Gleidshop
Hlavní baner

Prevence proti vánočnímu přejídání? Jezte!

Po roce Vánoce, Vánoce přicházejí… těšíte se? Už tradičně se to na internetu hemží recepty na zdravé „fit“ cukroví, jogurtové zálivky do salátů, motivačními články na oblíbené téma o tom, jak letos zaručeně nenabrat 5 kilo a neutopit se v míse s vanilkovými rohlíčky.

unsplash.com

 

Dietáři se rozdělují na dvě skupiny: „jedu si to svoje“ a „žijeme len raz, Vánoce jsou len raz, jdu do toho se vším všudy“. 24. prosince se většinou tyto dvě skupiny spojí v jednu - tu druhou. A není se čemu divit. Pokud chudák paní Nováková začíná už 5. týden diety, hlady šilhá, k večeři si krájí 3 rajčata a 2 bílky, do toho vedle pro hodující osazenstvo její rodiny smaží voňavé řízky z krkovice, míchá majonézu do salátu a slepuje marmeládou sladká linecká kolečka, je pravděpodobné, že to vydrží ještě asi tak 3 hodiny, a pak ji její vyhladovělé tělo prostě nažene do ledničky, kde nakonec spořádá střídavě mísu řízků a dvě kila cukroví. Věřte mi, to není slabá vůle, to je úplně jiná síla, kterou málokdo z nás dokáže ovlivnit. Síla vyhladovělé buňky lidského těla. A víte, kolik jich v sobě máme? 50-70 BILIONŮ! Oproti nám jsou prostě v přesile…

Předejít tomuto problému je celkem snadné – prostě je nenechte vyhladovět.

 

Pokud tedy držíte jakoukoli dietu, SKONČETE S NÍ TEĎ HNED! Na tohle doporučení každý čekal, že? Jenže já to nemyslím tak, jak nejspíš doufáte…

Přestaňte držet diety, které vás ovlivňují a svazují natolik, že to narušuje váš fyzický, psychický i sociální život. Už jen slovo držet v člověku asociuje negativní emoce – „musíš to vydržet“, „drž se“. Ale dokdy? Jak dlouho? A co bude potom? No, potom přiberete ještě 3x víc než doposud. Ono se to omílá pořád dokolečka – žádná dieta vám nepřinese tolik shozených kil, zdraví a pohody, jako rozumný zdravý životní styl. Který nemusíte držet, prostě ho jen budete žít.

Jde jen o pár základních návyků, které se pro vás stanou po nějaké době naprosto přirozené:

 

1. Žádné polotovary, vysoce zpracované potraviny, sušenčičky, čokoládičky.

Hledám základní suroviny, které nikdo přede mnou třikrát nezpracoval a nepřidal do nich dalších 100 ingrediencí, aby nakonec nějak chutnaly a nějak držely pohromadě. Ne, nekoupím si paštiku za 17,90 Kč, jejíž složení je hodno chemické olympiády. Koupím si ty základní suroviny - játra, máslo, cibuli a koření a udělám si ji doma tak, že budu jejímu složení rozumět. Ne, nekoupím si pudinkový dezert za 12 Kč. Koupím si polotučný tvaroh, kakao, smetanu, banán a udělám si za pár minut doma pořádnou parádu.

Tím, že vyřadíme z našeho jídelníčku „umělé“ potraviny, dáme prostor těm, které nám opravdu něco nutričně dají a vyživí naše buňky. Pokud totiž jíme spoustu jídla, které je nutričně chudé, dostaneme se do situace, kdy je náš žaludek naplněn „hmotou“, ale tělo je stále hladové, protože ono nepotřebuje hmotu, ale výživné látky – minerály, vitamíny, mikronutrienty, makronutrienty, vlákninu. Pokud byste jedli nějakou dobu pouze vatu, nejspíš byste měli břicho jako balón, ale za nějakou dobu byste umřeli na podvýživu.

Pokud jste to celý rok tak nějak flákali, zaměřte se teď před Vánocemi spíš než na hubnutí na výživu vašeho těla. Tak, abyste ukojili hladové buňky, které vám potom nebudou samy vést ruce k talíři s cukrovím 150x za den. Nejezte málo, ale jezte výživně. A výživně znamená samozřejmě i chutně.

Proto dávají smysl všechny ty zdravější varianty klasického cukroví a svátečních jídel. Pokud totiž sníte spoustu sladkého, které je sice doma s láskou upečené, ale z 80 % se skládá z bílé pšeničné mouky a cukru, budete mít prostě pořád hlad, protože vašemu tělu dají takové ingredience pramálo. Pokud ale budete hledat výživnější náhrady (např. celozrnnou mouku, místo cukru sladíte ovocem apod.), vaše tělo si po pár porcích samo řekne dost. Protože už konečně bude mít to, co potřebuje. Nikdo neříká, že si nemůžete dát klasický vanilkový rohlíček od babičky. Jen myslete na to, že pokud předtím budete držet nesmyslnou dietu a vaše tělo bude hladové, nejspíš jich sníte 20, 3 řízky, kilo salátu, kus sekané, chlebíček a nakonec ještě 3 linecká kolečka. Zkuste jít příště k babičce opravdu připravení a vyživení. Třeba vám budou ty rohlíčky stačit jen dva!

 

2. Žádná slazená pitíčka, limonádičky, džusíky.

Tady neexistují žádné náhrady, ani doporučení. Prostě to nepijte. Pijte vodu (samotnou, s citronem, s mátou, s ovocem) a čaje (neslazené).

3. Najezte se dosyta a pak dejte svému trávení chvíli pokoj.

Nejezte do polosyta. Najezte se dosyta. Najezte se tak, abyste neměli za hodinu zase hlad a honila vás mlsná. Pokud budete jíst nezpracované a výživné jídlo, vaše tělo vám řekne, kdy má dost. Když si totiž zapečete například brokolici s vejcem a se sýrem, nejspíš toho nesníte 7 kilo. Když si ale otevřete pytlík nevýživných brambůrek, nejspíš prostě sníte celý pytel a nedáte si další jen proto, že už ho nemáte. Dáte si čokoládu.

Ještě jsem neslyšela, že by se někdo přecpal k prasknutí vajec. Ale spoustu lidí se dost často přejí knedlíkem ke svíčkové. Takže – jezte výživné jídlo a jezte ho v dostatečném množství tak, abyste neměli hlad a dejte vašemu tělu prostor na to, aby ho zpracovalo. Žádné hladové uzobkávání 8x denně.

 

4. Hýbejte se.

Bude vám pak mnohem víc chutnat, vyplavíte endorfiny, budete líp vypadat, budete na sebe o něco pyšnější. A nemyslím na hodiny v posilovně. Běžte na procházku, dejte si jógu, skočte si na chvíli do bazénu, udělejte velký vánoční úklid, shrabejte listí na zahradě, 3 hodiny nakupujte dárky. Pohyb, zdraví, jídlo, váš apetit – to všechno spolu souvisí.

Zkuste před Vánocemi ubrat diet a přidat více zdravého životního stylu. Uděláte si návyk, který nejde jen tak změnit z 24. na 25. lusknutím prstu. Zaměřte se na opravdovou výživu vašeho těla. Pokud ne z toho důvodu, že je to pro vás to nejlepší, co můžete udělat, tak to berte alespoň jako skvělou prevenci před vánočním přejídáním. Nebudete se totiž muset držet, abyste nesnědli zlaté prasátko, až ho uvidíte, ale vaše tělo prostě bude umět říct dost. Dejte si vánoční dárek a naučte se mít dost. Přirozeně. Jediné, co k tomu musíte udělat, je jíst výživné jídlo.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Aneta Černá

sport a zdraví

Anet potřebuje k životu cvičení, jógu a smích. V jídelníčku ovoce, zeleninu a někdy... někdy prostě čokoládu! A vždycky vám o tom všem ráda napíše - abyste společně našli motivaci nejen k pohybu, ale i zdravé a vyvážené stravě.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Podnikatelské setkání bude pomáhat i tentokrát. Na předešlé akci se podařilo vybrat 20 400 korun pro Vanessu Borkovou trpící Marfanovým syndromem. Na setkání, které se uskuteční 7. 11. 2019 v Popůvkách u Brna, podpoříme zcela unikátní myšlenku - „Klíč k samostatnosti“ nový projekt Ligy vozíčkářů. Tento program velmi efektivně propojuje moduly otevřené recepce, denního centra, tréninkového bytu, tělocvičny a venkovního terénního polygonu do komplexního konceptu vedoucího k co možná největší samostatnosti klienta.

4.10.2019
Hodnocení:

Povídání k zamyšlení z praxe. Kam až jsme schopní zajít, pokud chceme zhubnout?

15.4.2017
Hodnocení:

Že ke slunění potřebujeme kromě plavek a ručníku také krém s UV filtrem, to ví dnes snad každé malé dítě. Plavek i ručníků jsou na výběr spousty, ale jak je tomu s opalovacími krémy? Je šetrná volba, jak tělo chránit a přitom si na tělo nenanést fajnový chemický koktejl?

22.6.2016
Hodnocení:

Zadívej se na obrázek a vyber si kartu, která Tě nejvíce přitahuje. Přitom mysli na to, co Tě čeká ve výše uvedeném období (14.10. do 27.10.2019). Odpověď pak najdeš pod obrázkem.  

11.10.2019
Hodnocení:

Vyhledávání

O nás

Stáhněte si nás do telefonu

Stažení aplikace

Náš Facebook

Náš Instagram

Instagram