Gleidshop
Eshop

Vápník jako doplněk stravy nebo jen křída? Nenechte se ošidit!

Neznám nikoho, kdo by nechtěl mít pevné a zdravé kosti a zuby. Z tohoto důvodu pijeme hodně mléko, jíme mléčné výrobky a dopřejeme si i doplňky stravy, které obsahují vápník. Ale stačí to? Je to skutečně to nejlepší, co můžeme pro dostatečné množství vápníku v našem těle udělat?

 

Vápník není důležitý jen pro kosti!

Vápník je nejrozšířenější minerál v těle. Průměrně vážící člověk (70kg) má v těle asi 1kg vápníku. Z toho 99% vápníku je v kostech a 1% vápníku v krvi- tento poměr je stálý. Jedno procento vápníku v krvi je velmi důležité a narušení jeho hladiny v krvi svědčí o závažných zdravotních problémech. Toto stále dostupné množství vápníku v těle normalizuje nervové a svalové funkce, reguluje srdeční rytmus, podporuje vstřebávání železa, je nezbytný pro správnou srážlivost krve, kontroluje rovnováhu kyselin, přispívá k dobrému spánku a ke zdravé kůži. Vápník je uložen nejen v kostech a zubech, ale i orgánech jako je srdce, játra, mozek, plíce, slezina a svaly. Vápník neutralizuje přebytky kyseliny mléčné, která se tvoří v těle po fyzickém nebo psychickém stresu. Redukuje škodlivé účinky těžkých kovů a toxických látek a napomáhá je vytěsňovat z těla.

 

Pokud přijímáme potravou málo vápníku, nebo jej organismus špatně asimiluje (zpracovává, vstřebává), začne se vápník uvolňovat z kostí, což vede k vápenatění (kornatění) cév a k ukládání vápníku tam, kde ho není potřeba. Podobná situace může nastat, pokud se ládujeme doplňky stravy, které hlásají, že obsahují vápník, ale přehlížíme další faktory nezbytné pro správnou asimilaci a využití naším organismem.

 

K tomu, abychom si zajistili co největší vstřebatelnost a účinnost doplňků stravy s vápníkem, doporučuji dbát těchto jednoduchých pravidel:

 

  • používejte vápník v rozpustné formě – nejlépe laktátové, nebo glukonátové soli vápníku

 

  • ještě lépe je používat vápník již převedený na tekutou formu, zajistíte tak jeho maximální vstřebatelnost

 

  • vápník je dobré používat v kombinaci s hořčíkem v poměru 2:1 a doplněný o vitamín D, neboť kromě vstřebatelnosti zajistíte obranu proti roztroušené skleróze

 

Kdy je potřeba vápník dodat? 

Zvýšenou spotřebu vápníku mají lidé z průmyslových aglomerací, lidé zažívající stresy, jsou často rentgenováni, těhotné a kojící ženy. Ve stáří u nich dochází ke kornatění cév, což je způsobeno tím, že vápník není aktivizován přítomností hořčíku, vitamínu D a hormonu kalcitriolu, který se vytváří v důsledku vstřebávání vitamínu D.

 

Co říci závěrem?

Vybírejte pečlivě vše, co do svého těla posouváte. Ne vše, co na první pohled vypadá dobře a hlavně levně, je ta správná volba na cestě ke zdravému a spokojenému stáří. A pokud do těla dávat doplňky stravy, pak pouze té nejvyšší kvality, přírodní a certifikované.

Celkové hodnocení:

Vaše hodnocení:

foto-redaktor

Ing. Ivana Pólová (Tobiášová)

inženýr chemie

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Mnohé ženy se dennodenně líčí, k čemuž užívají rozličné prostředky dekorativní kosmetiky. Přitom si málokdy uvědomují, co si přitom na svá ústa, obličej či oči nanášejí. A pak se leckdy podivují nad tím, proč mají rozličné problémy, ať již s pokožkou či dalšími orgány. V článku se proto zaměříme na možná rizika těchto moderních „zkrášlovacích“ pomůcek.
30.12.2017
Hodnocení:

Blíží se plavková sezóna a s ní rostou i obavy z toho, jak vypadáme. Pryč s nimi! Začněte se snadným a efektivním cvičením, které vás rychle dostane do formy.

19.4.2018
Hodnocení:
Dalo by se říct, že je zázračný, spolehlivě pomůže při nachlazení, a když ho budete mít doma, nebudete muset při prvním příznaku rýmy a kašle běžet do lékárny.
2.5.2018
Hodnocení:

Zadívej se na obrázek a vyber si kartu, která Tě nejvíce přitahuje. Přitom mysli na to, co Tě čeká ve výše uvedeném období (28.10. do 10.11.2019). Odpověď pak najdeš pod obrázkem.  

25.10.2019
Hodnocení: