Kyselina askorbová, nebo vitamín C?

Přírodní nebo syntetický? Vitamín nebo konzervant? Každý den nebo dvakrát za rok?

Obrázek: 89879fd61ac5b16b7b4d89b6ce83087c6b08ec6c
Zdroj: pixabay.com

O vitamínu C slyšelo určitě každé malé dítě. Že je výhodné ho denně doplňovat do našeho organismu, vešlo do podvědomí široké veřejnosti. Že se nachází v ovoci a zelenině, se učí na základní škole. Víme ale, proč se o něm vede tolik polemik? Co to vlastně je za sloučeninu? A proč ji nestačí doplnit dvakrát za rok, ale je nutné ji do těla dodávat každý den?
 

Zkusím na tyto a podobné otázky jednoduše odpovědět

Z chemického hlediska je vitamín C kyselina askorbová C6H8O6. Tuto informaci najdeme na stránkách učebnic chemie i na internetových vyhledávačích. Současně tam ovšem najdeme další důležitou informaci, totiž, že kyselina askorbová je jeden z nejrozšířenějších konzervantů s označením E300. Nabízí se otázka: Je kyselina askorbová zdraví prospěšný vitamín, nebo konzervant? Pojďme tuto záhadu rozklíčovat.

Vitamín C je pro naše tělo nepostradatelná ve vodě rozpustná živná látka. Většina živých tvorů na naší planetě si ho umí, v případě nutnosti, sama vyrobit. Bohužel člověk patří mezi tvory, kteří tuto schopnost nemají. A proto, jediný způsob, jak ho naše tělo může získat, je potravou, nebo potravinovými doplňky.

Můžete si říct, že máte vyhráno, protože denně zkonzumujete banán, jablko a vymačkáte si do čaje šťávu z citronu. Musím vás zklamat. Aby zdravý člověk dostal do těla denní dávku vitamínu C, což je 200mg, musel by sníst minimálně 2kg ovoce. Pokud je člověk nemocný, jeho potřeba se mnohonásobně zvětší, takže k prevenci by musel zkonzumovat asi 20kg ovoce. Vitamín C totiž snadno podléhá oxidaci, takže utržené zralé ovoce ztrácí každých 10 dní 50% jeho původního množství. Tepelným zpracováním se snižuje obsah vitamínu C asi o 10% za každých 5 minut vaření a o 50% při sušení. Jestliže je vitamín C takto nestabilní, jak je možné, že se používá jako konzervant?
 

Správná otázka, která nás posunuje o krok blíže k poznání, že vitamín C patrně nebude to stejné, co kyselina askorbová.

Vitamín C je biologický komplex, který kromě kyseliny askorbové musí obsahovat i další látky: bioflavonoidy, tyrosin a vitamín P. Ke správné biochemické aktivitě jsou důležité také některé minerály v jejich přírodní podobě a ve správných poměrech. Mezi takové minerály patří například selen a zinek. Vše pohromadě působí synergickým efektem (účinky se násobí) a tvoří biologický komplex zvaný vitamín C.

Pokud tedy konzumujeme pouze kyselinu askorbovou a doufáme v blahodárné účinky na náš organismus, je to jako bychom místo Mercedesu vlastnili pouze jeho karoserii a chystali se objet Evropu. Dáte mi jistě za pravdu, že se to nepodaří. A nejen to. Pokud budeme konzumovat pouze syntetickou kyselinu askorbovou – v přírodě se nevyskytuje – nejen, že si nevylepšíme zdraví, ale můžeme si ho poškodit. Kyselina askorbová je totiž velmi účinná při usmrcování bakterií a parazitů. Bohužel neumí rozlišovat mezi dobrými a špatnými bakteriemi, takže zničí i tělu prospěšné bakterie ve střevech, které jsou pro náš zdravý život nezbytné.
 

Jaká je z toho cesta ven?

Pečlivě vybírejte a čtěte složení nabízených výrobků. Pokud výrobek obsahuje pouze kyselinu askorbovou máte 100% jistotu, že před sebou máte pouze karoserii Mercedesu. Nebo si snad myslíte, že výrobce párků, který ve složení mimo jiné uvádí kyselinu askorbovou, nás má tak rád, že nám do nich dal vitamín C? Pokud tomu věříte, zaútočte na uzenářství, protože podle tohoto vzorce platí, že čím více párků, tím více vitamínu C a tím také lepší zdraví.

Že vám na tom něco nesedí? Gratuluji! Zdravý selský rozum zvítězil nad bludem a reklamou.

Reklama

Podobné články

Obrázek: c07e5d0954a07612760367b71a2b8b2967201e8d
Obrázek: 84d39975a7f27e1d02c48a5e5398f4949450737d
Obrázek: 1e1f4c6163b4b084e86ff7caa31939b35ab3ae63
Obrázek: 026284eebe91a24867e354cbd91c28d9131d2cd4
Obrázek: 11d32600c7e2157c20efdeb932093ac3b1f611d7