Gleidshop
Hlavní baner

Jóga v kanceláři IV. část - Zaměřte se na chodidla

Znáte svá chodidla? Věnovali jste jim někdy vědomou pozornost a podívali se na ně třeba z profilu? Pokud jste tak právě učinili a máte špičku nohy zvednutou nahoru, víte, že je to špatně? Protože prsty se znehybňují v nepřirozené pozici, tím se zkracují a oslabují jejich svaly. Prsty se pak krčí a oslabuje se jejich klenba. A dokonce to může způsobit vznik patní ostruhy!

freepik.com

 

Ještě před doporučením, jak zlepšit stav svých chodidel, pár informací, které by měly být motivací pro práci s chodidly 

Od kotníku po špičku chodidla máme cca 26 -28 kostí, které jsou klouby vzájemně spojené. Celá váha těla spočívá jen na třech bodech – na hrbolu kosti patní a na vnitřním a vnějším bříšku chodidla. Proto také při cvičení jógy se na tyto 3 body zaměřujeme a snažíme se o stabilizaci těla vycházející z těchto bodů. Důležitou roli hrají i naše prsty, které umožňují ohýbání chodidla a podporují rovnováhu. To si můžete snadno ověřit, pokud si vezmete lodičky na velmi vysokých podpatcích, zjistíte horší rovnováhu, právě protože v nich máte absolutně nepohyblivé prsty.

 

Pojďme se dnes věnovat prevenci ploché nohy a dalších deformit chodidel

Součástí lekcí jógy je i procvičování chodidel. Rozhýbávají se jednotlivé prsty, celá ploska nohy, kotník, nárt. Vyzkoušejte si zvedat odděleně jednotlivé prsty na nohou – je to těžké, že? A přitom je to jednoduchý cvik! Pokud máte pocity těžkých nohou, oteklá lýtka, kotníky, křeče nebo mravenčení v nohách – musíte se přinutit k pohybu. Procvičovat  pravidelně chodidla, dejte jim šanci k regeneraci.

 

Snažte se řídit pár radami, které jsou doporučované zdravotníky

 

Rada číslo 1: nenoste těsnou obuv

Snažte se chodit co nejvíce naboso, nebo používejte přezůvky (hlavně v práci!). Prsty na nohou by měly mít co nejvíce volného prostoru – z bot jsou vhodné volné balerínky z textilie nebo kůže. Pokud chcete do svých chodidel investovat noste hit barefoot boty, které mají speciální ultratenkou podrážku a jsou v oblasti prstů dostatečně široké.

 

Rada číslo 2: vnímejte své nohy!

Snažte se pozorovat změny v chodidlech, prociťovat jednotlivé části. Reagujte ihned na signály, které vám chodidlo dává a buď vyhledejte odbornou pomoc nebo se snažte chodidlo ošetřit sami.

 

Rada třetí a nejdůležitější: cvičte!

Níže vám popíšu několik cviků, které můžete dělat i u pracovního stolu. Takže zujte si boty, osvoboďte chodidla a pojďte cvičit!

 

  • Začněte tím, že si sednete na celou plochu židle. Natáhnete nohy před sebe, snažte se je co nejvíce narovnat, propněte kolena, udělejte flexi na chodidlech. (přitáhnout špičky k tělu). Nádech a s výdechem chodidlo propněte do špičky, jako baletka. Zopakujte cvik 20x.
  • Pak můžete pokračovat tím, že se postavíte na špičky nohou a budete pružit nahoru a dolů. Paty se nesmí dotknout země. Takto cvičte  alespoň po dobu jedné minuty. 
  • Následující cvik bude opět v sedě na židli. Natáhněte nohy před sebe, chodidla do flexi. Nejdříve udělejte tzv. „malou nohu“ tím, že  všechny prsty na chodidle dáte co nejvíce k sobě a přitáhněte je k ploše chodidla. Poté je naopak roztáhněte a udělejte „velkou nohu“. Toto procvičení opakujte 10x.
  • Pak zkuste dát jen palec směrem k tělu a ostatní prsty směrem od těla. A vystřídejte, palec od těla a prsty přitáhněte směrem k tělu. Střídejte směry minimálně 10x.
  • Pokud máte k dispozici třeba molitanový míček nebo cokoliv z kancelářských potřeb, položte předmět na zem a snažte se ho uchopit chodidlem a zvednout nad zem.

 

Nezapomeňte, že kromě cvičení byste měli dopřávat nohám pravidelnou péči. Od pedikúry po masáže. Tu si ostatně můžete udělat sami.

Mé doporučení na závěr - pokud to umožňuje počasí a povrch, choďte bosky, uděláte tím velkou službu svým nohám!

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Je tu doba dovolených a letních radovánek, ke kterým patří návštěvy bazénů, koupališť, kempů a jiných míst, kde chodíme bosky. Všude, kde je větší pohyb lidí, teplo a vlhko, tam se daří mykózám.

4.8.2016
Hodnocení:

Téma krabičkování jsme nakousli už v minulém článku týkajícím se možných příčin a řešení poobědové únavy. Všichni už samozřejmě víme, že naše domácí strava v nevzhledných plastových krabičkách je klíčem k úspěchu – ať už hubneme, snažíme se jíst zdravěji, ušetřit nebo se vyhnout právě úpadku v odpoledních hodinách. Ale jen málokomu se chce do její přípravy. Ona to ale vůbec nemusí být otrava… Můžete si na to vybudovat návyk. Potom už to pro nikoho z vás nebude práce navíc, ale přirozená součást vašeho každodenního života.

23.9.2020
Hodnocení:
Biopotraviny jsou dnes velmi diskutovaným tématem. Každý zřejmě ví, že jde o varianty klasických potravin, které by měly být kvalitnější, a jsou zpravidla dražší.
19.2.2018
Hodnocení:
O jakém minerálu bude řeč? Zinek! Mnozí ho mají zafixovaný jako minerálem krásy. Díky němu máme pevné nehty, vlasy i zdravou pleť. To ale není všechno!
26.6.2018
Hodnocení: