Gleidshop
Eshop

Kyselina askorbová, nebo vitamín C?

Přírodní nebo syntetický? Vitamín nebo konzervant? Každý den nebo dvakrát za rok?

pixabay.com

 

O vitamínu C slyšelo určitě každé malé dítě. Že je výhodné ho denně doplňovat do našeho organismu, vešlo do podvědomí široké veřejnosti. Že se nachází v ovoci a zelenině, se učí na základní škole. Víme ale, proč se o něm vede tolik polemik? Co to vlastně je za sloučeninu? A proč ji nestačí doplnit dvakrát za rok, ale je nutné ji do těla dodávat každý den?

 

Zkusím na tyto a podobné otázky jednoduše odpovědět

Z chemického hlediska je vitamín C kyselina askorbová C6H8O6. Tuto informaci najdeme na stránkách učebnic chemie i na internetových vyhledávačích. Současně tam ovšem najdeme další důležitou informaci, totiž, že kyselina askorbová je jeden z nejrozšířenějších konzervantů s označením E300. Nabízí se otázka: Je kyselina askorbová zdraví prospěšný vitamín, nebo konzervant? Pojďme tuto záhadu rozklíčovat.

 

Vitamín C je pro naše tělo nepostradatelná ve vodě rozpustná živná látka. Většina živých tvorů na naší planetě si ho umí, v případě nutnosti, sama vyrobit. Bohužel člověk patří mezi tvory, kteří tuto schopnost nemají. A proto, jediný způsob, jak ho naše tělo může získat, je potravou, nebo potravinovými doplňky.

 

Můžete si říct, že máte vyhráno, protože denně zkonzumujete banán, jablko a vymačkáte si do čaje šťávu z citronu. Musím vás zklamat. Aby zdravý člověk dostal do těla denní dávku vitamínu C, což je 200mg, musel by sníst minimálně 2kg ovoce. Pokud je člověk nemocný, jeho potřeba se mnohonásobně zvětší, takže k prevenci by musel zkonzumovat asi 20kg ovoce. Vitamín C totiž snadno podléhá oxidaci, takže utržené zralé ovoce ztrácí každých 10 dní 50% jeho původního množství. Tepelným zpracováním se snižuje obsah vitamínu C asi o 10% za každých 5 minut vaření a o 50% při sušení. Jestliže je vitamín C takto nestabilní, jak je možné, že se používá jako konzervant?

 

Správná otázka, která nás posunuje o krok blíže k poznání, že vitamín C patrně nebude to stejné, co kyselina askorbová.

Vitamín C je biologický komplex, který kromě kyseliny askorbové musí obsahovat i další látky: bioflavonoidy, tyrosin a vitamín P. Ke správné biochemické aktivitě jsou důležité také některé minerály v jejich přírodní podobě a ve správných poměrech. Mezi takové minerály patří například selen a zinek. Vše pohromadě působí synergickým efektem (účinky se násobí) a tvoří biologický komplex zvaný vitamín C.

 

Pokud tedy konzumujeme pouze kyselinu askorbovou a doufáme v blahodárné účinky na náš organismus, je to jako bychom místo Mercedesu vlastnili pouze jeho karoserii a chystali se objet Evropu. Dáte mi jistě za pravdu, že se to nepodaří. A nejen to. Pokud budeme konzumovat pouze syntetickou kyselinu askorbovou – v přírodě se nevyskytuje – nejen, že si nevylepšíme zdraví, ale můžeme si ho poškodit. Kyselina askorbová je totiž velmi účinná při usmrcování bakterií a parazitů. Bohužel neumí rozlišovat mezi dobrými a špatnými bakteriemi, takže zničí i tělu prospěšné bakterie ve střevech, které jsou pro náš zdravý život nezbytné.

 

Jaká je z toho cesta ven?

Pečlivě vybírejte a čtěte složení nabízených výrobků. Pokud výrobek obsahuje pouze kyselinu askorbovou máte 100% jistotu, že před sebou máte pouze karoserii Mercedesu. Nebo si snad myslíte, že výrobce párků, který ve složení mimo jiné uvádí kyselinu askorbovou, nás má tak rád, že nám do nich dal vitamín C? Pokud tomu věříte, zaútočte na uzenářství, protože podle tohoto vzorce platí, že čím více párků, tím více vitamínu C a tím také lepší zdraví.

Že vám na tom něco nesedí? Gratuluji! Zdravý selský rozum zvítězil nad bludem a reklamou.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Ing. Ivana Pólová (Tobiášová)

inženýr chemie

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Posilování tohoto orgánu, jež dělá nás ženy ženami je velmi důležité a měla by ho pravidelně provozovat každá z nás. Ptáte se proč? Jedná se o velmi efektivní prevenci sestupu pánevních orgánů a stresové inkontinence.

23.11.2016
Hodnocení:

Máme tu červen a někteří už sen o lepší postavě pomalu vzdávají. Nebojte se, času je ještě dost a s našim návodem uvidíte výsledky už po 14 dnech. Tak utíkejte koupit ty vyhlídnuté plavky, budou vám opravdu slušet.

9.6.2016
Hodnocení:

Často slýcháváme o významu pitného režimu. Avšak názory na to, co a kolik pít, se od sebe dost odlišují. V článku se proto zaměříme na nejvhodnější tekutiny a jejich právě potřebné množství, které by mělo zajistit dostatečnou hydrataci, tzn. potřebné množství vody v těle.

23.10.2019
Hodnocení:

Leden je za námi. Znamená to, že se nám konečně blíží jaro! A že se ledňáčci rozdělí na každoroční lednové dietáře a na ty, kterým to cvičení a zdravější strava ještě nějaký ten pátek vydrží. Posilovny a sportovní centra už nebudou praskat ve švech, ustanou boje o poslední místa na nedělní lekci TRX a už se zase budete moci svobodně převléknout v šatně. Ať už jíte zeleninu jen v lednu, nebo celý rok, určitě všichni (nebo jen já?) řešíte ten samý problém: že byste raději čokoládu (doplň závislost podle sebe) než okurku.

13.2.2019
Hodnocení: