Díky těmto výhodám cyklistiky se budete těšit na další jízdu

Nezáleží na tom, zda jste vášnivý cyklista, máte rádi hodiny spinningu, jezdíte na kole do práce nebo jen nasednete na stacionární kolo, abyste se zahřáli a na chvilku se odreagovali. Každá zátěž a sport jsou skvělou volbou pro jakoukoliv úroveň zdatnosti až po zlepšení kardiovaskulárního zdraví a celkové kondice. Cyklistika vám přinese spousty benefitů nejen pro fyzické zdraví ale i pro duševní pohodu a právě na ty se dnes podíváme blíže.

výhody jízdy na kole
Zdroj: Ilustrační obrázek Canva


Kolo je ideální pro jakoukoliv úroveň

Některé tréninkové styly vyžadují pro začátek vyšší úroveň kondice, mobility, síly nebo koordinace, ale jízda na kole je pro většinu lidí skvělou volbou. Intenzita je zcela ve vašich rukách a také nohách, takže pokud jste začátečník, můžete si své tempo včetně zátěže nastavit podle svých potřeb.

  • Pokud milujete výzvy, chcete šlapat rychleji, vyzkoušet můžete například intervalový trénink s cyklistickými sprinty nebo do své jízdy přidejte jízdu do kopců. Cyklistika je totiž skvělý způsob, jak budovat svou kondici ať se nacházíte v jakémkoliv bodě.

 

Má nízký dopad na klouby

Trénink s těžkým dopadem, jako je běh nebo jiný pohyb, který zahrnuje skákání, rozhodně není pro každého. Někomu připadá náporový trénink příliš zatěžující pro klouby a může být také riskantnější, pokud jste v nedávné době byli zraněni. 

  • Cyklistika má však malý nebo žádný dopad, což znamená, že vaše klouby budou chráněny a sníží se tím riziko zranění. Nízký dopad ale neznamená, že nemůžete mít vysokou intenzitu tréninku, protože jízda na kole může být rozhodně tvrdým tréninkem u kterého se i pořádně zapotíte. 

 

Pomůže vám budovat kondici a zlepšovat zdraví

Tím, že stimulujete srdce a plíce, podporujete kardiovaskulární kondici i vytrvalost a to vám pomůže snížit riziko onemocnění. Třeba taková studie z roku 2016 v Journal of the American Heart Association se zabývala účinky jízdy na kole skrze kardiovaskulární zdraví. Sledovali více než 20 000 mužů a žen během 10 let a jejich zjištění naznačuje, že jízda na kole do práce snižuje: kardiovaskulární rizikové faktory, jako je obezita, hypertenze nebo hypertriglyceridémie.

 

Zvýší svalovou sílu a vytrvalost

Pokud je vaším primárním cílem budování svalů, možná by bylo lepší, vytvořit si program, který zahrnuje více silového tréninku, ale cyklistika vám rozhodně může pomoci, pokud se budete snažit.

  • Abyste při jízdě na kole více zapojovali svaly, najděte si kopec, na který byste mohli vyjet, nebo jeďte na vyšší stupeň rychlosti. Pro výzvu na stacionárním kole zvyšte pro změnu odpor. Můžete také vstát ze sedadla, abyste zapojili více svalů. Dlouhé jízdy jsou skvělé pro budování svalové vytrvalosti, zatímco intervalový trénink pomáhá budovat výbušnou sílu. 
     

Podporuje lepší zvládání stresu a duševní zdraví

Po mnoho let výzkumy naznačují, že pravidelné cvičení může pomoci snížit stres a zároveň přispět ke zlepšení duševního zdraví a kognitivních funkcí. Někdy, když se cítíme vystresovaní nebo slabí, je cvičení to poslední, na co máme chuť, ale jízda na kole může být rychlý a velmi snadný způsob, jak napumpovat endorfiny a trochu čerstvého vzduchu do svého těla.

 

Zlepší se kvalita vašeho spánku

Fyzická aktivita, jako je jízda na kole, vám může pomoci rychleji usnout. Možná zpozorujete, že se zlepšuje i kvalita vašeho spánku! Mějte ale na paměti, že cvičení těsně před spaním může u některých lidí narušit spánkové vzorce, takže poslouchejte své tělo, abyste zjistili, co vám nejlépe vyhovuje.

zlepšení kondice a budování svalů jízdou na kole


Jízda na kole vám umožní čas v přírodě

Pokud můžete jezdit na kole po silnici nebo stezce, je to skvělý způsob, jak se dostat na čerstvý vzduch a strávit čas venku. Podle Americké psychologické asociace se množí důkazy o tom, že pobyt v přírodě má přínos pro fyzickou i psychickou pohodu. Jízda na horském kole je dalším zábavným aktivním koníčkem, pokud máte rádi členitý terén nebo jste tak trochu hledači vzrušení!

 

Ušetří vám peníze i čas

Pokud se rozhodnete cestovat na kole, s největší pravděpodobností si ušetříte nějaké peníze, které byste jinak utratili za benzin, MHD, nebo za parkování auta. Jízda na kole může být také způsob, jak si zpříjemnit dojíždění, zvýšíte tím množství vedlejších cvičení, které každý den děláte, a strávit méně času sezením v provozu.

 

Umožní vám objevit nová místa

Už vás trochu unavují stejné běžecké a pěší trasy? Naskočte na kolo a vyjeďte si! Cyklistika vám umožní jet dále a rychleji, takže díky tomu prozkoumáte více ze svého okolí a zažijete změnu prostředí, aniž byste museli delší dobu cvičit. Je to také zábavný způsob, jak prozkoumat nové město, když jste na dovolené!

 

Reklama

Podobné články

Obrázek: 53c6887079758c2347b71ca911236674407bd7c4
Obrázek: 250102ea1432a93d786c7808292572fb1804f980
Obrázek: 8782c2caaebe8a69721a1f29f8d249bb7e93d38d
Obrázek: 4ff0bcdb874862b432101a1a8ecec30cca8bc0a7
Obrázek: 21323bc2ae8f63c48019b2010e110ca8467f9a5f