Význam omega mastných kyselin a jejich zdroje

Pozitivní přínos omega mastných kyselin je všeobecně známý. Proto se mnozí zamýšlejí nad tím, odkud je získávat. Jsou nejjistějším řešením často propagované doplňky stravy, jež je obsahují? V článku jsou popisovány jejich o mnoho lepší a přirozenější zdroje.

Obrázek: c611c206228685fe7e66096dcaaa789fd35e02fd
Zdroj: pixabay.com

Často se vyzdvihují různé omega mastné kyseliny a popisuje se jejich příznivý vliv na naše zdraví. Proto jsou též u doplňků, jež je obsahují, povolena rozličná tvrzení - např. že mají příznivý vliv na cévy, srdce atd. To ovšem využívají prodejci těchto doplňků k jejich propagaci, přičemž se nás snaží přesvědčit, že chceme-li být zdrávi, musíme je pravidelně užívat. Nemálo z lidí zase uvěřilo tomu, že pro jejich dostatečný přísun musí pravidelně jíst mořské ryby. Některé zdroje dokonce uvádějí, že je máme konzumovat minimálně dvakrát týdně. Avšak prospívají nám skutečně?

Pozitivní přínos esenciálních mastných kyselin nelze zpochybnit, neboť byl opakovaně prokázán. Tyto látky mimo jiné chrání cévy i další orgány před nepříznivými zánětlivými změnami, čímž se rovněž prokazatelně snižují rizika vzniku srdečně cévních onemocnění. V tomto ohledu se vyzdvihují především omega-3, omega-6, omega-9 a další mastné kyseliny. Jestliže se někdo důkladněji seznámí s těmito informacemi, může posléze dojít k závěru, že by měl pravidelně užívat potravní doplňky, jež je obsahují.

Mnozí lidé jsou naopak přesvědčeni, že z vhodných přírodních zdrojů můžeme získat dostatek všech nepostradatelných látek, tzn. i v tomto článku uváděných esenciálních mastných kyselin. Tento druhý názor je správnější, neboť předchozí generace takovéto moderní potravní doplňky neužívaly a přitom byly zdravější, než lidé naší současné civilizace. Samozřejmě na to mělo vliv více faktorů; mimo jiné tenkrát nebylo naše životné prostředí natolik zatíženo chemickými škodlivinami, jak je tomu dnes. Tento aspekt bychom měli brát v úvahu i při vyhledávání vhodných surovin, jež v dostatečné míře obsahují omega mastné kyseliny.

Přestože je můžeme nalézt i v rybách, měli bychom brát v úvahu často uváděné znečištění vodních zdrojů a z toho vyplývající rizika. Například bylo oficiálně prokázáno, že mořské ryby jsou nejvýznamnějším zdrojem toxické rtuti. Jak se do nich mohla dostat? Vedle jiných škodlivin se do vody vypouštějí značná množství rtuti. Ta pochází nejen z odpadů chemických provozů, ale přispěly k tomu i opravy zkažených zubů. Jen v Evropě se na zubní výplně spotřebuje přes sto tun rtuti ročně. Průměrně mají moderní lidé v ústech tři gramy rtuti ve formě amalgámu. Celá předchozí desetiletí zubaři nepoužívali odlučovače, takže zbytky amalgámu, které při opravě zubů pacient vyplivl do výlevky, přecházely do kanalizace, tudíž i do řek, do moří a oceánů.

Střízlivé odhady hovoří o tom, že se během 20. století zvýšila koncentrace tohoto toxického kovu v životním prostředí na trojnásobek. Ryby žijící v oceánu přitom ve svých tkáních koncentrují rtuť a ta pak v případě jejich konzumace přechází do lidského těla. Proto může častá konzumace takto přiotrávených mořských ryb způsobit nemalé problémy. Bezpečnější tedy zjevně bude hledat jiné zdroje esenciálních mastných kyselin.  

Ty jsou obsaženy nejen v rybách, ale i v ořeších, různých semenech a hlavně v kvalitních panenských olejích. V tabulkách knihy Tajemství kosmetiky (www.ingecko.cz/knihy) se mimo jiné můžete dovědět, které rostlinné oleje obsahují významnější množství různých  omega mastných  kyselin. Uveďme si zde několik příkladů, jež dokládají pozitivní přínos rozličných panenských olejů. U jednotlivých druhů si níže uvádíme jejich charakteristické vlastnosti, které nepostradatelné látky obsahují a při jakých problémech mohou pomoci.

V prvé řadě se často doporučuje čerstvě lisovaný lněný olej. Má zlatě žlutou barvu a charakteristickou chuť. Obsahuje ze všech olejů nejvíce omega-3 mastné kyseliny alfa-linolenové. Dále i omega-6 mastné kyseliny, lecitin a fytoestrogeny. Vnitřně se užívá proti revmatismu, zánětům kloubů a šlach. Snižuje krevní tlak, rizika srdečně cévních i nádorových onemocnění.

Mandlový olej má příjemnou mandlovou chuť. Může se proto přidávat do pomazánek i sladkých pokrmů. Tento olej má vysoký obsah mono nenasycených mastných kyselin, hlavně olejové a též poly nenasycené omega-6 linolové kyseliny. Kromě toho obsahuje vitaminy A, E, K, síru a minerály draslík a vápník.

Olej z pšeničných klíčků má oranžovou barvu, typické aroma a příjemnou chuť. Díky značnému obsahu vitaminu E patří k jeho nejlepším zdrojům. Dále obsahuje vitaminy A, D, K, z minerálů zejména hořčík, dále lecitin a steroly. Má též vysoký obsah omega-3 i dalších mastných kyselin. Posiluje imunitní a nervový systém a rovněž má pozitivní účinek na srdce a cévy.

Rakytníkový olej má sytě oranžovou barvu, což svědčí o jeho vysokém obsahu karotenoidů. Kromě toho obsahuje i mnohé vitaminy: A, B1, B2, B6, D, E, F, K, P a kyselinu listovou. Dále se v něm nacházejí organické kyseliny, třísloviny a minerální soli, esenciální mastné kyseliny (omega-3, 6, 7 a 9), fytosteroly i další biologicky účinné látky.

Sezamový olej je velmi chutný a výživný. Hodí se do zálivek, dresinků i cukrovinek. Má vysoký obsah poly nenasycené omega-6 linolové kyseliny a významný podíl kyseliny olejové. V důsledku svého složení chrání mimo jiné i před škodlivými účinky volných radikálů.

Šípkový olej má jemnou chuť. Obsahuje poly nenasycené omega-6 mastné kyseliny (hlavně linolovou a gama-linolenovou), organické kyseliny (např. jablečnou), vitamin A, karotenoidy, tokoferoly a silice. Při vnitřním užívání působí antidepresivně, odstraňuje nerozhodnost a dodává sebedůvěru.

Olej z vinných hroznů má žlutozelenou barvu a příjemnou vůni i chuť. Je významným zdrojem poly nenasycené omega-6 linolové kyseliny. Obsahuje též proanthokyanidin, který má výrazné antioxidační vlastnosti. Dále steroly, flavony, slizy, vitamin E a další látky. Obsažené slizy při vnitřním užívání zklidňují podrážděnou sliznici trávicího ústrojí.

Dýňový olej má hnědooranžovou barvu a chutí připomíná semínka. Obsahuje nenasycené mastné kyseliny (hlavně olejovou) i poly nenasycené omega-6 (především linolovou). Též dostatek vitaminů (hlavně vit. E), karotenoidy, chlorofyl, fytosteroly a organicky vázané minerály (zinek, hořčík atd.).

Jak je z výše uvedených příkladů zřejmé, přinášejí kvalitní panenské oleje našemu tělu nemálo cenných nepostradatelných látek. Jelikož ty mohou prokazatelně zlepšovat naše zdraví, zjevně se vyplatí pravidelně užívat jejich takto významné zdroje! Kromě toho, že mohou panenské oleje zlepšovat naše zdraví, bývají i chutné a příjemné. Přeji všem, aby sami na sobě prožili jejich příznivé účinky!

Reklama

Podobné články

Obrázek: 4bc0df4a7b53b23dba67255b981d84c255393faf
Obrázek: 238d52282a9a392c17ce136c20f0b3ceb15881d1
Obrázek: 8b23dba2d60a6c62e7bdcfc22ecb9f520abd5bbd
Obrázek: 86cbbcd37843a386fdf015c6fe16b6ceb6152f3b
Obrázek: 78d24c12dd0fffc2ccc16e2d31c420a50513bc2b