Gleidshop
Hlavní baner

Je bandáž žaludku skutečně metodou vhodnou k redukci hmotnosti?

Povídání k zamyšlení z praxe. Kam až jsme schopní zajít, pokud chceme zhubnout?

pixabay.com

 

Mezi velmi časté metody hubnutí patří nezdravé diety, ještě horší hladovky, různé pilule, koktejly atd. Postupně se začíná přidávat stále populárnější metoda - bandáž žaludku. Vnímám tuto metodu jako poměrně se rozšiřující, na doporučení lékařů. Má však skrytá úskalí, o která bych se ráda podělila. 

 

Bazální metabolismus 

Nejsem lékař, ani úplný odborník na tyto metody, ale všechny klientky, se kterými jsem se setkala, vykazovaly podobný problém.
Po bandáži žaludku je výrazně snížen příjem potravy, protože objem žaludku je menší a lze tak jíst jen velmi malé porce. S tím přichází zásadní problém, protože zde nikdo nehledí na bazální metabolismus. Což je energetická potřeba těla v době bez pohybu, např. při spánku, odpočinku. V této době tělo potřebuje energii pro základní pochody v těle, jako je srdíčko, dýchání, udržení tělesné teploty apod. Pod tuto základní potřebu byste se neměli podjídat, jelikož vede ke ztrátě svalů a nucenému zpomalení látkové přeměny. Bazální metabolismus lze zjistit výpočtem na základě údajů váhy, výšky, věku a pohlaví anebo analýzou těla na přístrojích, které jsou k tomu určené. Já mám k dispozici analyzátor těla InBody 230. Umí odlišit množství svalů, tuků, vody a vyhodnotit tento metabolismus. 

 

Svaly a tuky

Je to jako benzín do auta. Bez benzínu auto nepojede, a pokud tělo nemá zajištěnu minimální energii (benzín), je nuceno ke kompenzačním mechanismům.
Klientky samozřejmě pak nutně vyhledávaly tučné a sladké potraviny, aby tento metabolismus dojedly. Pouze tyto potraviny, v malém množství, mají vysokou energetickou hodnotu. Nelze jinak, tělo potřebuje svůj základní benzín. Tyto potraviny však nejsou nutričně vyvážené a tělo přichází o aktivní tkáň v těle, což jsou svaly, kosti. Dochází k odvápňování, tělo kompenzuje nedostatek uvolňováním minerálů v těle na úkor vlastních tkání.
Jedna klientka za 2 měsíce po bandáži zhubla 20kg, ale po analýze na InBody jsme zjistily, že vše jsou pouze svaly. Tuky v těle zůstaly.
Další po 2 letech opět nabírá a má zpomalený metabolismus z důvodu úbytku svalů.
Ke zpomalení metabolismu dochází ve změně poměru aktivní tkáně k pasivní tkáni. Aktivní tkání jsou např. svaly. Ve svalech probíhají metabolické děje. V tucích, což je pasivní tkáň, se neděje nic. Pokud převažuje pasivní tkáň (tuky) nad aktivní tkání (svaly), pak dochází k celkovému snížení základního metabolismu.

Po bandáži žaludku by měli být klienti pod pravidelným dohledem lékaře nebo nutričního terapeuta. Každý klient by měl mít svůj individuální stravovací rozpis na základě bazálního metabolismu a zároveň chodit na analýzu tkání. Tím se dá předejít další progresi obezity.

Závěrem bych doporučila lidem, kteří stojí před rozhodnutím, jak redukovat váhu, aby zvážili dobře všechny své možnosti a k radikálním řešením přistupovali až jako k poslednímu možnému řešení. Každý jsme zodpovědný sám za sebe a ne vždy nám lékař musí navrhnout tu nejlepší cestu ke zdraví a spokojenosti.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Romana Hánělová, DiS

psychosomatika

Romana se věnuje psychosomatice. Miluje svoji práci, ve které klienty vede ke spokojenému a zdravému životnímu stylu. Každý klient, který si dovolí vymanit se ze začarovaného kruhu, je pro ni největší odměnou. Jak se z něj vymanit, začít poslouchat svoje tělo a cítit se šťastně a spokojeně? Přesně to se dočtete v jejích článcích.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Nastal květen, lásky čas, z vašeho šatníku ozývá se nemilý hlas: Kup si větší! Tohle letní oblečení už ti nebude! Co s tím? Vždy máte možnost volby, záleží jen na vás, jestli vystoupíte ze zóny pohodlí a začnete se sebou něco dělat. Půjdete utratit peníze za oblečení o číslo větší nebo za zdravější a lehčí potraviny, které vás společně s trochou pohybu vrátí zpět o jedno konfekční patro níž?

17.5.2019
Hodnocení:

Jak se říká, zdraví máme jen jedno a měli bychom se o něj starat nejlépe, jak umíme. A co všechno vlastně zahrnuje to starání se o své zdraví? Dostatečný pohyb a zdravá strava by měly být samozřejmostí. Stejně bychom se měli vyhýbat nadměrnému stresu i pravidelně chodit na preventivní lékařské prohlídky. Při péči o svůj zdravotní stav nejednou saháme i po rozličných výživových doplňcích, ať už pouze preventivně nebo naopak kvůli potížím se zdravím.

10.12.2019
Hodnocení:

Umělá sladidla bývají leckdy užívána namísto cukru, aniž by si lidé uvědomovali jejich rizika a možné působení na organismus. V článku proto upozorním na nejrizikovější umělá sladidla. Dočtete se v něm také o bezpečnějších nekalorických přirozených sladidlech.

27.12.2018
Hodnocení:

Fermentovaná strava je jednou z forem, jak můžeme efektivně podpořit svou imunitu. Věřím, že tímto způsobem si udržujeme v těle rovnováhu, která si poradí s kdejakými viry. 

7.9.2020
Hodnocení: