Gleidshop
Eshop

Pomáháme dětem myslet v obrazech a souvislostech

Kreativitu nutně potřebujeme restartovat všichni. Podle studie Nasa, vstupují děti do 1. třídy základní školy s 80% kreativity, a když odcházejí v 15 letech zbývá jim tam sotva 15%.

 

Životní hnací sílou je kreativita a soustředění. 

V dnešním virtuálním světě není nad to vypnout nad papírem s barevnými fixami nebo pastelkami. Obzvláště pro děti, a to nemluvím jen o kreslení, ale o uspořádání myšlenek, soustředění nebo o možnosti jiné formy opakování učiva nebo studia.

 

Mandaly

V roce 2015 byla na Amazonu celosvětově nejprodávanější publikací kniha omalovánek - mandaly pro dospělé. Proč asi? Hledáme možnosti odreagování a soustředění. Navíc při jejich tvorbě propojujeme obě mozkové hemisféry naráz. Stejně tak bylo dříve populární skládání puzzle. Propojení činnosti ruky a mozku. V poslední době se prosazuje i nový revoluční nástroj, který nám všem může pomoci, a to je myšlenková mapa a její využití. Náš mozek přirozeně funguje následujícím způsobem: když vám někdo řekne dům, představíte si obrázek určitého domu, který vás zaujal, nebo obrázek vašeho domu. Je to tak? Náš mozek myslí a pamatuje si v obrazech. To si snadno uvědomíte i v další situaci, kdy si prohlédnete album s fotografiemi nebo obrázky v časopisech a ty vám okamžitě vyvolají vzpomínky. Ne slova nebo věty, ale obrazy včetně detailů.


Osobně věřím, že si můžete navzájem pomoci. Představím vám v tomto článku nástroj, který vám navrátí kreativitu a soustředění, zpět do vašeho života a přitom ještě přispěje k utužení rodinných vztahů a společného plánování. 


Děti jsou neskutečné a nenahraditelné při týmových rodinných aktivitách. Osobně jsem si to vyzkoušela, když jsem pomáhala získat peníze nadačnímu fondu Modrý hroch, který podporuje děti po velmi vážných úrazech. Moji synové mi pomohli naplánovat a připravit výstavu Lega v Brně, kde jsme pro ně získali peníze navíc. A jak jsme vše připravovali? Právě myšlením v obrazech s propojením klíčovými slovy v myšlenkové mapě.


Chcete-li si tedy něco zapamatovat nebo promyslet, zkuste si to namalovat. Nejrychlejší způsob, jak se naučit využívat myšlenkovou mapu je ústřední téma zapsané do středu papíru a propojení pomocí metody 6 W (původně z anglického jazyka, tvořena tázacími zájmeny What, Why, Where, When, Who, How):

 

 

Blíží se čas letních prázdnin, vyzkoušejte si s dětmi myšlenkovou mapu na téma rodinné dovolené. Stačí si na to vzít velký papír minimálně A3 a pomocí tázacích zájmen, viz obrázek s metodou 6 W, zkusit zapřemýšlet:


1/ Kde chcete trávit dovolenou? Kde budete spát? (kemp, hotel, ubytování v soukromí)

2/ Kdo na ni pojede, jen vaše rodina, nebo i přátelé či babička s dědou?

3/ Co tam budete podnikat? Co si vezmete s sebou?

4/ Kdy přesně pojedete?

5/ Jak se tam dopravíte? (letecky, autobusem, autem nebo na kole)

6/ Proč chcete jet právě tam, co tam chcete zažít, poznat?


Jak takovéto plánování vypadá přepsané např. v aplikaci iMindMap se můžete podívat na tomto obrázku:

 

 

Od této společné aktivity se nebudete moci odtrhnout a budete se k ní stále vracet, protože vás bude bavit. Taky si ověříte, že tímto způsobem zápisu je váš mozek schopen vyprodukovat více nápadů než při běžném psaní formou seznamu. 


"Zkrátka, myšlenková mapa udržuje vaši pozornost a soustředěnost na hlavní téma a s ním propojuje všechny myšlenky a nápady. Pomáhá vám používat obě poloviny mozku a tím pracujete efektivněji." Tony Buzan, vysokoškolský profesor, autor tvorby a využití myšlenkové mapy.


Přeji vám spoustu zábavy při vymýšlení a plánování rodinných aktivit.

 

 

 

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Andrea Peloušková

vzdělávací poradce a školitelka myšlenkových map a prezi

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Když zveřejnila profesorka sociologie Julie Schorová výsledky svého výzkumu, který dokonale zmapoval vztah člověka k jeho práci a odměně za ni, v docela jednoduchých faktech tak podala výstižné svědectví o lidech dnešní doby.
17.7.2018
Hodnocení:
Naštěstí jsou i rodiče, kteří se zajímají, zda je vhodné dávat dětem kapesné, v jakém věku a kolik. V podstatě dítě by mělo dostávat kapesné, až je samo schopno umět počítat, což bývá kolem 8. roku věku.
30.4.2016
Hodnocení:
Už jste podlehla žadonění svého potomka po nějakém tom chlupatém osobním zvířátku a ohlížíte se, kterého z dostupných hlodavců mu pořídit? Vybírejte pečlivě a nechte si poradit.
12.4.2018
Hodnocení:

Už nevíte, co děláte špatně? Všechny rostliny, které koupíte nebo dostanete většinou nevydrží vaši péči? Nevzdávejte to! Existuje pár odolných jedinců.

28.2.2019
Hodnocení:

Vyhledávání

O nás

Stáhněte si nás do telefonu

Stažení aplikace

Náš Facebook

Náš Instagram

Instagram