Výživa pro zdravou a spokojenou pleť

Asi jste už někdy ve svém životě slyšeli o přísloví ,,Jste to, co jíte‘‘. Toto rčení pletí i pro vaši pleť, protože strava, kterou se stravujete je důležitým prvkem životního stylu. Hraje velkou roli nejen co se týče vaší celkové pohody, ale také co se týče stavu vaší pokožky. Nejen, že je důležité pleť vyživovat a pečovat o ni správně zvolenou péčí o pleť, ale můžete jí přispět i úpravou svého životního stylu a výživy celkově. Některé živiny totiž mají pozitivní vliv na pokožku a díky tomu přispívají ke zdravější a zářivější pleti.

Obrázek: 1c7533ca70180bd1ff02203b214ad86afb7daef5
Zdroj: Freepik

Vitamín C

Je antioxidant a proto je to klíčový vitamín, který pomáhá ochraňovat pokožku před volnými radikály. Vysoká expozice volných radikálů – například v důsledku vysokého vystavování se sluníčku, urychluje stárnutí kůže. Vitamín C účinně bojuje proti těmto škodlivým radikálům a tím napomáhá k udržení mladistvě vypadající a zdravé pleti.

  • Vitamín C můžete najít v potravinách jako je ovoce a zelenina – jahody, kiwi, borůvky, pomeranč, rajčata, kapusta, brokolice.
     

Vitamín E

Je silný antioxidant, který pomáhá snižovat poškození pokožky volnými radikály. Díky tomu může vitamín E snižovat poškození kůže v důsledku nadměrného slunění, které s sebou přináší předčasné známky stárnutí. Kromě antioxidační aktivity má vitamín E také protizánětlivé a hydratační schopnosti.

  • Vitamín E můžete najít v potravinách jako jsou slunečnicová semínka, mandle, avokádo, špenát, lískové ořechy či kiwi.
     

Biotin

Je známí jako vitamín B7. Také se nazývá koenzymem R či vitamínem H. Jeho účinky jsou blahodárné jak pro vlasy, tak i pokožku. Biotin je nezbytný pro enzymy, které regulují metabolismus mastných kyselin a přispívá k pevné a dobře budované struktuře pokožky. Vnější vrstva kůže se skládá z kožních buněk (korneocyty), kterou obklopuje vrstva z rohových buněk (epidermální lipidy). Tyto lipidy zajišťují, že vlhkost z pokožky neuniká čili neztrácí hydrataci. Také působí jako ochrana těla před vnějšími faktory. Pokud je biotin nedostatečný, může dojít ke změně produkce mazových žláz a oslabení celkové kožní bariéry i dalších velmi důležitých ochranných funkcí.

  • Biotin můžete najít v různých potravinách jako jsou sladké brambory, mandle, vejce či losos.
     

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny mají velmi příznivý vliv na pokožku. Tyto mastné kyseliny pomáhají bojovat proti zánětům kůže a jsou dobrými pomocníky v boji proti kožním problémům spojenými se záněty kůže. V případě, že trpíte na akné, mohou vám pomoci právě Omega-3 mastné kyseliny, protože snižují zánět, zabraňují hyperpigmentaci a to je v tomto případě klíčové. Výzkumy také prokázaly, že doplňky s rybím olejem pomáhají v boji proti atopické dermatitidě a lupence. Podílí se i na správné funkci kožní bariéry a pomáhají ji udržovat pevnou. Přispívají i k ochraně proti stárnutí vlivem slunečního záření či jiným poruchám fotosenzitivity.

  • Omega-3 mastné kyseliny můžete najít například v sardinkách, makrele, tučných rybách, lososu, ale také v oříšcích a semínkách.
     

Selen

Je esenciální minerál. To znamená, že ho tělo musí vstřebat skrze výživu. Stejně jako vitamín E a vitamín C je selen silným antioxidantem. Bojuje proti oxidativnímu stresu, pomáhá chránit tělo před nepříznivými vlivy jako je sluneční záření či znečištění.  Vyvážená strava, která má dostatek antioxidantů přispívá také k ochraně pokožky a účinně bojuje proti stárnutí. Selen také působí synergicky s dalšími antioxidanty, zejména s vitamínem E, takže společně poskytují ještě silnější ochranu před poškozením skrze volné radikály.

  • Selen můžete najít v potravinách jako je tuňák, hovězí maso, krevety nebo tofu.

 

Reklama

Podobné články

Obrázek: d8ea46e2740308644d77a77b883066da87297be4
Obrázek: 4ca0c359b159ad4dc16445b06a2aa277178ebddc
Obrázek: 2457ed1c334315ba90c5a33deb1b9b4d87549f78
Obrázek: c5ec52059889bd635fc47a70f9086af5523a4839
Obrázek: e7ef797090049521f9831c71962be42a794e0efd