Gleidshop
Eshop

Jaký je život bez pšenice?

Ke snídani si často dáváme rohlík a třeba šunku. My Češi si na pečivo zkrátka potrpíme. Existují ale lidé, kteří mají zvýšenou reakci na lepek, a musejí se mu vyhýbat. Jaký je život bez pšenice? A na co všechno si musí dát pozor?

pixabay.com

 

Ke snídani si často dáváme rohlík a třeba šunku. My Češi si na pečivo potrpíme. Existují ale také lidé, kteří mají zvýšenou reakci na lepek, a musejí se mu vyhýbat. Drží bezlepkovou dietu. Gluten, bílkovina nacházející se v obilovinách (pšenice, ječmen, žito a další), je spojen s celou řadou zánětlivých zdravotních problémů, včetně problémů s trávením, poruch mozku, stavů kůže a inzulínové rezistence. Neměli bychom se tedy pšenici vyhýbat všichni?

 

Paleo dieta – život bez obilovin

Například Paleo dieta úplně vynechává veškeré obiloviny a další zrna, ať už obsahují lepek nebo ne. Naši předkové prý takové potraviny nejedli (lidé kultivovali obilí jen posledních 10 000 let). Podle Paleo diety jsou obiloviny škodlivé pro naše zdraví. Existuje však i řada důkazů, které ukazují, že zrna bez lepku, jako je hnědá rýže, proso a čirok, spolu s pseudograminy, jako je quinoa, pohanka a divoká rýže, mohou mít mnoho zdravotních výhod.

 

 

Vyhýbání se obilovinám - výhody a nevýhody

Výhody:

  • Lepší trávicí funkce.
  • Lepší stav cholesterolu.
  • Možné hubnutí.
  • Snížení zánětlivosti a autoimunitních stavů.
  • Lepší ekologie střev.
  • Snížený příjem živin, jako je lektin a kyselina fytová, což může vést k lepší absorpci živin.

 

Nevýhody:

  • Nízký příjem obilovin může vést ke zvýšené konzumaci živočišných produktů, které mohou mít zánětlivé účinky.
  • Pro dosažení veškerých výhod z vynechání obilovin musí být vaše strava 100 % bez lepku.
  • Zvýšená konzumace ořechů, které mohou být obtížně stravitelné, pokud je jíme ve velkém množství.
  • Potíže při stravování v restauracích a domácnostech jiných lidí (i když určitě existují způsoby, jak se s tím vypořádat).

 

 

Konzumace obilovin - výhody a nevýhody

Výhody:

  • Obiloviny jsou bohatým zdrojem živin, včetně vlákniny, vitamínu B (pomáhají při stresu a zvýšení energetické hladiny) a minerálů, jako je hořčík a železo.
  • Pravidelná stolice díky vysokému obsahu vlákniny.
  • Vyšší celková dlouhověkost.
  • Bilance cukru v krvi, sytost a snížené riziko diabetu 2. typu.
  • Ochrana před kardiovaskulárními chorobami.

 

Nevýhody:

  • Obiloviny mohou způsobit nadměrný růst špatných bakterií ve střevě.
  • Snížená absorpce živin v důsledku obsahu živin v zrnech.
  • Mohou způsobit zubní kaz.
  • Spotřeba obilovin v rafinované podobě může vést k obezitě, nerovnováze krevního cukru, změnám nálady, srdečním onemocněním a zánětu.

 

Chcete dobrovolně snížit spotřebu obilovin?

Obiloviny konzumujeme, aniž bychom si to uvědomovali. To, že se lepek nachází v pečivu, je všeobecně známé, existují ale i další potraviny, které obsahují skryté množství lepku. Jedná se například o uzeniny, některé tavené sýry, a dokonce čokoládové výrobky – jako jsou třeba lentilky. Pokud se tedy snažíte přejít na bezlepkovou stravu, na začátku vás čeká hodně zkoumání obsahu potravin. Po čase už si ale najdete oblíbené produkty, takže do supermarketu budete chodit zase nakupovat, nikoli číst.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Jana Šmatlavová

"jídlem ke zdraví"

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Po létě plném grilování, zmrzlin, nanuků a jiných dobrůtek, je třeba vrátit se zpět do formy. Pokračujeme sérií tabaty, dneska cvikem, který je skvělý na "břišáky" - zkracovačky. Jdeme na to.

18.9.2018
Hodnocení:
Návštěva fitness je pro někoho noční můra, pro jiného nejlepší věc na světě. Každý to máme jinak, ale ti, kteří se ke každé návštěvě fitka a každému cvičení neskutečně přemáhají, tak i ti, kteří se na to těší, mají jedno společné - po každém dokončeném tréninku nebo už při něm se dostaví ten krásný pocit.
1.11.2016
Hodnocení:
Už naši předci věděli, že nejvíc zdraví je v přírodě. Využijte plevel než ho hodíte na kompost.
7.5.2018
Hodnocení:
„Já na tu dietní stravu nemám peníze..." 
„Jakou dietní stravu?"
„No… tu zdravou."
„Jo tak. A ty chceš teď hubnout, jo?" 
„Jo. Ale zelenina je hrozně drahá..." 

To je konverzace ze života. Opravdu. Lidé nehubnou, protože by je to vyšlo příliš draze. Co mě děsí je fakt, že nad tím, co si dají na talíř, je donutí přemýšlet jejich váha a ne jejich zdraví. Potom se dostáváme k - Jsem tlustá. Chci zhubnout. Je to drahé. Nebudu hubnout. Ale kde je to zdraví? A kde je to zdraví za 10 let?

15.11.2019
Hodnocení: