Gleidshop
Hlavní baner

Leze na vás něco, nebo trpíte "jen" nedostatkem vitamínu D?

Už se začátkem podzimu se hodně z nás shání po doplňcích vitaminu C. Do čaje se začne přidávat spousta citronu, všude voní pomeranče a mandarinky, protože citrusy jsou přece plné „céčka“. A to vůbec není od věci. Nicméně, neměli bychom zapomínat na to, že naše tělo potřebuje celou škálu důležitých vitamínů, a že naše únava a svalová slabost možná nejsou příznakem nadcházející nemoci, ale mohou být příznakem nedostatku jiné důležité látky – vitamínu D.

unsplash.com

 

Nejdřív se s „déčkem“ trochu seznámíme

Společně s A, E, a K patří do skupiny vitamínů, které jsou rozpustné v tucích. To znamená, že aby se tento druh vitamínu dokázal dobře vstřebat, potřebuje k tomu trochu tuku – nepřekvapí nás tedy, že se přirozeně vyskytuje právě v tučnějších potravinách:

  • mořské ryby (tuňák, makrela, losos, apod.),
  • máslo,
  • vejce,
  • mléčné výrobky,
  • avokádo.

Vitamín D je velmi komplexní látka. Nejdůležitější pro nás bude vitamín D2 (který je rostlinného původu) a vitamín D3 (živočišného).

1) D2 se v lidském těle mění na D3, který je pro nás mnohem lépe vstřebatelný. Jako doplněk stravy je tedy forma D3 lepší volbou.

2) D3 si umí tělo samo získat ze slunečního záření. Primárně. V ostatních zdrojích je totiž zastoupen, ale ne v dostatečné míře, aby pokryl všechny naše potřeby (a teď si ještě vezměte, kolik takových potravin bohatších na vitamín D denně zkonzumujete). A tady se člověk musí přirozeně zamyslet nad tím, kolik času tráví na sluníčku obecně a kolik právě v zimě? S nástupem podzimu není vitamín C tedy jediným, na který bychom se měli zaměřit.

 

A k čemu nám  to "déčko" slouží?

  • zajišťuje vstřebávání vápníku a fosforu – pokud tedy jíme dostatek vápníku ve stravě, ale nemáme dostatek vitamínu D, nebudeme schopni vstřebat tolik vápníku, kolik bychom doopravdy potřebovali, a my ho potřebujeme pro správný vývoj a fungování kostí a kloubů;
  • neměli bychom mu ani odpírat důležitou činnost – a to je podpora správného fungování naší obranyschopnosti, což je další důvod, proč bychom si jeho hladinu měli hlídat především s nástupem zimy;
  • prevence nespočtu autoimunitních onemocnění, včetně kardiovaskulárních a hlavně plicních.

Jak poznám, kolik ho vlastně mám?

Bohužel, u vitamínu D to nefunguje tak, že bychom olízli tyčinku a hned se dostali k výsledku. Pokud na sobě ale pozorujete některé příznaky hypovitaminózy:

  • bolest kostí;
  • svalová slabost;
  • celková únava;
  • nechutenství;
  • vysoký krevní tlak,

určitě se nestyďte zajít k vašemu lékaři, který vám na základě krevního testu dokáže říct, jak na tom jste. Také si o něj můžete požádat v biochemické laboratoři. Důležité je to nejen u dospělých, ale i u dětí, seniorů a těhotných žen.

 

Jeho suplementace není nijak složitá – a to ani finančně, je jen důležité, abyste si vybrali ten správný doplněk stravy, v čemž vám může pomoci např. právě váš lékař.

Možná se vám zdá hodně zdlouhavé a časově náročné vypravit se k doktorovi, nechat si udělat testy, potom se ještě shánět po správném suplementu. Nicméně, pokud opravdu trpíte nedostatkem tohoto vitamínu, pozitivní změny pro vás budou určitě velkou úlevou do budoucna. Věřte mi, že tato investice do vašeho zdraví se vám opravdu vrátí. Vzhledem k našemu aktuálnímu životnímu stylu (nesprávná výživa, nekvalitní zdroje potravin, nejvíce času stráveném v uzavřených prostorách, nedostatek pobytu na slunci) trpí nedostatkem vitamínu D až 1 miliarda lidí na celém světě. Nechci malovat čerta na zeď, ale je možné, že se to tedy týká i vás.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Aneta Černá

sport a zdraví

Anet potřebuje k životu cvičení, jógu a smích. V jídelníčku ovoce, zeleninu a někdy... někdy prostě čokoládu! A vždycky vám o tom všem ráda napíše - abyste společně našli motivaci nejen k pohybu, ale i zdravé a vyvážené stravě.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

O jakém minerálu bude řeč? Zinek! Mnozí ho mají zafixovaný jako minerálem krásy. Díky němu máme pevné nehty, vlasy i zdravou pleť. To ale není všechno!
26.6.2018
Hodnocení:

Mnozí se snaží vyhýbat cukrům. Někteří se třeba rozhodnou, že budou hubnout a začnou kvůli tomu hlídat cukry. Jiní se zase někde dočtou, jak hrozně nezdravý je cukr. Je tomu ovšem skutečně tak? O tom se dočtete v tomto článku. Zaměříme se v něm i na nejlepší alternativy bílého cukru.

22.11.2018
Hodnocení:

Inkontinence není příjemná, ale rozhodně to není něco, co by vás mělo v běžném životě zastavit nebo odradit od toho, co máte rádi. Především, když jsou dnes na trhu pomocníci, jako je třeba inkontinenční prádlo MoliCare.

15.4.2019
Hodnocení:

Fermentovaná strava je jednou z forem, jak můžeme efektivně podpořit svou imunitu. Věřím, že tímto způsobem si udržujeme v těle rovnováhu, která si poradí s kdejakými viry. 

7.9.2020
Hodnocení: