Gleidshop
Hlavní baner

Jóga v kanceláři IV. část - Zaměřte se na chodidla

Znáte svá chodidla? Věnovali jste jim někdy vědomou pozornost a podívali se na ně třeba z profilu? Pokud jste tak právě učinili a máte špičku nohy zvednutou nahoru, víte, že je to špatně? Protože prsty se znehybňují v nepřirozené pozici, tím se zkracují a oslabují jejich svaly. Prsty se pak krčí a oslabuje se jejich klenba. A dokonce to může způsobit vznik patní ostruhy!

freepik.com

 

Ještě před doporučením, jak zlepšit stav svých chodidel, pár informací, které by měly být motivací pro práci s chodidly 

Od kotníku po špičku chodidla máme cca 26 -28 kostí, které jsou klouby vzájemně spojené. Celá váha těla spočívá jen na třech bodech – na hrbolu kosti patní a na vnitřním a vnějším bříšku chodidla. Proto také při cvičení jógy se na tyto 3 body zaměřujeme a snažíme se o stabilizaci těla vycházející z těchto bodů. Důležitou roli hrají i naše prsty, které umožňují ohýbání chodidla a podporují rovnováhu. To si můžete snadno ověřit, pokud si vezmete lodičky na velmi vysokých podpatcích, zjistíte horší rovnováhu, právě protože v nich máte absolutně nepohyblivé prsty.

 

Pojďme se dnes věnovat prevenci ploché nohy a dalších deformit chodidel

Součástí lekcí jógy je i procvičování chodidel. Rozhýbávají se jednotlivé prsty, celá ploska nohy, kotník, nárt. Vyzkoušejte si zvedat odděleně jednotlivé prsty na nohou – je to těžké, že? A přitom je to jednoduchý cvik! Pokud máte pocity těžkých nohou, oteklá lýtka, kotníky, křeče nebo mravenčení v nohách – musíte se přinutit k pohybu. Procvičovat  pravidelně chodidla, dejte jim šanci k regeneraci.

 

Snažte se řídit pár radami, které jsou doporučované zdravotníky

 

Rada číslo 1: nenoste těsnou obuv

Snažte se chodit co nejvíce naboso, nebo používejte přezůvky (hlavně v práci!). Prsty na nohou by měly mít co nejvíce volného prostoru – z bot jsou vhodné volné balerínky z textilie nebo kůže. Pokud chcete do svých chodidel investovat noste hit barefoot boty, které mají speciální ultratenkou podrážku a jsou v oblasti prstů dostatečně široké.

 

Rada číslo 2: vnímejte své nohy!

Snažte se pozorovat změny v chodidlech, prociťovat jednotlivé části. Reagujte ihned na signály, které vám chodidlo dává a buď vyhledejte odbornou pomoc nebo se snažte chodidlo ošetřit sami.

 

Rada třetí a nejdůležitější: cvičte!

Níže vám popíšu několik cviků, které můžete dělat i u pracovního stolu. Takže zujte si boty, osvoboďte chodidla a pojďte cvičit!

 

  • Začněte tím, že si sednete na celou plochu židle. Natáhnete nohy před sebe, snažte se je co nejvíce narovnat, propněte kolena, udělejte flexi na chodidlech. (přitáhnout špičky k tělu). Nádech a s výdechem chodidlo propněte do špičky, jako baletka. Zopakujte cvik 20x.
  • Pak můžete pokračovat tím, že se postavíte na špičky nohou a budete pružit nahoru a dolů. Paty se nesmí dotknout země. Takto cvičte  alespoň po dobu jedné minuty. 
  • Následující cvik bude opět v sedě na židli. Natáhněte nohy před sebe, chodidla do flexi. Nejdříve udělejte tzv. „malou nohu“ tím, že  všechny prsty na chodidle dáte co nejvíce k sobě a přitáhněte je k ploše chodidla. Poté je naopak roztáhněte a udělejte „velkou nohu“. Toto procvičení opakujte 10x.
  • Pak zkuste dát jen palec směrem k tělu a ostatní prsty směrem od těla. A vystřídejte, palec od těla a prsty přitáhněte směrem k tělu. Střídejte směry minimálně 10x.
  • Pokud máte k dispozici třeba molitanový míček nebo cokoliv z kancelářských potřeb, položte předmět na zem a snažte se ho uchopit chodidlem a zvednout nad zem.

 

Nezapomeňte, že kromě cvičení byste měli dopřávat nohám pravidelnou péči. Od pedikúry po masáže. Tu si ostatně můžete udělat sami.

Mé doporučení na závěr - pokud to umožňuje počasí a povrch, choďte bosky, uděláte tím velkou službu svým nohám!

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Chladnější počátek jara vystřídala tropická vedra a my konečně můžeme odložit deštníky a zimní bundy s klidem uložit na další sezónu. S odkládáním vrstev oblečení klasicky zjišťujeme, že nemáme co na sebe, a proto pořádáme hromadné nálety na obchody, které jsou naštěstí již otevřené. Vybírat oblečení online není vždy úplně ideální, zejména u letního oblečení, které je potřeba si vyzkoušet.

28.6.2021
Hodnocení:

Ne nadarmo se říká, že jsme tak zdraví, jako jsou zdravá naše střeva. Pokud se už dlouho potýkáte s nějakým zdravotním nešvarem (poruchy trávení, autoimunitní onemocnění, kožní problémy, únava, poruchy spánku, potravinové intolerance), zkuste se zaměřit na jeho příčinu, ne projev. Zdraví našich střev totiž neovlivňuje pouze trávení, ale fungování celého našeho organismu (nervový systém nevyjímaje). Jestli si tedy budete mazat váš ekzém drahým krémem z lékárny, ale současně dál (a třeba i nevědomě) ničit svůj střevní mikrobiom, uzdravení bude dál zůstávat v nedohlednu…

12.5.2020
Hodnocení:

Hubnutí je skoro každodenní myšlenkou lidí, kteří nejsou spokojeni se svou váhou, vzhledem jako takovým či kvalitou života z důvodu nadváhy. Pustit se do něj přinese mnoho výhod, ale je to bezpochyby náročné. Nechte se proto inspirovat příběhem ženy, která už obrovský kus své cesty ušla a nyní jde příkladem svému okolí!

26.6.2020
Hodnocení:
Po několika měsících teplého počasí pomalu nastává chladnější období a s ním také návrat do posiloven a fitness klubů.
3.10.2016
Hodnocení: