodidlech, prociťovat jednotlivé části. Reagujte ihned na signály, které vám chodidlo dává a buď vyhledejte odbornou pomoc nebo se snažte chodidlo ošetřit sami.

 

Rada třetí a nejdůležitější: cvičte!

Níže vám popíšu několik cviků, které můžete dělat i u pracovního stolu. Takže zujte si boty, osvoboďte chodidla a pojďte cvičit!

 

  • Začněte tím, že si sednete na celou plochu židle. Natáhnete nohy před sebe, snažte se je co nejvíce narovnat, propněte kolena, udělejte flexi na chodidlech. (přitáhnout špičky k tělu). Nádech a s výdechem chodidlo propněte do špičky, jako baletka. Zopakujte cvik 20x.
  • Pak můžete pokračovat tím, že se postavíte na špičky nohou a budete pružit nahoru a dolů. Paty se nesmí dotknout země. Takto cvičte  alespoň po dobu jedné minuty. 
  • Následující cvik bude opět v sedě na židli. Natáhněte nohy před sebe, chodidla do flexi. Nejdříve udělejte tzv. „malou nohu“ tím, že  všechny prsty na chodidle dáte co nejvíce k sobě a přitáhněte je k ploše chodidla. Poté je naopak roztáhněte a udělejte „velkou nohu“. Toto procvičení opakujte 10x.
  • Pak zkuste dát jen palec směrem k tělu a ostatní prsty směrem od těla. A vystřídejte, palec od těla a prsty přitáhněte směrem k tělu. Střídejte směry minimálně 10x.
  • Pokud máte k dispozici třeba molitanový míček nebo cokoliv z kancelářských potřeb, položte předmět na zem a snažte se ho uchopit chodidlem a zvednout nad zem.

 

Nezapomeňte, že kromě cvičení byste měli dopřávat nohám pravidelnou péči. Od pedikúry po masáže. Tu si ostatně můžete udělat sami.

Mé doporučení na závěr - pokud to umožňuje počasí a povrch, choďte bosky, uděláte tím velkou službu svým nohám!

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Biopotraviny jsou dnes velmi diskutovaným tématem. Každý zřejmě ví, že jde o varianty klasických potravin, které by měly být kvalitnější, a jsou zpravidla dražší.
19.2.2018
Hodnocení:
Denně nás obklopuje nepřeberné množství barevných odstínů. Setkáváme se s nimi naprosto všude a možná, že o nich už ani nepřemýšlíme, ale bereme je jako naprosto běžnou součást našeho života.
17.2.2018
Hodnocení:

Období, ve kterém žijeme, dostává řadu různých označení. Jedním z nich může být i doba pilulková. Přitom příroda nabízí stejnou alternativu bez zbytečných vedlejších účinků.

5.11.2018
Hodnocení:
Rozhodně nepatřím mezi typy žen, jež se ráno probudí s pozitivní náladou, stihnou jógový pozdrav slunce, oblečou si svou (pro mě téměř) dětskou velikost oblečení, obují vysoké podpatky, které jim dodají na sex appealu a vyrazí vstříc pracovním úspěchům. Moje ráno je naprosto odlišné. Sotva potřetí zaklapnu budík, vylezu celá rozlámaná a rozcuchaná z postele a snažím se o rychlou ranní hygienu. Zděsím se, když ručička váhy nezadržitelně směřuje k trojcifernému číslu. Takže si místo letáků s nabídkou zlevněného másla zjišťuji aktuální otevírací dobu nejbližší posilovny. Nakonec, proč bych nemohla začít s hubnutím ještě před začátkem nového roku? Leden bude ve znamení přeplněných fitness center, zatímco teď zejí prostory prázdnotou. Víte ale, jaká lekce je pro vás ideální? Na své si přijdou milovníci dynamických forem, bojového umění i spojení mysli a ladného pohybu.
6.11.2017
Hodnocení: