Gleidshop
Eshop

Staráte se o svůj hlas? Máme návod jak si zajistit kvalitní hlasový projev!

Víte, kde vzniká hlas a proč hlas můžů a žen je odlišný? A co šeptání - poškozuje naše hlasivky?  Hlasové ústrojí je v těle uloženo v hrtanu tvaru trubice. Pokud by jste se chtěli podívat na své hlasivky v zrcadle, máte smůlu. Ty totiž můžeme vidět jen přes dutinu ústní pomocí hrtanového zrcátka.

pixabay.com

 

Naproti tomu artikulaci hlasu zajišťuje postavení našich rtů, zubů, jazyka, měkkého patra a dolní čelisti. Poněkud složité, že? Výška našeho hlasu je dána frekvencí, kterou naše hlasivky kmitají. Hrtany prostorné, velké a s dlouhými hlasivkami mají muži a vydávají hlas hlubší. Ženy a děti s malými hrtany  a kratšími hlasivkami mají výšku hlasu vyšší.
 

Co je důležité pro kvalitní mluvu?

Především zdravé dýchací ústrojí, nepoškozené hlasivky a mluvní ústrojí. Vdech, zvláště při větší fyzické námaze, by měl být nosem i ústy. Větší intenzity hlasu nedosáhneme zvýšeným napětím krčních svalů (tzv. uškrceným hlasem), ale důrazem na určité slabiky ve slově. Návykové pokašlávání nevede ke zlepšení hlasu, naopak velmi poškozuje hlasivky!
 

Mluvě také škodí lenivá výslovnost, monotónní mluva, přehnaná artikulace a velké napětí v obličeji. Je dobré vědět, že hlasivky jsou namáhány o to víc, čím výše je hlas posazen. Pozor na šepot. Je náročnější než hlasitá řeč, a proto se nesnažte šeptat. Pokud vám selhává hlas, poškozujte ho šepot ještě víc.
 

Jaké nemoci postihují náš hlas?

Chraptivý hlas. Projevuje se šumy v hlase, chrapotem. Pokud by trval tento stav déle než 3 týdny, navštivte lékaře specialistu. Další onemocnění hlasivek vzniká při rýmě, zánětu hrtanu a polykacích cest. Jedná se o otoky měkkých tkání. Vznikající hlen ulpívá na hlasivkách a dráždí ke kašli. Buďme opatrní, pokud nemocné hlasivky namáháme příliš dlouho  a snažíme se násilím hleny odkašlat a hlas nazvučit. Může dojít k jejich vážnému poškození, kdy se vytvoří tzv. uzlíky. Změny hlasu mohou ovlivňovat i onemocnění, která na první pohled s hlasem vůbec nesouvisí (například onemocnění štítné žlázy, centrálního nervového systému, plic a srdce).
 

Jak se starat o svůj hlas, aby byl v kondici

  • Po hlasové práci (dlouhém projevu atd.) musí následovat hlasový klid.
  • Pro hlas není dobré kouření, alkohol, suchý horký vzduch nebo naopak chladný vzduch.
  • Hlas také poškozuje překyselený žaludek a pálení žáhy. Přemýšlejte o tom, jak se stravujete.
  • Nezapomínejte na pitný režim, zvlhčování hlasivek. Ideální je teplá voda nebo sliny (při polykání).
  • Je nutné umět hospodařit s dechem, nezadýchávat se.
  • Nikdy se nesnažte zvýšit hlas zvýšením napětí zevních krčních svalů.
  • S hlasem souvisí dokonce i zkrácení svalstva krční páteře. Pozor na "esemeskový krk", kterým téměř všichni, co používáme chytrý telefon, trpíme.
     

Doporučení na závěr

  • Pro silný a zvučný hlas se musíte umět dostatečně nadechnout, a pak zvolna vydechnout.
  • Zesílení hlasu dosáhnete jedině zvětšením výdechového proudu.
  • Zkuste každý den 5 minut věnovat hlasovým cvičením (návody naleznete na YouTube).

 

Přeji vám, aby váš hlas zněl zvučně a příjemně okolí a bylo potěšením vás poslouchat.


 

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Být smíškem představuje životní výhru nejenom pro samotného člověka, ale i pro každého, který se s ním setká. Kromě dobré nálady, kterou rozsévá kolem sebe, má smích i dar uzdravovat.

14.12.2020
Hodnocení:
Mnohé ženy se dennodenně líčí, k čemuž užívají rozličné prostředky dekorativní kosmetiky. Přitom si málokdy uvědomují, co si přitom na svá ústa, obličej či oči nanášejí. A pak se leckdy podivují nad tím, proč mají rozličné problémy, ať již s pokožkou či dalšími orgány. V článku se proto zaměříme na možná rizika těchto moderních „zkrášlovacích“ pomůcek.
30.12.2017
Hodnocení:

Milí čtenáři, je před námi jaro a určitě mnoho z vás zajímá, co vás čeká v oblasti lásky, proto jsem vytvořila tarotovou předpověď, abych vám na tuto otázku zodpověděla. Časově je tento text sestaven přibližně na březen až červen. Snažila jsem se pojmout tuto předpověď i formou určitého doporučení, abyste se vyvarovali chyb.

1.3.2019
Hodnocení:

Bílkoviny nejsou jedinou základní makroživinou, ale jistě tou nejdiskutovanější. Proč? Protože opakování je matka moudrosti a protože zrovna tuhle důležitou část jídelníčku většina lidí dost zanedbává. Ráno rohlík s máslem – žádné bílkoviny. K obědu knedlo vepřo – trochu bílkoviny. K večeři špagety se sýrem – trochu bílkoviny. Jo vlastně! K odpolednímu kafi byla tatranka – ale, žádné bílkoviny. Jenže když chceš stavět hmotu (čti zhubnout, čti nebuď rosol) tatranka nepomůže!

3.10.2018
Hodnocení: