Gleidshop
Hlavní baner

Ájurvédské byliny a koření v našem životě

V životním stylu podle ájurvédy hraje velmi významnou roli používání bylin a koření. Ájurvédští lékaři je předepisují v souladu s tzv. osobní konstitucí, které se nazývá  PITTA, VÁTA a KAPHA. Na rozdíl od fytoterapie se podle ájurvédy nepoužívají byliny podle zdravotního problému, který konkrétně právě máte, ale právě podle konstitučních typů. Ovšem existují základní byliny, které lze využívat bez ohledu na konstituční typ.

pexels.com

 

Znáte neem a nimbu?

Jednou z nich je například neem nebo nimba – to jsou přírodní antibiotika. Výborně se hodí při viróze nebo nachlazení. Ale pozor, silně vysušují Vátu, ta jí může používat jen krátkodobě v řádu týdne, naopak Kapha jí může užívat delší dobu. Je tedy vhodné poradit se s odborníkem a zjistit jaký typ jste konkrétně vy.

 

Kde nakupovat byliny?

Obecně platí že byliny a koření si udrží svojí kvalitu přibližně jeden rok. Pokud se jedná o celé koření, které se před konzumací drtí, vlastnosti si ponechá přibližně dva roky. Pozor si dávejte při nakupování koření, ve velkých supermarketech. Obvykle jen těžce zjistíte, kdy bylo koření zabaleno, jak dlouho bylo ve skladu a odkud přesně je dodáváno do obchodu. Proto se doporučuje nakupovat v menších specializovaných obchodech, které koření dováží přímo ze zahraničí.

 

Jak zpracovávat byliny?

Čerstvé bylinky přidávejte do jídel až ke konci vaření nebo až na talíři před jídlem. Dlouhodobé vystavení bylinek teplu způsobuje ztrátu chuti a vůně. Sušené bylinky lze přidávat i v průběhu přípravy jídla –  už při vaření. Vhodnější je koření a byliny míchat do jídla, než je užívat samostatné v kapslích. Léčivé látky se totiž snadněji uvolní v jídle a přejdou lépe do našeho organizmu. Navíc přidáním koření do jídla zlepšíme jeho chuť. Nejdůležitější vliv mají byliny na trávící oheň agni. Vše co sníme a vypijeme přináší živiny nebo naopak vytváří odpadní látky. Pokud chceme náš trávící oheň podpořit, obvykle používáme tzv. agni čaj připravený ze zázvoru, kajenského pepře, citronu a skořice.

 

Jaké jsou nejdůležitější ájurvédské byliny?

První je Tripala – je to směs tří plodů bylin, harmonizuje naše dóši, reguluje zažívání, odstraňuje toxiny, regeneruje organizmus a užívá se před spaním v podobě čaje nebo jí lze používat ve formě koupelí.

Další neméně významnou bylinou je Nimba, kterou jsem již zmínila v úvodu. Má antiseptické, protizánětlivé účinky, zmírňuje horečky, podporuje hojení, pomáhá snižovat váhu a hladinu cukru v krvi. Uvolňuje napětí i stres, má ochlazující účinek.

Poslední bylinou, kterou si dnes představíme je zázvor, který je již notoricky znám i laikům. V Indii je považován za lék na všechny zdravotní problémy a nemoci. Čerstvý kořen je velmi silný antioxidant, který při pravidelném užívání zpomaluje stárnutí! Zároveň prohřívá, stimuluje krevní oběh, podporuje trávení a imunitu. Při nachlazení a kašli představuje zázvorový čaj s medem první pomoc. Jeho užívání je vhodné při bakteriálních a virových onemocněních. Pozor ale při vředových chorobách nebo žlučníkových kamenec! Zde není vhodný.

 

Toto jsou základní velmi užitečné přípravky využívané v ájurvédě pro zdraví. Příště se podíváme na další typy bylin a koření vhodných jako prevence různých onemocnění a zdravotních problémů. Do té doby můžete vyzkoušet některý z doporučených ájurvédských čajů.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

O jakém minerálu bude řeč? Zinek! Mnozí ho mají zafixovaný jako minerálem krásy. Díky němu máme pevné nehty, vlasy i zdravou pleť. To ale není všechno!
26.6.2018
Hodnocení:

Light mléčné výrobky, vaření na vodě (nebo ve vodě), chleba bez másla, ořechů jen co na prstech jedné ruky spočítám, tvaroh jedině odtučněný a maso… no kuřecí nebo rybu! Vepřové a hovězí bývá dost tučné… poznáváte se? Já ano. Je to logické, dlouhou dobu jsme žili v domnění, že tuk je zabiják lidstva, cév i vysněné postavy. Že může za naše velká stehna a snad i široké boky. Nemůže. Za těch pár kilo navíc si můžeme my sami. Příjem vs. výdej je ta magická rovnice, kterou neošálíme ani tím, že si půlnoční sladkou svačinku sníme tajně a nikdo nás neuvidí. Takže jak to s tím (naším) tukem doopravdy je?

26.3.2019
Hodnocení:

Zadívej se na obrázek a vyber si kartu, která Tě nejvíce přitahuje. Přitom mysli na to, co Tě čeká ve výše uvedeném období (9.12. do 22.12.2019). Odpověď pak najdeš pod obrázkem.

9.12.2019
Hodnocení:

Dnes jsou i takové posilovny, kde se mě ujmou, už to není o tom, že tam funí pár kulturistů, kteří se okukují v zrcadlech a personál běhá jen kolem nich... Dřívější název posilovna už není úplně tím správným slovem, které vystihuje dnešní zařízení, kam se chodíme hýbat a potit. Lépe odpovídá pojem fitness, pod kterým si můžeme představit širokou škálu druhů cvičení a toto slovo ve svém názvu nyní používá stále více zařízení a center.

12.5.2016
Hodnocení: