Gleidshop
Eshop

Nejezte míň, jezte líp! #4 a o bílkovinách jen s láskou!

Bílkoviny nejsou jedinou základní makroživinou, ale jistě tou nejdiskutovanější. Proč? Protože opakování je matka moudrosti a protože zrovna tuhle důležitou část jídelníčku většina lidí dost zanedbává. Ráno rohlík s máslem – žádné bílkoviny. K obědu knedlo vepřo – trochu bílkoviny. K večeři špagety se sýrem – trochu bílkoviny. Jo vlastně! K odpolednímu kafi byla tatranka – ale, žádné bílkoviny. Jenže když chceš stavět hmotu (čti zhubnout, čti nebuď rosol) tatranka nepomůže!

pixabay.com

 

 Teorie praví – bílkoviny (proteiny) se skládají z aminokyselin. Pokud obsahuje bílkovina všechny nezbytné aminokyseliny, jedná se zpravidla o bílkovinu živočišnou (maso, ryby, mléčné výrobky, vejce). Pokud nám v proteinovém řetězci nějaká aminokyselina chybí, jde většinou o bílkoviny rostlinné (čočka, fazole, ořechy). Ani jeden z těchto zdrojů bychom neměli vynechávat a oba druhy bychom měli kombinovat – praxe praví: Dej si čočku s vejcem!

Pokud jsme tedy měli knedlo vepřo k obědu (a to se stalo jako jak?), tělo si tyto přijaté bílkoviny samorozloží na aminokyseliny a z nich si vytvoří své vlastní bílkoviny, které použije k obnově či tvorbě tkání (no prostě stavíte tu hmotu).

 

Bílkoviny potřebujeme všichni – nehledě na to, zda sportujeme

Kromě svalů přispívají k regeneraci vlasů, nehtů, pokožky, nebo i DNA. Bílkoviny ve stravě jsou tedy důležité vždycky! Ať už jste včera uběhli maraton, dnes zvedali činku v posilovně nebo se už měsíc válíte s knížkou na gauči. Tak či tak, bílkovina je kámoš.

NEDOSTATEK BÍLKOVIN ZPŮSOBUJE PLEŠATOST!... což není pravda. Nicméně pokud vaše tělo strádá, můžete mít problémy se slabými vlasy nebo jejich padáním (a to ani Shauma nespraví), s lámáním nehtů nebo otoky, či s bolestí kloubů.

 

Zopakujeme si to znovu: bílkoviny jsou kámoš! A opravdu jsou. Napomáhají růstu svalů, které zvyšují váš denní energetický výdej, protože je tělo musí nějak „živit“. Win-win – vypadáte dobře a ještě k tomu víc spalujete (se rovná hubnete). No vidíte, nakonec stačilo začít jíst víc vajec a jste jak laňka! A to jsme se ještě ani zdaleka nedostali ke všem pozitivním dopadům, které bílkoviny na vaše tělo mají.

30-35% - to se zdá být optimálním podílem bílkovin ve stravě, nicméně nikdo by si netroufl paušalizovat. Další rozumné doporučení je cca 2g bílkovin na kg tělesné váhy. Každý musí přijít na svoji správnou míru, ale faktem je, že většina lidí opravdu přijímá bílkovin méně, než by mělo. Proto se zamyslete nad vaším jídelníčkem – obsahuje dostatečné množství? Když nemáte dostatek vody, tělo si o ni řekne – dostanete žízeň. Není ale žádná žízeň, která by nám připomněla, že našemu tělu chybí proteiny. Musíme si na ně tedy myslet sami.

foto-redaktor

Aneta Černá

sport a zdraví

Anet potřebuje k životu cvičení, jógu a smích. V jídelníčku ovoce, zeleninu a někdy... někdy prostě čokoládu! A vždycky vám o tom všem ráda napíše - abyste společně našli motivaci nejen k pohybu, ale i zdravé a vyvážené stravě.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Snažíte se dlouhodobě hubnout a nedaří se vám to? Možná najdete odpověď v článku, který vám nabídne jiný úhel pohledu.

S létem přichází teplejší počasí a s tím zase menší chuť se hýbat a sportovat. Pro ty, kteří to ale myslí s lepší postavou a lepším životním stylem vážně, by ani toto období nemělo být obdobím bez cvičení. Jak to ale dělat, když se potíte už jen při pomyšlení na nějakou fyzickou aktivitu?

Nemáte čas trávit spoustu času v posilovně, máte malé děti nebo náročnou práci? Začněte se snadným a efektivním cvičením, které vás rychle dostane do formy.

Milí čtenáři, v září bude mnoho z vás očekávat nějakou zprávu. Můžete pociťovat neklid, naději či strach. Bude to zkouška trpělivosti, ve které se pokuste uspět a myslete pozitivně.