Gleidshop
Eshop

Podzim pohledem tradiční čínské medicíny

Jak se v podzimním období chovat a jak se správně stravovat, abychom si zachovali pevné zdraví a vyhnuli se nemocem?

pixabay.com

 

Podzim je obdobím, kdy se nejen příroda, ale i naše tělo začne připravovat na zimu. Vše kolem nás se postupně zklidňuje a zpomaluje, aby se mohla shromáždit energie a zásoby před nadcházejícími teplotami pod nulou. Proto by měl i člověk přizpůsobit své aktivity podzimnímu klimatu a energii vydávat s rozmyslem.

Neznamená to, že bychom se měli vyhýbat všem sportům a cvičení, ale je třeba volit přirozené formy pohybu a v přiměřené míře. Dobré je také dbát na dostatek spánku a uléhat do postele už před 22. hodinou. Tělo tak získá dost času na regeneraci i uložení energie do zásob.

Na podzim vládne z pěti elementů tradiční čínské medicíny (dřevo, oheň, země, kov a voda) kov a vrcholí činnost plic a tlustého střeva. Proto je dobré o tyto orgány pečovat ve zvýšené míře.

Plíce nemají rády sucho, nesvědčí jim přetopené prostředí panelových domů ani cigaretový kouř. V tomto období jsou náchylnější k onemocnění stejně jako nos a nosní dutiny. Právě proto ve svém okolí nyní potkáváme řadu smrkajících a kašlajících osob. S plícemi a tedy i podzimem podle TČM souvisí také kůže. Lidé trpící na ekzematická onemocnění mohou v období podzimu pozorovat zhoršení v různé míře. Emocí kovu je smutek, žal. Není proto náhodou, že lidé mívají větší sklon k melancholii, pesimismu a depresím.

Abychom úspěšně předešli všem podzimním neduhům, udrželi si svěží mysl a vyhnuli se nemocem, je třeba přizpůsobit i náš jídelníček chladnějšímu klimatu.

 

Čím tedy potěšit (nejen) svůj žaludek na podzim?

Element kovu a tedy i všechno, co s ním souvisí, preferují chuť mírně pikantní. To ale neznamená přemíru koření v každém našem jídle. Je důležité zase zvolit střídmost a využívat jemnější kořenící přísady jako je například zázvor, troška chilli, kari, česnek, paprika, zelený nebo černý pepř. Neměla by chybět ani majoránka, anýz, bazalka, kardamom, muškát, koriandr či kopr. Ostrému koření je dobré se vyhnout v případě, že trpíte vysokým krevním tlakem nebo patříte mezi „horkokrevné" typy lidí. Na podzim bychom do svého jídelníčku měli zařadit především kroupy, jáhly, pohanku, oves, ale také rýži a zvěřinu, která patří obecně mezi prohřívající potraviny. Konzumaci syrového ovoce a zeleniny bychom měli omezovat úměrně s poklesem teplot a jíst je především tepelně upravené.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

MUDr. Gabriela Počtová

tradiční čísnká medicína

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Dnes jsou i takové posilovny, kde se mě ujmou, už to není o tom, že tam funí pár kulturistů, kteří se okukují v zrcadlech a personál běhá jen kolem nich... Dřívější název posilovna už není úplně tím správným slovem, které vystihuje dnešní zařízení, kam se chodíme hýbat a potit. Lépe odpovídá pojem fitness, pod kterým si můžeme představit širokou škálu druhů cvičení a toto slovo ve svém názvu nyní používá stále více zařízení a center.

12.5.2016
Hodnocení:
Zhubnout, zesílit, zdravě žít? To je otázka, která mnohé z nás provází celý život. Jaro je období, kdy si ji klademe snad ještě častěji, než během roku.
30.4.2016
Hodnocení:

Zadívej se na tři karty ze sady Orákulum vizí a mysli na to, co Tě čeká ve výše uvedeném období. Pak si vyber tu kartu, která Tě nejvíce osloví. Odpověď najdeš pod obrázkem.

17.5.2020
Hodnocení:

Hormony jsou látky, které v našem těle ovlivňují veškeré dění a jsou pro nás životně důležité. Každému se určitě hned ze začátku vybaví hormony pohlavní. My se ale budeme zabývat tímto tématem komplexnějším úhlem pohledu.

21.1.2020
Hodnocení: