Gleidshop
Hlavní baner

Jóga v kanceláři - V.část - Jak na protažení čelistí?

Dnes se naučíme uvolnit si napětí v čelisti. Víte, že žvýkací svaly jsou nejsilnější svaly v lidském těle a mohou vyvinout tlak až 100 kg na centimetr čtvereční? V relaxaci nejde o jejich posilování, ale o to, udržet je pružné, aby při jídle čelist nenarážela na svojí horní hranici rozevření – to je mimochodem přibližně 5 centimetrů. Cviky na aktivaci a pohyblivost čelistí byste měli doplňovat její masáží.

pixabay.com

 

Na co byste měli během cvičení dbát?

V sedě dochází k intenzivnějšímu uvolnění svalů. Nepřekračujte tedy přirozené rozpětí čelistí!

Cvičení začněte protažením svalstva. Mírně otevřete ústa, palec pravé ruky umístěte uprostřed horní čelisti tak, abyste mohli vyvíjet tlak na čelist směrem nahoru, současně zahákněte prostředník levé ruky do dolní čelisti a vyvíjejte mírný tlak dolů. Tlak vyvíjejte jen do příjemného natažení čelistí, vždy natáhněte a uvolněte, cvik opakujte alespoň 5x.

 

Dalším cvičením si aktivujete čelistní kloub. Při tomto cvičení posunujte spodní čelistí doprava, doleva, plynulým pohybem ze strany na stranu. Pro lepší koordinaci pohybu si položte ukazováček ruky na bradu a vnímejte rozsah pohybu brady. Cvičte s mírně otevřenými ústy a cvik opakujte 4x na každou stranu.

 

Nakonec si zkuste pozici „lva“ z jógy. Spočívá v tom, že otevřete do široka ústa, nadechnete se a s výdechem vypláznete jazyk daleko z úst. Cvik opakujte 3x.

 

Na závěr si akupresurou uvolněte svalstvo

Spojte ukazováček a prostředník na obou rukách k sobě a špičky prstů přiložte na žvýkací sval na spodní čelisti. Několikrát silně zatlačte do čelisti – v délce cca 5 sekund. Poté na 10 sekund uvolněte stisk a opakujte celkem 5x.

 

Cviky na uvolnění čelistí by měli provádět především lidé, kteří musí při svém zaměstnání hodně mluvit – lektoři, učitelé, pracovníci call - center. Navíc i permanentní stres přispívá k tenzi žvýkacích svalů. Také byste měli sledovat, zda neskřípete zuby. Pokud vaše zuby vykazují mírné stopy opotřebení, pak pozorujte, zda ve stresu nebo vypjatých situacích nezatínáte zuby nebo jimi neskřípete. Tento zlozvyk rozhodně nepřispívá k uvolnění čelistí a dá se vědomým pozorování odstranit.

I tak nepatrná část našeho těla, jako je čelist, dokáže znepříjemnit váš život. Proto zkuste tyto jednoduché cviky a uvidíte, že se vám nesmírně uleví. 

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Tohle byl poslední dortík. Opravdu. Od zítřka už fakt začnu a fakt zhubnu! Říká Vám to něco??

29.9.2016
Hodnocení:

Víte, že podle studie Columbijské univerzity je sedavý způsob života váš zabiják? Lidé, kteří sedí v kuse méně jak 30 minut, mají nižší riziko úmrtí než ti, co pracují v sedě i několik hodin. Podle studií existuje přímá souvislost mezi sedavým zaměstnáním a předčasným úmrtím. Podle lékařů má sezení na židli negativní vliv na: spalování tuků, snižuje se hustota kostní tkáně, zužuje se průměr cév a naopak se zvyšuje krevní tlak, zvyšuje se hladina cholesterolu v krvi, zvyšuje se riziko rakoviny prsu a tlustého střeva, nefunguje správně lymfatický oběh. Dostatečný výčet negativ proto, abyste zařadili pár cviků i do své kanceláře.

11.2.2019
Hodnocení:
Hubneme on-line s Táňou V. je tady a společně s povídáním i návod na správné a zdravé cvičení.
17.3.2018
Hodnocení:

Víte, kde vzniká hlas a proč hlas můžů a žen je odlišný? A co šeptání - poškozuje naše hlasivky?  Hlasové ústrojí je v těle uloženo v hrtanu tvaru trubice. Pokud by jste se chtěli podívat na své hlasivky v zrcadle, máte smůlu. Ty totiž můžeme vidět jen přes dutinu ústní pomocí hrtanového zrcátka.

28.2.2020
Hodnocení: