Gleidshop
Hlavní baner

Za všechno může progesteron, nejdůležitější hormon našeho těla

Seznamte se s progesteronem, velmi důležitým a pohlavně neutrálním hormonem (vyskytuje se u dětí, žen i mužů). Jeho hlavním úkolem je udržet nás zdravé, výkonné a emocionálně vyrovnané. Být zkrátka v duševní i tělesné kondici. Nemá to tedy jednoduché! U žen ho produkuje žluté tělísko ve vaječnících, u mužů se tvoří především ve varlatech. Pojďme se na tento zajímavý hormon podívat podrobněji.

pexels.com

 

Progesteron ovlivňuje ženy i muže

Ano, zajisté. On to totiž není ryze ženský hormon jak si hodně lidí myslí, třebaže se u žen vyskytuje ve větším množství. Nemá dokonce ani feminizující účinky, takže mužské tělo nezženšťuje. Naopak, mění se v androgeny, tedy „mužské“ hormony jako testosteron. U mužů je také důležitý například pro zdraví prostaty.
 

Prospěch přináší oběma pohlavím

Progesteron je nepostradatelný pro naší emocionální rovnováhu, vyrovnanost, zlepšuje koncentraci, výkonnost paměti, spánek a (co je důležité) regeneruje poškozenou hmotu mozku například po mozkové mrtvici. Protože progesteron posiluje cévy a udržuje jejich elasticitu, zabraňuje tím křečím, čímž nás chrání před infarktem. Je důležitý pro zdravé a výkonné srdce. Navíc zlepšuje průtok krve, a tím snižuje velmi výrazně vznik embolií či trombóz.


Aby toho nebylo málo, ještě umí podporovat růst kůže a nehtů, regulovat krevní tlak a normalizovat srážlivost krve. To je, myslím, dostatečný výčet pozitivních vlastností, abychom ho mohli považovat za malý zázrak.
 

Kolik hormonu se v našem těle v průběhu života nachází? 

Produkce progesteronu u žen ochabuje zhruba již od 35 roku věku! Proto vzniká nerovnováha mezi hormony estrogenem a progesteronem, začne dominovat estrogen a jeho důsledkem mohou vznikat cysty v prsou, na vaječnících, prodloužená menstruace, bolestivé napětí v prsou a známý PMS. S postupujícím věkem se přidávají další potíže jako jsou poruchy srdečního rytmu, problémy s močovým měchýřem, kolísání nálad, poruchy spánku, poruchy koncentrace i pozornosti. Tyto potíže se objevují u obou pohlaví.

Nedostatek progesteronu způsobuje u obou pohlaví poruchy funkce štítné žlázy, srdečního rytmu, poruchy paměti, migrény, depresivní nálady, zapomnětlivost, ztrátu libida, ztrátu výkonnosti, nedostatek energie, úbytek kostní hmoty, nárůst váhy, kolísání krevního tlaku... Není to radostná četba, že?

Myslím, že jsem uvedla dostatečný výčet negativních projevů nedostatku progesteronu, který jistě stojí za zvážení rozhodnutí začít se zabývat množstvím progesteronu v našem těle a případně ho doplňovat vhodnou formou. Nejlépe pomocí produktů na přírodní bázi, nikoliv chemickými produkty.
 

Co všechno dokáže přírodní progesteron:

  • chrání před cystami a změnami prsní tkáně,
  • pomáhá měnit tuk v energii,
  • podporuje odvádění vody z tkání,
  • napíná vazivo a zabraňuje žilním potížím,
  • je nejsilnějším přírodním antidepresivem,
  • normalizuje srážlivost krve,
  • regeneruje mozkovou tkáň,
  • podporuje tvorbu kostí,
  • normalizuje hladinu krevního cukru a tuků v metabolismu,
  • a v neposlední řadě pomáhá předcházet rakovině (zpomaluje estrogeny vyvolaný růst buňek, například na sliznici dělohy nebo v buňkách prsních žláz, tím tedy může pomoci přecházet těmto druhům rakoviny).

 

To jsou dle mého ty nejdůležitější funkce progesteronu. Vyhodnoťte si, jaký je stav tohoto hormonu ve vašem těle. Pokud máte některé z výše uvedených symptomů, zamyslete se nad způsobem, jak ho případně do těla opět dodat. Prostudujte si možnosti, a pokud vás tento článek přivede na cestu, kde najdete opět své ztracené zdraví, pak splnil svůj účel.


 

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Často slýcháváme o významu pitného režimu. Avšak názory na to, co a kolik pít, se od sebe dost odlišují. V článku se proto zaměříme na nejvhodnější tekutiny a jejich právě potřebné množství, které by mělo zajistit dostatečnou hydrataci, tzn. potřebné množství vody v těle.

23.10.2019
Hodnocení:

Zadívej se na tři karty ze sady Karty skryté moudrosti, mysli na to, co Tě čeká ve výše uvedeném období a vyber si tu kartu, která Tě nejvíce osloví bez ohledu na nadpis dané karty. Odpověď pak najdeš pod obrázkem.  

10.2.2020
Hodnocení:

Reishi neboli Lesklokorka lesklá (Ganoderma lucidum) je houba z řádu chorošovitých a cizopasí na kmenech listnatých stromů. Jak to, že se o ní v poslední době tolik mluví? Co je na této houbě tak zázračného?

17.9.2017
Hodnocení:

Víte o tom, že schopnost harmonicky zvládat napětí a uvolnění je největším problémem 21. století? Skutečnost, zda žijeme zdravě a cítíme se dobře, závisí rozhodující měrou na tom, jestli se dokážeme uvolnit. Napětí a uvolnění jsou přirození protihráči a tyto stavy jsou biologicky propojeny. Sportovní aktivita sice pomáhá uvolňovat fyzický i psychický stres, ale pro cílené “přepnutí“ na relaxaci a uvolnění jsou zapotřebí jiné techniky – jóga, qi-gong , meditace a další. Pozor, jsou ale účinné jen tehdy, pokud je praktikujeme dlouhodobě. Relaxace a meditace jsou v buddhistické tradici běžný pojem a součástí každodenního života.

29.4.2019
Hodnocení: