Gleid
Gleidshop
SugarBear
Sérum

Jóga v kanceláři - V.část - Jak na protažení čelistí?

Dnes se naučíme uvolnit si napětí v čelisti. Víte, že žvýkací svaly jsou nejsilnější svaly v lidském těle a mohou vyvinout tlak až 100 kg na centimetr čtvereční? V relaxaci nejde o jejich posilování, ale o to, udržet je pružné, aby při jídle čelist nenarážela na svojí horní hranici rozevření – to je mimochodem přibližně 5 centimetrů. Cviky na aktivaci a pohyblivost čelistí byste měli doplňovat její masáží.

pixabay.com

 

Na co byste měli během cvičení dbát?

V sedě dochází k intenzivnějšímu uvolnění svalů. Nepřekračujte tedy přirozené rozpětí čelistí!

Cvičení začněte protažením svalstva. Mírně otevřete ústa, palec pravé ruky umístěte uprostřed horní čelisti tak, abyste mohli vyvíjet tlak na čelist směrem nahoru, současně zahákněte prostředník levé ruky do dolní čelisti a vyvíjejte mírný tlak dolů. Tlak vyvíjejte jen do příjemného natažení čelistí, vždy natáhněte a uvolněte, cvik opakujte alespoň 5x.

 

Dalším cvičením si aktivujete čelistní kloub. Při tomto cvičení posunujte spodní čelistí doprava, doleva, plynulým pohybem ze strany na stranu. Pro lepší koordinaci pohybu si položte ukazováček ruky na bradu a vnímejte rozsah pohybu brady. Cvičte s mírně otevřenými ústy a cvik opakujte 4x na každou stranu.

 

Nakonec si zkuste pozici „lva“ z jógy. Spočívá v tom, že otevřete do široka ústa, nadechnete se a s výdechem vypláznete jazyk daleko z úst. Cvik opakujte 3x.

 

Na závěr si akupresurou uvolněte svalstvo

Spojte ukazováček a prostředník na obou rukách k sobě a špičky prstů přiložte na žvýkací sval na spodní čelisti. Několikrát silně zatlačte do čelisti – v délce cca 5 sekund. Poté na 10 sekund uvolněte stisk a opakujte celkem 5x.

 

Cviky na uvolnění čelistí by měli provádět především lidé, kteří musí při svém zaměstnání hodně mluvit – lektoři, učitelé, pracovníci call - center. Navíc i permanentní stres přispívá k tenzi žvýkacích svalů. Také byste měli sledovat, zda neskřípete zuby. Pokud vaše zuby vykazují mírné stopy opotřebení, pak pozorujte, zda ve stresu nebo vypjatých situacích nezatínáte zuby nebo jimi neskřípete. Tento zlozvyk rozhodně nepřispívá k uvolnění čelistí a dá se vědomým pozorování odstranit.

I tak nepatrná část našeho těla, jako je čelist, dokáže znepříjemnit váš život. Proto zkuste tyto jednoduché cviky a uvidíte, že se vám nesmírně uleví. 

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

← zpět
Podobné články

Umělá sladidla bývají leckdy užívána namísto cukru, aniž by si lidé uvědomovali jejich rizika a možné působení na organismus. V článku proto upozorním na nejrizikovější umělá sladidla. Dočtete se v něm také o bezpečnějších nekalorických přirozených sladidlech.

27.12.2018

Když 14. tibetský dalajláma Tändzin Gjamccho po letech strávených v nedobrovolném exilu s radostí v srdci sledoval, jak se myšlenky tibetského budhismu šíří po světě, pochopil, proč nutně muselo dojít k rozvratu jeho starobylého království, po staletí žárlivě střežícího svoje poznání i svoje území.

2.5.2019

Kolik „odzejtřkových“ pokusů už máte za sebou? Že kamarádka nejí pečivo, zhubla 10 kg a vy se bez pečiva trápíte už měsíc a nic?

Nebude lepší vynechat raději všechny sacharidy? To pak určitě půjde samo! A co kdybychom frčeli jen na smoothies nebo jedli kilo ovoce dopoledne a kilo zeleniny odpoledne, to prý je pro ploché bříško ta nejlepší metoda. A viděli jste tu holku na facebooku? Zhubla po nějakých pilulkách a mohla jíst cokoliv kromě sladkého (tomu se říká sekyrková polévka, ne?) 

 

19.2.2019
Zajímá vás, jak na lidské zdraví působí potravinářské přídatné látky neboli éčka? Pokud ano a chcete se vyhnout alespoň těm nejvíce rizikovým, měli byste zkontrolovat, jaká éčka či chemické názvy jsou uvedeny ve složení. Jak se v nich vyznat se dovíte v tomto článku.
24.7.2017