Cesta k sebepřekonání: Využijte vnitřní motivace pro dosažení fitness cílů

V dnešním uspěchaném světě je nalezení motivace k pravidelnému cvičení pro mnohé z nás výzvou. Často se spoléháme na vnější faktory, jako jsou fitness cíle nebo sociální tlak, abychom se dostali do pohybu. Ale co když bychom mohli najít silnější a trvalejší zdroj motivace uvnitř sebe? Vnitřní motivace je klíčem k dlouhodobému závazku vůči zdravému životnímu stylu a může být silnějším hnacím motorem než jakákoli odměna nebo uznání zvenčí.

Obrázek: Využijte vnitřní motivace pro dosažení fitness cílů
Zdroj: Ilustrační obrázek Canva

Shyby mohou být náročné. Burpees je výzvou. Zvedání těžších závaží vyžaduje, abyste se opravdu snažili. A dokončit poslední opakování? To může být opravdu těžké. Ale pro mnohé z nás je nejtěžší částí každé cvičební rutiny najít tu správnou motivaci k tomu, abychom se vůbec zvedli, obuli se a začali cvičit.

Stanovení fitness cílů může být skvělým způsobem, jak udržet motivaci. Cvičební partner vás může povzbudit a udělat z cvičení zábavu. Afirmace a pozitivní sebemluva jsou také účinnými nástroji. Ale co když se zdá, že ani jedno z toho nezapálí oheň ve vašem břiše? Co když se cítíte nemotivovaní? Pak by mohl být ideální čas začít využívat vnitřní motivaci.
 

Význam vnitřní motivace

Vnitřní motivace je podle Americké psychologické asociace touha zapojit se do aktivity pro radost z ní samotné, nikoli kvůli vnějším odměnám. Výzkum ukazuje, že když jste vnitřně motivováni, jednáte pro zábavu nebo výzvu dané činnosti, na rozdíl od vnější motivace, která je spojená s vnějšími tlaky nebo výhodami.

 

Sebeurčení a cvičení

Když jste vnitřně motivováni, děláte něco pro radost ze samotné činnosti a můžete zažít pocit osobního úspěchu a vzrušení. Můžete hrát společenské sporty, protože je to zábavná část vašeho týdne, ne proto, že se snažíte vyhrát trofeje. Možná vaše kamarádka tvoří umění, protože ho miluje, ne proto, že by z něj potřebovala vydělávat peníze. Někdo z vaší rodiny se možná učí nový jazyk, ne proto, že to vyžaduje jeho práce, ale protože má radost z učení se novým věcem!

 

Jak začít s vnitřní motivací

Chcete-li využít sílu vnitřní motivace pro vaši cvičební rutinu, klíčem je najít styl tréninku a rozvrh cvičení, který vás baví. Zapomeňte na to, co všichni ostatní dělají nebo za jakými cíli se ženou – jak rádi hýbete svým tělem VY? Proč se na tréninky těšíte?

Obrázek: jak najít vnitřní motivaci ke cvičení
Zdroj: Ilustrační obrázek Canva


Identifikace vašich pocitů

Pokud vás nenapadá žádné cvičení, které byste rádi dělali, zkuste přemýšlet o tom, jak se chcete cítit. Zde jsou nějaké příklady:

  • Chci se cítit silný/á
  • Chci trochu úlevy od stresu
  • Chci ten příval endorfinů zvyšujících náladu
  • Chci se cítit jistější
  • Chci se cítit více energicky
  • Chci uvolnit svou mysl a cítit se klidnější
  • Chci se cítit fit
  • Chci mít pocit, že se zlepšuji
  • Chci se cítit zdravě
  • Chci být na sebe hrdý/á


Výběr aktivity podle vašich přání

Přemýšlení o tom, jaké pocity chcete, aby ve vás cvičení vyvolalo, vám může pomoci lépe pochopit, který druh fyzické aktivity by vám nejvíce vyhovoval. Jestliže hledáte klid a jasnost mysli, jóga může být tou pravou volbou. Pokud je vaším cílem získat sílu a zlepšit kondici, silový trénink by mohl být ideální volbou. Nebojte se experimentovat a zkoušet různé tréninkové styly, dokud nenajdete ten, který vám bude nejvíce vyhovovat a přinášet radost z pohybu.


Tipy pro zvýšení radosti ze cvičení

  • Pro milovníky hudby: Vyhraďte si čas každý měsíc na aktualizaci vašich playlistů.
     
  • Pro ty, kteří preferují společnost: Pokud vám společenské cvičení přináší více radosti než cvičení o samotě, domluvte si trénink s přítelem nebo se připojte ke skupinové lekci.
     
  • Pro příznivce přírody: Zkuste si vzít kardio cvičení ven do přírody, nebo si pusťte podcasty či audioknihy, které vás během tréninku intelektuálně stimulují.
     
  • Pro zvýšení sebevědomí: Investujte do cvičebního oblečení, ve kterém se budete cítit dobře a které podpoří váš výkon.
     
  • Pro hledání inspirace: Navštivte různé tělocvičny, abyste našli to pravé prostředí, které vás bude nabíjet energií a motivovat, nebo experimentujte s cvičením v různých časech dne, abyste zjistili, kdy se vám cvičí nejlépe.
     

Dlouhodobá kondiční motivace

Vzhledem k tomu, že vnitřní motivace znamená, že se věnujete nějaké činnosti, protože vás sama o sobě považuje za zajímavou a uspokojující, je mnohem vyšší šance, že se budete dlouhodobě držet svého tréninkového plánu.
 

Přečtěte si také: 9 tipů, jak najít svou fitness motivaci a začít cvičit
 

Pokud vám cvičení někdy připadalo jako dřina nebo máte sklon být motivováni vnějšími úspěchy nebo tlakem, vězte, že EXISTUJE jiný způsob, jak se dostat do pohybu a cítit se při něm dobře. Najděte v sobě ten vnitřní zdroj motivace a začněte psát novou kapitolu své fitness cesty ještě dnes!

 

Reklama

Podobné články

Obrázek: 399e445bf5d20dd5e6f0f16001378a0cb728bba5
Obrázek: ab0947ce7da3c3827beb151c3ce3d639dd2dcd6d
Obrázek: 5decbe12b222560561cefcf78913fdbaabeff630
Obrázek: Veganský čokoládovo avokádový puding
Obrázek: 39bcc992b6fcc7bbb8a6ae53060736803be3bd8e