Gleidshop
Hlavní baner

Dýňové noky v krémovém listovém špenátu

Pojďte si se mnou uvařit nádherné oranžové noky z dýně, které plavou v krémové omáčce se špenátem. Voňavý oběd, který vás zahřeje i na duši.

Alena Hilšerová

 

Ačkoliv je dýně spojená spíše s podzimním obdobím, ráda s ní odcházím z obchodu nebo z trhů po celý rok, když na ni natrefím. Na vyřezávání lucerniček není tato dýně příliš vhodná, protože je velmi tvrdá. Na tuto podzimní dekoraci se hodí spíše jiné druhy, což jsem si vyzkoušela na vlastní kůži během víkendového setkání s kamarádkami a našimi dětmi. Dýně, kterou využijeme v tomto receptu, je ale absolutně ideální pro přípravu jídla. Pokud ji dobře uskladníme, vydrží nám dlouhou dobu, aniž by se kazila. Možností zpracování má nepřeberné množství.
 

Dýně se v kuchyni neztratí

Její oranžová barva nám prozrazuje, že obsahuje spoustu betakarotenu, který je velmi účinný antioxidant. Obsahuje vitamíny řady A, B i C a různé minerální látky, takže je pro naše tělo tou pravou zeleninou, kterou bychom měli konzumovat často.
 

Lze zužitkovat mnoha způsoby. Dýňová polévka je notoricky známá. Ani nemá smysl se o ní zmiňovat. Určitě vyzkoušejte hranolky, bramborovou kaši z dýní, pečenou dýni jako přílohu, pyré z dýně přidané do těsta na palačinky a buchty. Můžete ji okořenit a použít jako sirup do kávy nebo ji uvařte a dále s ní pracujte jako s brambory. Můžete ji použít na štrůdl (ať sladký s jablky nebo mákem), ale i slaný (třeba s kyselým zelím a tempehem). Oblíbené jídlo, které připravuji z tohoto oranžového zlata, jsou noky. Chtěla bych se s vámi podělit o recept.

 

Potřebujeme:

  • dýni hokaido,
  • celozrnnou špaldovou mouku,
  • čerstvé špenátové listy,
  • olivový olej,
  • 1 cibuli,
  • 1 česnek,
  • sůl,
  • kokosové mléko v plechovce,
  • lahůdkové sušené droždí.

 

A jak budeme postupovat?

Dýni omyjeme, odstraníme stopku a rozkrojíme ji na dvě půlky. Vnitřek očistíme od semínek. Velmi dobře je odstraníme lžící. Loupat dýni nemusíme, má měkkou slupku. Nakrájíme ji na větší kostky. Dýni uvaříme v páře nebo upečeme v troubě na pečicím papíře potřeném olivovým olejem. Délka tepelné úpravy závisí na velikosti kostek, zhruba 20 až 30 minut.
 

Po uvaření přemístíme dýni do mísy a necháme ji vychladnout. Vychladlou dýni nastrouháme najemno nebo rozmačkáme šťouchadlem na brambory. Poté k ní přisypeme mouku. Množství mouky zvolíme podle potřeby tak, aby ze směsi vzniklo těsto, ze kterého lze tvarovat noky. Mělo by být nelepivé. Z části těsta vytvoříme hada, kterého nakrájíme na stejně velké kousky. Každý kousek stlačíme vidličkou a vytvoříme tím zajímavý vzhled noku. Zpracujeme takto celé těsto, které jsme vytvořili. Dáme vařit vodu a mírně ji osolíme. Až dosáhne bodu varu, postupně do ní vložíme vytvarované noky. Vaříme je 10 – 12 minut podle jejich velikosti. Noky vyplavou samy na povrch, až budou hotové. Test uvaření můžeme udělat rozkrojením jednoho kusu.
 

Než se nám uvaří, můžeme připravit omáčku. Oloupeme cibuli a česnek. Cibuli nakrájíme na kostičky a osmahneme ji na olivovém oleji dozlatova. Česnek nakrájený na plátky přidáme k cibuli na pánev. Stejně tak opraný čerstvý špenát. Důkladně směs promícháme a počkáme, až špenát takzvaně zvadne. Poté vše zalijeme kokosovým mlékem z plechovky. Směs promícháme a dle chuti dosolíme. Na talíř položíme noky a zalijeme je voňavou špenátovou omáčkou. Nakonec můžeme hotové jídlo posypat lahůdkovým sušeným droždím.

 

Rady na závěr pro naše čtenáře

  • Nejšetrnější vaření je v páře nebo pečení v troubě. Pokud bychom dýni vařili ve vodě, zbytečně se louhují do vody cenné látky, které mohou zůstat v dýni.
  • Jakou mouku zvolit? Klasika je pšeničná mouka. Můžete použít hladkou nebo hrubou. Pokud použijeme celozrnnou špaldovou, bude těsto mazlavější, ale na druhou stranu bude plné vlákniny, vitamínů a minerálů, které v klasické hladké chybí. Pokud jste alergičtí na lepek, můžete zkusit použít bezlepkovou směs.
  • Existují vtipy o špenátu kvůli tomu, že klame. Vycházejí z toho, že si koupíte „spoustu“ špenátu a po rozbalení máte jen nicotnou kopičku. Myslete na to včas. Pro čtyřčlennou rodinu počítejte s minimálním množstvím 800 g čerstvého špenátu.
  • Lahůdkové sušené droždí je dochucovadlo jídla, které obsahuje spousta vitamínu B. Poté bude mít jídlo typicky sýrovou chuť. K dostání je ve zdravých výživách, možná i ve větších supermarketech v oddělení se zdravou stravou.

 

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Alena Hilšerová

vaříme s láskou

Alena je maminka puberťačky na plný úvazek. Ve svém volném čase obouvá barefootové boty, medituje během, pozdravem slunce nebo jógou.
V kuchyni se pohybuje s ladností baletky a s vášní pro veganské vaření. Nepřestává jí fascinovat možnost vymyslet jídlo čistě na rostlinné bázi a připravit ho s láskou pro své blízké.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Už vás nenapadá co vařit? Vyzkoušejte jeden z mých receptů na oběd, večeři, svačinu a nechybí ani sladká hrušková tečka. Pokud si připravíte jakýkoli z těchto pokrmů, uděláte vašemu tělu dobře. Jsou totiž velmi vhodné do tohoto podzimního času.

27.11.2019
Hodnocení:

Mnoho z nás žen upouští od zdravé stravy právě v zimním období, přitom jsme měly už tak pěkně našlápnuto od léta že?! Pojďte to změnit a zkuste můj podzimní salát a k němu lehkou rybu. Zima vám jistojistě nebude, tyto chutě vám totiž připomenou letní dovolenou.

3.12.2019
Hodnocení:
V poslední době je více doporučován pařený chléb než pečený, zejména pro lidi s potížemi trávicího ústrojí. Pařený chléb je stravitelnější a šetrnější zejména pro stěny tlustého střeva.
26.7.2016
Hodnocení:
Současnou hlavní potravinou na stáncích je artyčok, jehož nafialovělý květ oslní nejedno oko. Tak trochu zapomenutý druh zeleniny se díky stále populárnějším farmářským trhům pomalu vrací i na český trh. V Itálii je artyčok naopak dlouhodobě surovinou číslo jedna v tomto období. A jak na něj? Římané to ví nejlépe, proto jsem si pro vás připravila recept Carciofi alla romana!
16.3.2018
Hodnocení: