Gleidshop
Eshop

Význam omega mastných kyselin a jejich zdroje

Pozitivní přínos omega mastných kyselin je všeobecně známý. Proto se mnozí zamýšlejí nad tím, odkud je získávat. Jsou nejjistějším řešením často propagované doplňky stravy, jež je obsahují? V článku jsou popisovány jejich o mnoho lepší a přirozenější zdroje.
pixabay.com

 

Často se vyzdvihují různé omega mastné kyseliny a popisuje se jejich příznivý vliv na naše zdraví. Proto jsou též u doplňků, jež je obsahují, povolena rozličná tvrzení - např. že mají příznivý vliv na cévy, srdce atd. To ovšem využívají prodejci těchto doplňků k jejich propagaci, přičemž se nás snaží přesvědčit, že chceme-li být zdrávi, musíme je pravidelně užívat. Nemálo z lidí zase uvěřilo tomu, že pro jejich dostatečný přísun musí pravidelně jíst mořské ryby. Některé zdroje dokonce uvádějí, že je máme konzumovat minimálně dvakrát týdně. Avšak prospívají nám skutečně?

 

Pozitivní přínos esenciálních mastných kyselin nelze zpochybnit, neboť byl opakovaně prokázán. Tyto látky mimo jiné chrání cévy i další orgány před nepříznivými zánětlivými změnami, čímž se rovněž prokazatelně snižují rizika vzniku srdečně cévních onemocnění. V tomto ohledu se vyzdvihují především omega-3, omega-6, omega-9 a další mastné kyseliny. Jestliže se někdo důkladněji seznámí s těmito informacemi, může posléze dojít k závěru, že by měl pravidelně užívat potravní doplňky, jež je obsahují.

 

Mnozí lidé jsou naopak přesvědčeni, že z vhodných přírodních zdrojů můžeme získat dostatek všech nepostradatelných látek, tzn. i v tomto článku uváděných esenciálních mastných kyselin. Tento druhý názor je správnější, neboť předchozí generace takovéto moderní potravní doplňky neužívaly a přitom byly zdravější, než lidé naší současné civilizace. Samozřejmě na to mělo vliv více faktorů; mimo jiné tenkrát nebylo naše životné prostředí natolik zatíženo chemickými škodlivinami, jak je tomu dnes. Tento aspekt bychom měli brát v úvahu i při vyhledávání vhodných surovin, jež v dostatečné míře obsahují omega mastné kyseliny.

 

Přestože je můžeme nalézt i v rybách, měli bychom brát v úvahu často uváděné znečištění vodních zdrojů a z toho vyplývající rizika. Například bylo oficiálně prokázáno, že mořské ryby jsou nejvýznamnějším zdrojem toxické rtuti. Jak se do nich mohla dostat? Vedle jiných škodlivin se do vody vypouštějí značná množství rtuti. Ta pochází nejen z odpadů chemických provozů, ale přispěly k tomu i opravy zkažených zubů. Jen v Evropě se na zubní výplně spotřebuje přes sto tun rtuti ročně. Průměrně mají moderní lidé v ústech tři gramy rtuti ve formě amalgámu. Celá předchozí desetiletí zubaři nepoužívali odlučovače, takže zbytky amalgámu, které při opravě zubů pacient vyplivl do výlevky, přecházely do kanalizace, tudíž i do řek, do moří a oceánů.

 

Střízlivé odhady hovoří o tom, že se během 20. století zvýšila koncentrace tohoto toxického kovu v životním prostředí na trojnásobek. Ryby žijící v oceánu přitom ve svých tkáních koncentrují rtuť a ta pak v případě jejich konzumace přechází do lidského těla. Proto může častá konzumace takto přiotrávených mořských ryb způsobit nemalé problémy. Bezpečnější tedy zjevně bude hledat jiné zdroje esenciálních mastných kyselin.  

 

Ty jsou obsaženy nejen v rybách, ale i v ořeších, různých semenech a hlavně v kvalitních panenských olejích. V tabulkách knihy Tajemství kosmetiky (www.ingecko.cz/knihy) se mimo jiné můžete dovědět, které rostlinné oleje obsahují významnější množství různých  omega mastných  kyselin. Uveďme si zde několik příkladů, jež dokládají pozitivní přínos rozličných panenských olejů. U jednotlivých druhů si níže uvádíme jejich charakteristické vlastnosti, které nepostradatelné látky obsahují a při jakých problémech mohou pomoci.

 

V prvé řadě se často doporučuje čerstvě lisovaný lněný olej. Má zlatě žlutou barvu a charakteristickou chuť. Obsahuje ze všech olejů nejvíce omega-3 mastné kyseliny alfa-linolenové. Dále i omega-6 mastné kyseliny, lecitin a fytoestrogeny. Vnitřně se užívá proti revmatismu, zánětům kloubů a šlach. Snižuje krevní tlak, rizika srdečně cévních i nádorových onemocnění.

 

Mandlový olej má příjemnou mandlovou chuť. Může se proto přidávat do pomazánek i sladkých pokrmů. Tento olej má vysoký obsah mono nenasycených mastných kyselin, hlavně olejové a též poly nenasycené omega-6 linolové kyseliny. Kromě toho obsahuje vitaminy A, E, K, síru a minerály draslík a vápník.

 

Olej z pšeničných klíčků má oranžovou barvu, typické aroma a příjemnou chuť. Díky značnému obsahu vitaminu E patří k jeho nejlepším zdrojům. Dále obsahuje vitaminy A, D, K, z minerálů zejména hořčík, dále lecitin a steroly. Má též vysoký obsah omega-3 i dalších mastných kyselin. Posiluje imunitní a nervový systém a rovněž má pozitivní účinek na srdce a cévy.

 

Rakytníkový olej má sytě oranžovou barvu, což svědčí o jeho vysokém obsahu karotenoidů. Kromě toho obsahuje i mnohé vitaminy: A, B1, B2, B6, D, E, F, K, P a kyselinu listovou. Dále se v něm nacházejí organické kyseliny, třísloviny a minerální soli, esenciální mastné kyseliny (omega-3, 6, 7 a 9), fytosteroly i další biologicky účinné látky.

 

Sezamový olej je velmi chutný a výživný. Hodí se do zálivek, dresinků i cukrovinek. Má vysoký obsah poly nenasycené omega-6 linolové kyseliny a významný podíl kyseliny olejové. V důsledku svého složení chrání mimo jiné i před škodlivými účinky volných radikálů.

 

Šípkový olej má jemnou chuť. Obsahuje poly nenasycené omega-6 mastné kyseliny (hlavně linolovou a gama-linolenovou), organické kyseliny (např. jablečnou), vitamin A, karotenoidy, tokoferoly a silice. Při vnitřním užívání působí antidepresivně, odstraňuje nerozhodnost a dodává sebedůvěru.

 

Olej z vinných hroznů má žlutozelenou barvu a příjemnou vůni i chuť. Je významným zdrojem poly nenasycené omega-6 linolové kyseliny. Obsahuje též proanthokyanidin, který má výrazné antioxidační vlastnosti. Dále steroly, flavony, slizy, vitamin E a další látky. Obsažené slizy při vnitřním užívání zklidňují podrážděnou sliznici trávicího ústrojí.

 

Dýňový olej má hnědooranžovou barvu a chutí připomíná semínka. Obsahuje nenasycené mastné kyseliny (hlavně olejovou) i poly nenasycené omega-6 (především linolovou). Též dostatek vitaminů (hlavně vit. E), karotenoidy, chlorofyl, fytosteroly a organicky vázané minerály (zinek, hořčík atd.).

 

Jak je z výše uvedených příkladů zřejmé, přinášejí kvalitní panenské oleje našemu tělu nemálo cenných nepostradatelných látek. Jelikož ty mohou prokazatelně zlepšovat naše zdraví, zjevně se vyplatí pravidelně užívat jejich takto významné zdroje! Kromě toho, že mohou panenské oleje zlepšovat naše zdraví, bývají i chutné a příjemné. Přeji všem, aby sami na sobě prožili jejich příznivé účinky!

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Vít Syrový

inženýr chemie

Pan Syrový vystudoval chemii, pracoval ve Výzkumném potravinářském ústavu na oddělení výživových a aditivních látek. Postupem času přicházel na to, jaké látky se běžně používají (v potravinářství, kosmetice) zvláště ty, které mají negativní vliv na člověka. Začal se postupně od chemie odprošťovat a dávat se spíše přírodní cestou. O chemických látkách a jejich dopadech se můžete dočíst v jeho článcích nebo v mnoha publikacích, které vydal.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Víte, že nadváha může mít několik důvodů? Jedním z nich je příliš velký příjem kalorií, hlavně v tucích a cukrech. To však můžeme upravit správnou stravou. V následujících řádkách se dozvíte, jak na to.

Vliv na nadváhu mají i další faktory. Například kdy a jak jíme, stres nebo kvalita spánku. Pokud se začnete řídit následujícími ajurvédskými zásadami, zjistíte, že se váha i celková kondice časem sama upraví.

9.9.2019
Hodnocení:

Muži versus ženy, vzájemná úcta a respekt nebo jen strach a z toho plynoucí závislosti?

23.10.2017
Hodnocení:

Nedávno jsem si koupila nové značkové sportovní boty. Byla to láska na první pohled. Hrdě jsem si v nich vyšla na přednášku o bosých nohách a barefoot. Neodcházela jsem sice bosá, ale s pocitem, že jsem právě investovala nemalé peníze do mého NEzdraví. A tím nemyslím peníze za přednášku, ale za ty krásné nové drahé boty…

…tak si můžete sundat boty a přečíst si něco o tom, proč byste se měli zout.

14.6.2019
Hodnocení:

Nikdy nevíte, co a kdy se stane vaší inspirací nebo motivací. Můžete si přečíst už 54. článek na téma "5+1 rada, jak si udržet novoroční předsevzetí celý rok", nebo "Jak začít v lednu a už nikdy nepřestat", a pak najednou někde narazíte na byť jen hloupý nadpis a začnete nad ním dumat natolik, že si až v červnu uvědomíte, že jste letos konečně vydrželi se sportem déle než prvních 30 dní v roce. Takže, ačkoli se teď roztrhl pytel s motivačními citáty, X+2 tipy jak být motivovaní 365 dní v roce apod., napíšu vám na tohle téma další. Protože… protože nikdy nevíte, jestli tenhle nebude zlomový, i kdyby jen pro jednoho z vás :)

27.2.2019
Hodnocení: