Gleidshop
Eshop

Zdravotní rizika margarinů a ztužených tuků

Už po léta se horlivě diskutuje, zda užívat margariny či nikoli. Podívejme se tedy na to, jak to s nimi je a zda je opodstatněné upozorňování na jejich možná rizika. V článku se též dočtete, co jsou to transmastné kyseliny a jaký je jejich dopad na naše zdraví.

pixabay.com

 

O margarinech můžete nalézt zcela protichůdné informace. Různé propagační materiály je vychvalují a tvrdí, jakže jsou zdravé. Vůči těmto tvrzením ovšem mají mnozí značné výhrady. A to nejen jednotlivci, ale i velké organizace, jako je např. německý Foodwatch, který vedl rozsáhlé kampaně proti nepravdivým tvrzením, jež uváděli někteří výrobci margarinů.

 

Co se nelíbí odpůrcům margarinů? Vždyť jsou vyráběny z rostlinných tuků. Ale zde je již první háček – z etikety se většinou nedovíme, z jakých surovin pochází. Lze očekávat, že to budou ty nejlevnější, které lze sehnat, a tudíž budou zřejmě i nevalné kvality – mohou být třeba z GMO surovin apod. Z nich vyráběné oleje se pomocí emulgátorů smísí s vodou (žertuje se, že v margarinech je nejdražší voda) a dalšími chemickými přísadami.

 

Při výrobě margarinů, tj. ztužování kapalných olejů a tuků, se kromě toho leckdy užívají nepatřičné technologické postupy, při nichž dochází ke změnám struktury – např. vznikají tzv. trans izomery tuků. Protože v přirozených zdrojích převažují tzv. cis izomery, jsou uměle pozměněné tuky jen těžko stravitelné (Pozn.: izomery jsou látky stejného chemického vzorce ale odlišné struktury, podrobnější vysvětlení je v knize Tajemství krve II.

 

Někteří badatelé tvrdí, že v margarinech přítomné trans tuky blokují enzymy, účastné při metabolismu (tj. zpracování) tuků v našem organismu.

 

Následkem toho buňky jednak nedostávají plnohodnotnou výživu a kromě toho se v nich hromadí toxické látky. Nepřirozené tuky, jež se dostanou do buněk, totiž zabraňují přenosu látek přes buněčnou stěnu.

Tím způsobují našemu organismu nezanedbatelné škody. Uvádí se, že z toho mohou vyplynout až patologické stavy, vedoucí ke vzniku onemocnění jako jsou ateroskleróza, ischemická choroba srdeční a další moderní „metly“. Na nárůst těchto onemocnění v posledních desetiletích má mimo dalších škodlivých faktorů vliv i značné rozšíření margarinů. Ty se sice v omezené míře užívaly již dříve, ale převážně jako náhrada nedostatkového másla v dobách válečných. Původně byly margariny určeny právě pro vojáky.

 

Teprve po druhé světové válce došlo k jejich masovému rozšíření, a to hlavně následkem rozsáhlých reklamních kampaní. Při nich se zdůrazňovalo, že rostlinné tuky neobsahují cholesterol, který byl označen za hlavního viníka srdečně cévních onemocnění. Margariny tedy měly hypoteticky snižovat jeho přísun.

 

Téměř tragikomické je, že oficiální lékařské studie naopak potvrdily, že konzumace margarinů způsobuje vzestup hladiny cholesterolu v krvi!

 

Jak je to možné? Převážná část cholesterolu se vytváří z mastných kyselin v játrech i dalších tkáních. Pokud rušivě zasáhneme do těchto procesů (např. trans tuky), zvýší se nepřirozeně i jeho syntéza. Proto byl dokonce u některých pacientů, jež po léta konzumovali výhradně jen margariny a jiné rostlinné tuky, přičemž posléze začali kromě kvalitních olejů užívat i máslo a živočišné tuky, laboratorními vyšetřeními zjištěn výrazný pokles cévy zanášejícího cholesterolu!  

 

Nechme se proto nachytat moderními výmysly, mezi něž patří i umělé margariny.

 

Bezpečnější je orientovat se na generacemi ozkoušené tuky - v prvé řadě na tradiční máslo. Pokud chceme snížit příjem tuků, vyplatí se nechat ho chvíli při teplotě místnosti, aby změklo, a poté si můžeme namazat slabší vrstvu. Samozřejmě je prospěšné užívat pravidelně i kvalitní panenské (tj. za studena lisované) oleje, jež mimo jiné nepostradatelné látky obsahují též často doporučované omega-3, omega-6 a další esenciální mastné kyseliny. Prospějeme tím nejen celkově svému zdraví, ale výrazně tím snížíme i rizika srdečně cévních chorob!

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Vít Syrový

inženýr chemie

Pan Syrový vystudoval chemii, pracoval ve Výzkumném potravinářském ústavu na oddělení výživových a aditivních látek. Postupem času přicházel na to, jaké látky se běžně používají (v potravinářství, kosmetice) zvláště ty, které mají negativní vliv na člověka. Začal se postupně od chemie odprošťovat a dávat se spíše přírodní cestou. O chemických látkách a jejich dopadech se můžete dočíst v jeho článcích nebo v mnoha publikacích, které vydal.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Light mléčné výrobky, vaření na vodě (nebo ve vodě), chleba bez másla, ořechů jen co na prstech jedné ruky spočítám, tvaroh jedině odtučněný a maso… no kuřecí nebo rybu! Vepřové a hovězí bývá dost tučné… poznáváte se? Já ano. Je to logické, dlouhou dobu jsme žili v domnění, že tuk je zabiják lidstva, cév i vysněné postavy. Že může za naše velká stehna a snad i široké boky. Nemůže. Za těch pár kilo navíc si můžeme my sami. Příjem vs. výdej je ta magická rovnice, kterou neošálíme ani tím, že si půlnoční sladkou svačinku sníme tajně a nikdo nás neuvidí. Takže jak to s tím (naším) tukem doopravdy je?

26.3.2019
Hodnocení:

Že ke slunění potřebujeme kromě plavek a ručníku také krém s UV filtrem, to ví dnes snad každé malé dítě. Plavek i ručníků jsou na výběr spousty, ale jak je tomu s opalovacími krémy? Je šetrná volba, jak tělo chránit a přitom si na tělo nenanést fajnový chemický koktejl?

22.6.2016
Hodnocení:
Téměř každý den se objeví nový článek o fitness, který je „převratný“ a který popírá skutečnosti, které platily do nynějška.
12.8.2016
Hodnocení:

Období, ve kterém žijeme, dostává řadu různých označení. Jedním z nich může být i doba pilulková. Přitom příroda nabízí stejnou alternativu bez zbytečných vedlejších účinků.

5.11.2018
Hodnocení: