Gleidshop
Eshop

Jak zatočit s jarní únavou? Aneb jaro pohledem tradiční čínské medicíny

Jaro už je téměř tady! Jak bychom měli přizpůsobit svůj jídelníček tomuto období? A co nám jarní energie přinese?
pixabay.com

Jaro je obdobím dynamické energie a nových začátků. Nejen příroda, ale i naše tělo se pomalu začínají probouzet z období klidu. Stromy natahují mízu do větví, tráva se zelená a semínka začínají klíčit. To vše je znamením, že yangová energie stoupá vzhůru. A přeje zrození nového nejen v přírodě, ale i v našem životě. 

 

Počasí je ještě pořád nestálé, větrné a chladné. Proto dbejme na dostatek oblečení a nevěřme zrádnému jarnímu sluníčko, které nás bude lákat ven. Ani se sportováním bychom to ještě pořád neměli přehánět a vysilovat své tělo nadměrnou zátěží. Začínejme zlehka a přizpůsobujme svou fyzickou aktivitu aktuálnímu klimatu.

Na jaře vládne z pěti elementů tradiční čínské medicíny (dřevo, oheň, země, kov a voda) dřevo a vrcholí činnost jater a žlučníku. Proto je dobré o tyto orgány pečovat ve zvýšené míře.

Játra představují orgán přeměny a obnovy. Podle tradiční čínské medicíny však zodpovídají také za schopnost usilovat o určitý cíl a zajímat se o okolí. Patří k nim fantazie, kreativita, rychlost, přímočarost a vůle. Játra nemají ráda omezování a emoční napětí. Emocí jater je hněv, proto si dávejme pozor a nepropadejme na jaře zbytečným výbuchům emocí.

 

Abychom úspěšně předešli všem zdravotním neduhům a jarní únavě, udrželi si svěží mysl a vyhnuli se nemocem, je třeba přizpůsobit i náš jídelníček jarnímu větrnému klimatu.

 

Čím tedy potěšit (nejen) svůj žaludek na jaře?

Elementu dřeva a tedy i všemu, co s ním souvisí, přísluší kyselá chuť. Ta se nejlépe dodá ve formě tzv. pickles – jemně zkvašená, nakládaná zelenina, šťávou z citronu či kyselejšími jablíčky. S přicházejícím jarem, můžeme pomalu začít zvyšovat i podíl syrové zeleniny a ovoce ve stravě.  Z ostatních potravin, které prospívají játrům, jsou to především: pšenice špalda, pšeničný bulgur, kuskus, výhonky luštěnin, kysané zelí a samozřejmě vše zelené – řeřicha, salát polníček, brokolice, kapusta, špenát a všechny čerstvé bylinky.

 

A rada na závěr?

Využijme příval čerstvé energie jara k novým začátkům, buďme kreativní a otevření změnám, které nám yangová energie přinese. A jarní jídelníček se postará o to, aby se nám tentokrát únava vyhnula obloukem.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

MUDr. Gabriela Počtová

tradiční čísnká medicína

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Biopotraviny jsou dnes velmi diskutovaným tématem. Každý zřejmě ví, že jde o varianty klasických potravin, které by měly být kvalitnější, a jsou zpravidla dražší.
19.2.2018
Hodnocení:

Víte, že cvičením jógy si lze zlepšit náladu? Jak je to možné? Výzkumy se věnovaly sledováním svalů a hlavně toho, jak je jóga uvolňuje. Zkoumala se krev. Konkrétněji - jak jógové dýchání upravuje její chemickou rovnováhu. Nakonec se zkoumal i vliv na nervový systém, který jóga dolaďuje.

11.3.2020
Hodnocení:

Múla bandha nebo-li kořenový uzávěr je poměrně významná ásana právě pro ženy na posílení energií spojených se ženstvím. Prozradím vám, jak prostřednictvím tohoto cvičení svojí ženskou energii aktivovat.

12.6.2019
Hodnocení:

Doby, kdy jsme jako děti museli poctivě užívat rybí tuk na lžičku, jsou tytam. Naše maminky a babičky ale dobře věděly, proč nám tuto zdravou pochoutku servírovaly. Omega-3 mastné kyseliny jsou totiž osvědčený přírodní prostředek na podporu správného fungování srdce, mozku a zraku. Většinu toho, co umíme, se učíme právě v dětství - mluvit, číst, psát, kreslit a počítat.

18.12.2020
Hodnocení: