Gleidshop
Hlavní baner

Staráte se o svůj hlas? Máme návod jak si zajistit kvalitní hlasový projev!

Víte, kde vzniká hlas a proč hlas můžů a žen je odlišný? A co šeptání - poškozuje naše hlasivky?  Hlasové ústrojí je v těle uloženo v hrtanu tvaru trubice. Pokud by jste se chtěli podívat na své hlasivky v zrcadle, máte smůlu. Ty totiž můžeme vidět jen přes dutinu ústní pomocí hrtanového zrcátka.

pixabay.com

 

Naproti tomu artikulaci hlasu zajišťuje postavení našich rtů, zubů, jazyka, měkkého patra a dolní čelisti. Poněkud složité, že? Výška našeho hlasu je dána frekvencí, kterou naše hlasivky kmitají. Hrtany prostorné, velké a s dlouhými hlasivkami mají muži a vydávají hlas hlubší. Ženy a děti s malými hrtany  a kratšími hlasivkami mají výšku hlasu vyšší.
 

Co je důležité pro kvalitní mluvu?

Především zdravé dýchací ústrojí, nepoškozené hlasivky a mluvní ústrojí. Vdech, zvláště při větší fyzické námaze, by měl být nosem i ústy. Větší intenzity hlasu nedosáhneme zvýšeným napětím krčních svalů (tzv. uškrceným hlasem), ale důrazem na určité slabiky ve slově. Návykové pokašlávání nevede ke zlepšení hlasu, naopak velmi poškozuje hlasivky!
 

Mluvě také škodí lenivá výslovnost, monotónní mluva, přehnaná artikulace a velké napětí v obličeji. Je dobré vědět, že hlasivky jsou namáhány o to víc, čím výše je hlas posazen. Pozor na šepot. Je náročnější než hlasitá řeč, a proto se nesnažte šeptat. Pokud vám selhává hlas, poškozujte ho šepot ještě víc.
 

Jaké nemoci postihují náš hlas?

Chraptivý hlas. Projevuje se šumy v hlase, chrapotem. Pokud by trval tento stav déle než 3 týdny, navštivte lékaře specialistu. Další onemocnění hlasivek vzniká při rýmě, zánětu hrtanu a polykacích cest. Jedná se o otoky měkkých tkání. Vznikající hlen ulpívá na hlasivkách a dráždí ke kašli. Buďme opatrní, pokud nemocné hlasivky namáháme příliš dlouho  a snažíme se násilím hleny odkašlat a hlas nazvučit. Může dojít k jejich vážnému poškození, kdy se vytvoří tzv. uzlíky. Změny hlasu mohou ovlivňovat i onemocnění, která na první pohled s hlasem vůbec nesouvisí (například onemocnění štítné žlázy, centrálního nervového systému, plic a srdce).
 

Jak se starat o svůj hlas, aby byl v kondici

  • Po hlasové práci (dlouhém projevu atd.) musí následovat hlasový klid.
  • Pro hlas není dobré kouření, alkohol, suchý horký vzduch nebo naopak chladný vzduch.
  • Hlas také poškozuje překyselený žaludek a pálení žáhy. Přemýšlejte o tom, jak se stravujete.
  • Nezapomínejte na pitný režim, zvlhčování hlasivek. Ideální je teplá voda nebo sliny (při polykání).
  • Je nutné umět hospodařit s dechem, nezadýchávat se.
  • Nikdy se nesnažte zvýšit hlas zvýšením napětí zevních krčních svalů.
  • S hlasem souvisí dokonce i zkrácení svalstva krční páteře. Pozor na "esemeskový krk", kterým téměř všichni, co používáme chytrý telefon, trpíme.
     

Doporučení na závěr

  • Pro silný a zvučný hlas se musíte umět dostatečně nadechnout, a pak zvolna vydechnout.
  • Zesílení hlasu dosáhnete jedině zvětšením výdechového proudu.
  • Zkuste každý den 5 minut věnovat hlasovým cvičením (návody naleznete na YouTube).

 

Přeji vám, aby váš hlas zněl zvučně a příjemně okolí a bylo potěšením vás poslouchat.


 

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Víte o tom, že schopnost harmonicky zvládat napětí a uvolnění je největším problémem 21. století? Skutečnost, zda žijeme zdravě a cítíme se dobře, závisí rozhodující měrou na tom, jestli se dokážeme uvolnit. Napětí a uvolnění jsou přirození protihráči a tyto stavy jsou biologicky propojeny. Sportovní aktivita sice pomáhá uvolňovat fyzický i psychický stres, ale pro cílené “přepnutí“ na relaxaci a uvolnění jsou zapotřebí jiné techniky – jóga, qi-gong , meditace a další. Pozor, jsou ale účinné jen tehdy, pokud je praktikujeme dlouhodobě. Relaxace a meditace jsou v buddhistické tradici běžný pojem a součástí každodenního života.

29.4.2019
Hodnocení:

Denně si čistíme zuby minimálně 2x a každý ví, že čím déle, tím lépe. Tak si přečtěte jaká chemie se nám během čištění dostává do těla!

13.9.2016
Hodnocení:

Fermentovaná strava je jednou z forem, jak můžeme efektivně podpořit svou imunitu. Věřím, že tímto způsobem si udržujeme v těle rovnováhu, která si poradí s kdejakými viry. 

7.9.2020
Hodnocení:

Být schopen se radovat je tak trošku umění, ale radovat se jen tak z pouhého bytí je mistrovství a je to jeden z nejvyšších stavů lidské existence. Opravdová radost nezávisí na tom, co se děje okolo, vychází pouze a jedině z našeho nitra, nikdo nám ji nemůže dát ani vzít. Je dobré vědět, že radost je přímo úměrná naší energii. Pokud naše energie roste, roste přirozeně i radost v nás, cítíme se naplnění, propojení a prožíváme své bytí naplno. Všimli jste si, že takový stav je přirozený dětem? To proto, že ony mají energie na rozdávání.

23.6.2018
Hodnocení: