Gleidshop
Eshop

Potraviny PRVNÍ ZÁCHRANY při nemoci

A je to tady. Létu už definitivně odzvonilo. Pokud nás čeká ještě pár babích dní, sem s nimi, ale nebudeme si lhát do kapsy, na kraťasy už to nebude. Kdekdo se umí rozněžnit nad kouzlem podzimu se všemi jeho barvami. Já nejsem něžná vůbec. Křupající listí (nedej bože sníh!) pod nohama mě nechává naprosto chladnou (jo, vlastně je mi většinou i zima). Mám ráda teplo, sluníčko, melouny, léto! A navíc mi nesluší svetry. Asi. Nicméně, s podzimem začíná zase sezóna polévek, a to už bych dokázala trochu ocenit. A nehodí se do jídelníčku v tomhle období pro nic za nic – kromě skvělých výživových vlastností (pokud si je trochu vyšperkujete), vám poslouží jako první záchrana při oslabení organismu (prostě, když na vás něco leze). A určitě se vám bude hodit víc tipů na potraviny první záchrany, abyste hned nemuseli cumlat kdovíjakou pastilku z lékárny.

Nechť je jídlo tvým lékem! Tak mu dejte šanci v první řadě.

pixabay.com

 

Než vám přednesu seznam potravin, které zařadit do jídelníčku, aby si hlava rodiny zázračně vyléčila nedělní kašlik, je potřeba si připomenout jednu důležitou věc. A tou jsou vaše střeva. Přesněji řečeno: stav vašeho střevního mikrobiomu. V mém i ve vašem střevě je celý ekosystémem mikroorganismů, který ovlivňuje všechny funkce našeho těla. A pokud tím „všechny“ myslím i naši psychiku, nebude žádným překvapením, že i váš kašlik může být negativním výsledkem určitého nesouladu ve vašich útrobách. Pokud má totiž naše imunita fungovat tak, jak má, musí i naše střeva pracovat tak, jak mají. Kromě toho, že nás chrání před patogenními organismy (způsobující nemoci) a utužují pevné zdraví, produkují také živiny a vitamíny, podporují (společně s játry) detoxikaci organismu.

 

Pokud se o vás tedy začíná pokoušet nějaká nemoc, zkuste se nejdříve zamyslet nad tím, co jíte a jak se tyto potraviny podepisují na fungování vašeho mikrobiomu. Ukažme si na všechny vysoce průmyslově zpracované potraviny, slazené nápoje, alkohol, dortíky, brambůrky, levné rafinované oleje, nekvalitní uzeniny a paradoxně některé léky a označme je jako zabijáky našich střev a naší imunity. Nahraďte je ve vašem jídelníčku přirozenými potravinami, jejichž složení pro vás není rébusem. Přidejte fermentované potraviny, tj. kvašenou zeleninu (u kupované pozor na přidaný cukr), zakysané mléčné výrobky anebo kváskové pečivo. Přidejte na zelenině a vláknině. A ne, jedno rajče k večeři není dostatek zeleniny. Ani za předpokladu, že jste si předtím k obědu nakrájeli půlku okurky.

 

Ještě doplním, že takový jídelníček by pro nás měl být samozřejmostí. Je škoda si připomínat až teprve v období nemoci, že byste měli vyřadit levný šunkový salám a brambůrky ze svého pravidelného večerního hodování. Pokud byste je vyřadili už v létě, možná by vás teď ta rýmička vlastně vůbec neskolila. Ale! Lepší pozdě, nežli později a je lepší teď než nikdy. A čím to všechno ještě více podpořit?

 

 

1. Domácí vývar z poctivého masa a kostí

Jak už jsme se měli šanci dozvědět, vývar je naprostá špička ve svém oboru. Obsahuje nespočet zdraví prospěšných látek, snižuje zánětlivost a je naprostým balzámem pro naše střeva. Klidně ho jen tak popíjejte. Nebo si z něj připravte ještě větší výživovou bombu a přidejte do něj: avokádo, vejce, zeleninu (klidně kvašenou), semínka, koření (zázvor, kurkumu, rozmarýn). Použijte ho k výrobě zeleninových polévek – se zelím a červenou řepou, s brokolicí, dýní, celerem apod.

 

 

2. Kvašená zelenina

Opakování je matkou moudrosti. Proto musíme znovu vyzdvihnout kvašenou zeleninu a její zázračné účinky v podobě detoxikace organismu, posilování imunity a její množství vitamínů a minerálů. Jezte kysané zelí (bez cukru)! Smíchejte ho s nastrouhanou červenou řepou a dejte si misku večer místo těch brambůrků.

 

 

3. Fermentované mléčné výrobky

To je třeba kefír. Nebo kyška, acidofilní mléko, podmáslí. Všechny mají stejný základ - mléko a fermentaci (kvašení, kysání), ke které dochází pomocí různých druhů živých kultur, tj. mikroorganismů, bakterií a kvasinek. Už to nám tedy může napovědět, jak moc podporují zdraví našich střev, a tedy naše celkové zdraví. Těchto výrobků je celá řada, proto je nejlepší je pravidelně střídat. Dají se konzumovat jen tak, ale v kuchyni najdou mnohem více uplatnění. Dají se přidávat do zdravých dezertů, hodí se jako základ zeleninových koktejlů, nebo salátů. Připravit si z nich můžete snídaňové ovesné kaše, chia puding. Můžete je použít na polévky, přidat je do zapečených jídel, zeleninových omáček. Fantazii a chutím se meze nekladou. Ale prosím vás, ne, že si dáte skleničku kefíru na ty brambůrky a budete čekat, až váš to spasí. A prosím vás, ne, že si koupíte ty ochucené! Volte pouze bílé a plnotučné.

 

 

4. Červená řepa

A vůbec nejlepší, když bude taky fermentovaná. Zapomeňte ale na kupovanou zavařenou červenou řepu, do které se sypou kila cukru. Její přirozeně nasládlá chuť vám bude přece stačit. Pomáhá ve střevech i na srdci, přispívá k detoxikaci, snižuje hladinu zlého cholesterolu, a i ona obsahuje nespočet minerálů, aminokyselin a vitamínů. V kuchyni ji navíc využijete snad úplně všude. Ideální k pečení zdravých dezertů, společně se zelím a vývarem si z ní připravíte skvělou polévku, dá šmrnc každému salátu a báječně si rozumí se sýry. Klidně ji jezte syrovou, klidně ji ogrilujte. Dají se z ní udělat pomazánky, dipy, chipsy...

 

 

5. Golden Milk

Pokud jste posmrkali už druhé balení papírových kapesníčků, běžte si koupit další a přibalte k nim kurkumu, mandlové mléko, zázvor, skořici, máslo, med a pepř. Budou se vám totiž hodit na přípravu zlatého mléka, kterému se dokonce přezdívá domácí lékárna. Jak na to? Zahřejte mléko spolu se všemi ingrediencemi v hrnci. Přeceďte a po vychladnutí přidejte med (pokud potřebujete). A to je vše, žádná alchymie. Tak na zdraví!

 

 

Zařaďte více věcí, zařaďte jednu. Ale alespoň něco. Uvidíte, že si mezi těmihle super potravinami najdete svého spojence. V kombinaci s úpravou jídelníčku je to skvělá prevence v zimních měsících (někdy i v letních). Aniž byste se cítili nemocní, zkuste už teď myslet na to, že nadcházející roční období jsou pro poničenou imunitu (moderním životním stylem) jistou nástrahou. Nedávejme našemu tělu zbytečně zabrat a z lásky k sobě samým mu pojďme pomoct při boji se všudypřítomnými bakteriemi a viry. Opravdu bude stačit v první řadě poupravit stravu. Léky a medikamenty si nechte na později. Nezapomeňte se k tomu všemu ale pravidelně a přirozeně hýbat. Otužujte se. Choďte do sauny. A ačkoli nás čeká pochmurnější počasí, zkuste si v něm najít něco pozitivního, abychom se zaměřili i na psychickou stránku věci, která je hodně důležitá.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Aneta Černá

sport a zdraví

Anet potřebuje k životu cvičení, jógu a smích. V jídelníčku ovoce, zeleninu a někdy... někdy prostě čokoládu! A vždycky vám o tom všem ráda napíše - abyste společně našli motivaci nejen k pohybu, ale i zdravé a vyvážené stravě.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Striktní režimy a nevhodná volba potravin vám mohou ublížit.
12.12.2017
Hodnocení:

Dnes vám poradím, jak se rychle protáhnout u psacího stolu. Bude vám stačit časová dotace několika minut a především chuť a vůle prospět vašemu  tělu. V článku se zaměřím na protažení kyčlí a hrudní části těla. Nohy a kyčle jsou vsedě v nepřirozené poloze. Je tedy vhodné provádět kompenzační a protahovací cviky přímo na židli u stolu.

24.7.2019
Hodnocení:

Počítání kalorií. To je vždycky na dlouhý lokte… najít v kuchyni tu váhu. Další nádobí navíc, protože si ji nechcete hned ušpinit. Teď máte ty vlhký ruce a snažíte se vedle v napůl politejch papírech najít, kolik tý šunky si tam můžete dát. A vy jste ji zrovna koupili u řezníka a nevíte: "Má 400 KJ na 100 g, nebo 700? No nic, pro příště jedině balenou.“ Všichni už dávno jí. Jenže vy jste si zapomněli vynulovat u třetí ingredience váhu a můžete začít zase znovu. Navíc vám pořád vrtá hlavou ta šunka. Neměli byste si jí dát teda dneska víc? Nebo míň? Nebo už na to možná nemáte nervy a jdete si dát radši kus hotový pizzy a víno, protože jste podle tabulek měli mít jako dezert po večeři 160 g Milko jogurtu, jenže vy máte jen jeden a ty kelímky mají jen 140 gramů! To byla poslední kapka. Pro někoho ty počty a vážení prostě nejsou. Možná nejsou pro nikoho - pojďme se na to podívat trochu blíž.

26.9.2019
Hodnocení:

Být schopen se radovat je tak trošku umění, ale radovat se jen tak z pouhého bytí je mistrovství a je to jeden z nejvyšších stavů lidské existence. Opravdová radost nezávisí na tom, co se děje okolo, vychází pouze a jedině z našeho nitra, nikdo nám ji nemůže dát ani vzít. Je dobré vědět, že radost je přímo úměrná naší energii. Pokud naše energie roste, roste přirozeně i radost v nás, cítíme se naplnění, propojení a prožíváme své bytí naplno. Všimli jste si, že takový stav je přirozený dětem? To proto, že ony mají energie na rozdávání.

23.6.2018
Hodnocení: