Gleidshop
Hlavní baner

Staráte se o svůj hlas? Máme návod jak si zajistit kvalitní hlasový projev!

Víte, kde vzniká hlas a proč hlas můžů a žen je odlišný? A co šeptání - poškozuje naše hlasivky?  Hlasové ústrojí je v těle uloženo v hrtanu tvaru trubice. Pokud by jste se chtěli podívat na své hlasivky v zrcadle, máte smůlu. Ty totiž můžeme vidět jen přes dutinu ústní pomocí hrtanového zrcátka.

pixabay.com

 

Naproti tomu artikulaci hlasu zajišťuje postavení našich rtů, zubů, jazyka, měkkého patra a dolní čelisti. Poněkud složité, že? Výška našeho hlasu je dána frekvencí, kterou naše hlasivky kmitají. Hrtany prostorné, velké a s dlouhými hlasivkami mají muži a vydávají hlas hlubší. Ženy a děti s malými hrtany  a kratšími hlasivkami mají výšku hlasu vyšší.
 

Co je důležité pro kvalitní mluvu?

Především zdravé dýchací ústrojí, nepoškozené hlasivky a mluvní ústrojí. Vdech, zvláště při větší fyzické námaze, by měl být nosem i ústy. Větší intenzity hlasu nedosáhneme zvýšeným napětím krčních svalů (tzv. uškrceným hlasem), ale důrazem na určité slabiky ve slově. Návykové pokašlávání nevede ke zlepšení hlasu, naopak velmi poškozuje hlasivky!
 

Mluvě také škodí lenivá výslovnost, monotónní mluva, přehnaná artikulace a velké napětí v obličeji. Je dobré vědět, že hlasivky jsou namáhány o to víc, čím výše je hlas posazen. Pozor na šepot. Je náročnější než hlasitá řeč, a proto se nesnažte šeptat. Pokud vám selhává hlas, poškozujte ho šepot ještě víc.
 

Jaké nemoci postihují náš hlas?

Chraptivý hlas. Projevuje se šumy v hlase, chrapotem. Pokud by trval tento stav déle než 3 týdny, navštivte lékaře specialistu. Další onemocnění hlasivek vzniká při rýmě, zánětu hrtanu a polykacích cest. Jedná se o otoky měkkých tkání. Vznikající hlen ulpívá na hlasivkách a dráždí ke kašli. Buďme opatrní, pokud nemocné hlasivky namáháme příliš dlouho  a snažíme se násilím hleny odkašlat a hlas nazvučit. Může dojít k jejich vážnému poškození, kdy se vytvoří tzv. uzlíky. Změny hlasu mohou ovlivňovat i onemocnění, která na první pohled s hlasem vůbec nesouvisí (například onemocnění štítné žlázy, centrálního nervového systému, plic a srdce).
 

Jak se starat o svůj hlas, aby byl v kondici

  • Po hlasové práci (dlouhém projevu atd.) musí následovat hlasový klid.
  • Pro hlas není dobré kouření, alkohol, suchý horký vzduch nebo naopak chladný vzduch.
  • Hlas také poškozuje překyselený žaludek a pálení žáhy. Přemýšlejte o tom, jak se stravujete.
  • Nezapomínejte na pitný režim, zvlhčování hlasivek. Ideální je teplá voda nebo sliny (při polykání).
  • Je nutné umět hospodařit s dechem, nezadýchávat se.
  • Nikdy se nesnažte zvýšit hlas zvýšením napětí zevních krčních svalů.
  • S hlasem souvisí dokonce i zkrácení svalstva krční páteře. Pozor na "esemeskový krk", kterým téměř všichni, co používáme chytrý telefon, trpíme.
     

Doporučení na závěr

  • Pro silný a zvučný hlas se musíte umět dostatečně nadechnout, a pak zvolna vydechnout.
  • Zesílení hlasu dosáhnete jedině zvětšením výdechového proudu.
  • Zkuste každý den 5 minut věnovat hlasovým cvičením (návody naleznete na YouTube).

 

Přeji vám, aby váš hlas zněl zvučně a příjemně okolí a bylo potěšením vás poslouchat.


 

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Víte, že cvičením jógy si lze zlepšit náladu? Jak je to možné? Výzkumy se věnovaly sledováním svalů a hlavně toho, jak je jóga uvolňuje. Zkoumala se krev. Konkrétněji - jak jógové dýchání upravuje její chemickou rovnováhu. Nakonec se zkoumal i vliv na nervový systém, který jóga dolaďuje.

11.3.2020
Hodnocení:

Z vědeckých výzkumů vyplývá, že pokud nahradíte sladkosti jídlem bez cukru a s menším obsahem kalorií, projeví se u vás apatie, stres, úzkost a dokonce abstinenční příznaky. Závislost na cukru je spojena s řadou zdravotních problémů a zbavuje se jí hůře, než závislosti na cigaretách.

18.12.2016
Hodnocení:

Zelený čaj je již dlouho doporučovanou součástí zdravé výživy, ale stále oblíbenější se stává jeho další odrůda: Matcha tea. Což je typ zeleného čaje, který je vyroben z mladých čajových lístků, které jsou rozemlety do jasně zeleného prášku. V čem se tento prášek liší od tradičního zeleného čaje?

22.2.2019
Hodnocení:

V dnešním článku se dozvíte, jak působí běžně užívané opalovací krémy a další ochranné prostředky proti UV záření na lidské zdraví i životní prostředí. Naleznete v něm též bezpečné přirozené prostředky, jež prospívají naší pokožce a přitom nezatěžují okolní prostředí.

2.9.2017
Hodnocení: