Gleidshop
Hlavní baner

Minerál, bez kterého nemůžeme žít?

O jakém minerálu bude řeč? Zinek! Mnozí ho mají zafixovaný jako minerálem krásy. Díky němu máme pevné nehty, vlasy i zdravou pleť. To ale není všechno!
pixabay.com

 

Zn

Z chemického hlediska jde o lehce tavitelný měkký kov, který se používá do kovových slitin a v galvanizačním průmyslu. Ovšem v našem těle se nachází v každé tkáni a přímo se podílí na rozmnožování a růstu buněk. Ovlivňuje také syntézu bílkovin a potřebujeme ho pro správnou funkci několika desítek enzymů.

Zinek se například stará o dostatečnou koncentraci vitaminu A v krvi, je tedy nezbytný pro náš zrak. Jedním z jeho nejdůležitějších úkolů je naše obranyschopnost, ochrana proti infekcím, nachlazení a třeba i chřipce. Dává nám do rovnováhy hladinu cholesterolu, a tak pečuje o náš kardiovaskulární systém a jeho správný chod. Co dál? Napomáhá hojení ran - ať už po úrazech nebo akné a přispívá k regeneraci svalů po zátěži.

Taky jste měli zinek spojený jenom triem - nehty - vlasy - kůže? Naše tělo je geniální stroj, vše je propojeno, navzájem se ovlivňuje a souvisí spolu. Proto je třeba mít vše v rovnováze.

 

Přírodní zdroje zinku

Zinek se přirozeně vyskytuje v mnoha potravinách. Mezi ty s největším obsahem patří:

  • dýňová a slunečnicová semínka
  • mořské plody (nejvíce Zn mají ústřice)
  • játra
  • mléko
  • luštěniny
  • zelená listová zelenina
  • meruňky 
  • houby

 

Z rostlinných zdrojů se ovšem do těla vstřebává hůře. Pokud tedy například nejíte maso nebo živočišné výrobky, je třeba zinek dodávat v doplňcích stravy. Zde dbejte na to, aby byl doplněk přírodního původu, nikoliv z lékárny, kde je převážně chemicky vyroben v laboratoři. Přírodní - látky tělu vlastní - se plně vstřebávají. Látky chemické mají vstřebatelnost malou, a tak můžete jíst zinek a efekt, který očekáváte, se vůbec nemusí dostavit.

 

Jak vypadá přebytek/nedostatek zinku

Doporučená denní dávka zinku je do 25mg. Práh toxicity zinku je velmi vysoký. K otravám zinkem může dojít po konzumaci potravin obsahujících kyseliny nebo vody z pozinkovaných nádob. Akutní otrava po jednorázovém požití např. 2 g zinku způsobuje gastrointestinální poruchy a horečku. I krátkodobý příjem zinku ve výši asi 50 mg/den vede zažívacím potížím a poruše imunity. Příjem zinku nad 25 mg/den se proto nedoporučuje.

Nedostatek zinku má mnoho projevů, může to být neplodnost, porucha sexuality a reprodukčních funkcí, kožní poruchy, vyrážky, vypadávání vlasů i neuropsychické poruchy. U dětí může dojít ke zpomalení růstu.

Opět platí všeho s mírou a od každého trochu. Pokud nekonzumujete živočišné výroby nebo se jim vyhýbáte, je třeba důležité minerály, kterým je bez pochyb i zinek, doplňovat.

 

Bez zinku bychom nerostli, nedělily by se buňky v našem těle a my lidé bychom nebyli schopni reprodukce, je to pro nás naprosto nepostradatelný minerál.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

magazín Gleid

tým redaktorů a bloggerů

Smyslem a podstatou online magazínu Gleid je poskytování věrohodných informací a rad zejména z oblastí krásy, zdraví, lifestylu a jídla. Síla je v týmu tvořeném odborníky, ale i blogery. Současně se zabýváme tématy, které mohou našim čtenářům pomoci k získání odpovědí na dílčí otázky běžného života.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Návštěva fitness je pro někoho noční můra, pro jiného nejlepší věc na světě. Každý to máme jinak, ale ti, kteří se ke každé návštěvě fitka a každému cvičení neskutečně přemáhají, tak i ti, kteří se na to těší, mají jedno společné - po každém dokončeném tréninku nebo už při něm se dostaví ten krásný pocit.
1.11.2016
Hodnocení:

Jak najít motivaci k pravidelnému cvičení? Jak najít motivaci? Jak? Jeden z nejčastějších dotazů. Jedno z nejvyhledávanějších spojení na internetu. Proč na něj tedy už konečně někdo nenašel odpověď a osvědčený návod? Možná bychom měli přestat hledat motivaci ke cvičení a prostě začít cvičit. Možná bychom opravdu neměli čekat ne TEN den, kdy se probudíme a nebudeme se moct dočkat až budeme v posilovně s úsměvem zvedat činku nebo vybíhat kopec za městem. Víte – místo toho prostě běžte - a běžte…

3.5.2021
Hodnocení:

Až 50% žen, které mají problém s tokem lymfy trpí nadváhou! Jestliže máte oteklé kotníky nebo kolena, tak zbystřete. Přečtěte si, zda se netrápíte dietami zbytečně! Víme co vám pomůže.

23.5.2016
Hodnocení:

Umělá sladidla bývají leckdy užívána namísto cukru, aniž by si lidé uvědomovali jejich rizika a možné působení na organismus. V článku proto upozorním na nejrizikovější umělá sladidla. Dočtete se v něm také o bezpečnějších nekalorických přirozených sladidlech.

27.12.2018
Hodnocení: